بین الملل

گفت‌وگوی تلفنی بایدن و نتانیاهو در فضایی متشنج

رسانه ها از گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره جنگ غزه در فضایی متشنج خبر دادند.

به گزارش دانا نیوز، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یکشنبه شب در تماسی تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

رسانه‌های عبری جو حاکم بر این گفت‌وگوی تلفنی را «متشنج» توصیف کرده‌اند.

طبق گزارش این رسانه‌ها، بایدن نسبت به عواقب تصمیم رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی به رفح ابراز نگرانی کرد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی همچنین گزارش دادند که نتانیاهو در تکاپو برای تغییر موضع بایدن و دولت آمریکا در این باره، مدعی اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از آسیب وارد شدن به غیرنظامیان در رفح شد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: بایدن بار دیگر تاکید کرد که عملیات نظامی در رفح نباید بدون برنامه‌ای برای تضمین امنیت یک میلیون نفر ساکن در این منطقه انجام شود.

در این بیانیه آمده است: بایدن و نتانیاهو توافق کردند که تماس با یکدیگر را حفظ کنند.

طبق بیانیه کاخ سفید، بایدن همچنین خواستار برداشتن گام‌های فوری و مشخص برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی در غزه شد.

در ادامه این بیانیه اعلام شده است: بایدن بر لزوم استفاده نتانیاهو از پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات برای آزادی هر چه سریع‌تر همه اسرا تاکید کرد.

این گفت‌وگو درحالی انجام شده است که تنش میان دو طرف بر سر جنگ در غزه بالا گرفته است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی عصر امروز با اذعان به وجود اختلافات میان آن‌ها گفت: از زمانی که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از عملیات نظامی ما در غزه انتقاد کرد و آن را اغراق آمیز دانست، با او صحبت نکردم و نمی‌دانم منظور او از این صحبت‌ها چه بوده است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که جو بایدن اخیرا در یک سخنرانی از پیش اعلام نشده در واشنگتن با اشاره به تحولات غزه گفت: واکنش اسرائیل در غزه به حمله هفتم اکتبر اغراق آمیز و زیاده از حد بوده است.

اختلافات میان رژیم صهیونیستی و آمریکا اخیرا گسترش یافته و این امر سناریوهای متعددی را پیش روی این روابط قرار داده است. رسانه‌های غربی و عبری زبان نیز اخیرا به این مساله پرداختند که وخامت و تنش موجود در روابط میان تل‌آویو و واشنگتن به حدی رسیده که آمریکا با فاصله گرفتن ارزش‌ها و منافع دو طرف از یکدیگر، شروع به ارزیابی مجدد این روابط کرده است.

در همین زمینه، روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه نوشت: «سرخوردگی فزاینده از نخست‌وزیر اسرائیل، برخی از دستیاران جو بایدن را بر آن داشت تا از او بخواهند که به طور علنی از نتانیاهو در خصوص عملیات نظامی در غزه انتقاد کند.»

به نوشته این روزنامه، «بایدن و دستیاران ارشدش از زمان شروع جنگ غزه بیش از هر زمان دیگری به تحریم نتانیاهو نزدیک شده‌اند و دیگر او را شریک سازنده‌ای نمی‌دانند».

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا