عمومی

خرید و قیمت عود

مطالعه دقیق این مقاله به شما در یافتن شمای کلی از قیمت و خرید عود کمک خواهد کرد. ما در اینجا نکاتی را مطرح کرده‌ایم که در کیفیت و قیمت عود موثر هستند. با ما همراه باشید. ساز عود یا بربط یکی از سازهای موسیقی در دسته سازهای زهی-مضرابی است که بیشتر در موسیقی عربی مورد توجه قرار گرفته است؛ در ایران نیز ساز عود یا بربط بیشتر در نواحی جنوب و آهنگ‌های بندری نواخته می‌شود.

انواع عود یا بربط

ساز عود یا بربط بسته به این که در کدام کشور ساخته و نواخته می‌شود، دارای اندازه‌ها و ابعاد مختلفی است. عود معمولا در موسیقی کشورهای عربی، ترکیه و ایران استفاده می‌شود. بزرگترین اندازه ساز عود یا بربط در کشورهای عربی و در اختیار موسیقی این فرهنگ ساخته می‌شود. نوع ایرانی ساز عود دارای اندازه‌ی متوسط و در نهایت نوع ترکی عود که غالبا در کشور ترکیه ساخته می‌شود و در موسیقی ترکی رواج دارد دارای اندازه‌ای کوچک است.

مهم‌ترین فاکتورهای خرید عود

برای خرید عود باید به موارد متعددی دقت کنید. مواردی که در ادامه آورده‌ایم شماری از مهم‌ترین فاکتورهای خرید عود به شمار می‌روند.

الف) قیمت عود

پیش از هرچیز باید به این نکته اشاره کنیم که انتخاب ساز عود نیز همانند انتخاب سایر سازها به گونه‌ای است که بایستی بر اساس مهارت و جایگاهی که در حال طی کردن آن هستید انجام شود. اگر به تازگی یادگیری ساز عود را آغاز کرده‌اید باید به‌دنبال بهترین ساز عود برای شروع یادگیری باشید که البته قیمت ارزانی داشته و با توجه به طراحی که دارد بتواند برای نوآموزان به خوبی پاسخگو باشد. اما اگر نوازنده حرفه‌ای هستید و به قول معروف دستی بر مضراب دارید، باید به‌دنبال یک ساز حرفه‌ای عود باشید که قیمت بالاتری داشته و در ساخت آن از چوب بهترین درختان استفاده شده است.

ب) کاسه و صفحه ساز

کاسه ساز عود (بربط) به شکل گلابی است که از تکه‌های به هم چسبیده ساخته می‌شود. این به هم چسبیدن و یک تکه نبودن باعث می‌شود تا از ترک خوردن ساز پیشگیری شده و اگر هم مشکلی برای آن پیش بیاید بشود آن را تعمیر کرد. به منظور اینکه کیفیت صدای مطلوبی از ساز عود دریافت شود، این ساز را بیشتر از جنس درخت کاج می‌سازند.

ج) سیم‌گیر و خرک ساز عود

خرک قطعه‌ای چوبی به طول تقریبی ده سانتی‌متر است که در قسمت پایین صفحه‌ی رویی ساز عود نصب می‌شود و روی آن شیار‌های کم عمقی برای عبور دادن  سیم‌ها وجود دارد.

د) پل‌های داخل کاسه ساز

به دلیل بزرگ بودن کاسه ساز عود و برای جلوگیری از خم نشدن کاسه پس از استفاده در دراز مدت، پل‌هایی درون این ساز وجود دارند که در امتداد یکدیگر، یکی پس از دیگری نصب شده‌اند؛ این کار باید دقیق انجام شود. نصب این پل‌ها باید در مکان مناسب و امتداد درستی باشد تا از تغییر شکل کاسه جلوگیری کند.

ه) سرپنجه و گوشی‌ها

سرپنجه یک محفظه‌ی تو خالی است که در ابتدای طول دسته قرار می‌گیرد. سر پنجه معمولا اندکی به سمت عقب ساخته می‌شود و محل قرار گیری گوشی‌ها است که هر طرف آن پنج گوشی (در مجموع ده گوشی) برای کوک کردن ۱۰ سیم ساز نصب می‌شود. این ده گوشی به تعداد سیم‌های ساز هستند که ظاهر آنها مثل میخ‌های سر پهن و از جنس چوب می‌باشد.

و) شیطانکو مضراب عود

شیطانک یک نوع قطعه باریک و کم ارتفاع به اندازه‌ی عرض دسته است که همواره بین دسته و سرپنجه قرار می‌گیرد. شیطانک دارای شیار‌های کم عمقی است که سیم‌ها از درون آن‌ها عبور می‌کنند. به دلیل حالت موربی که در بخش سرپنجه ساز عود یا بربط وجود دارد، فشار در این ناحیه از سمت سیم‌ها بیشترین حد ممکن را دارد. بنابراین شیطانک بایستی توانایی تحمل کردن فشار وارده از طرف سیم‌ها را داشته باشد. مضراب عود از پلاستیک نرم و یا شاهپر پرندگان بزرگی همچون عقاب ساخته می‌شود. انتخاب مضراب ساز هم به اندازه انتخاب خود ساز حائز اهمیت است و تاثیر مستقیم بر روی صدای ساز خواهد داشت. لازم به ذکر است که مهم‌ترین نکته در انتخاب مضراب خوش دست بودن آن است.

خرید عود از دلشاد موزیک

برای اطلاع از قیمت و خرید عود به سایت فروشگاهی دلشاد موزیک مراجعه کنید و پس از مدنظر قرار دادن نکات ذکر شده و انتخاب ساز مناسب نسبت به خرید عود اقدام فرمایید.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا