اقتصادیبرترین های کسب و کار

خرید ویدئو پروژکتور خانگی و آموزشی با قیمت مناسب

همه چیز در خصوص قیمت ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور شیائومی در گذشته یک محصول لوکس محسوب می‌شد که مصرف آن‌ها محدود به محیط‌های اداری و آموزشی بود. این روز‌ها استفاده از این دستگاه در منازل، هتل، اتاق‌های کنفرانس، کلاس‌های درس و… بسیار رایج است. در حال حاضر خرید ویدئو پروژکتور در بازار رشد زیادی داشته است و دانستن اطلاعاتی از جمله قیمت ویدئو پروژکتور، عملکرد دستگاه، اطلاعات فنی، برند‌های مشهور و… می‌تواند نقش بسیار مهمی در یک خرید رضایت بخش داشته باشد. ما در این مقاله قصد داریم همه نکات مهم در مورد خرید و قیمت ویدئو پروژکتور را با شما در میان بگذاریم.

ویدئو پروژکتور چیست و چه کاربردی دارد؟

قبل از پرداختن به موضوع قیمت ویدئو پروژکتور و خرید آن بهتر است ابتدا به معرفی ماهیت این دستگاه و عملکرد آن بپردازیم. ویدئو پروژکتور یک دستگاه الکترونیکی است که سیگنال‌های صوتی یا تصویری را از یک منبع ورودی ( کامپیوتر، موبایل، تلویزیون، لپ تاپ و… ) دریافت کرده و آن را روی یک سطح صاف (پرده نمایش سفید یا نقره‌ای) به صورت تصویر بازتاب می‌دهد. این محصولات، تصاویر دریافتی را در ابعاد بزرگی به نمایش می‌گذارند که این ویژگی اصلی‌ترین عملکرد این دستگاه محسوب می‌شود.

مهمترین کاربرد ویدئو پروژکتور در سالن‌های همایش، مراکز آموزشی، نمایشگاه‌ها و… است. در حقیقت یک ویدئو پروژکتور همانند یک دوربین عکاسی معکوس عمل می‌کند و که با دریافت نور از طریق لنز آن را به سمت یک پرده بزرگ منتشر می‌سازد.

انواع ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور‌ها دارای طبقه‌بندی‌های متنوعی هستند. یکی از مهمترین طبقه‌بندی انواع ویدئو پروژکتور، تقسیم کردن آن‌ها بر اساس سایز و ابعاد دستگاه است. انواع ویدئو پروژکتور از نظر اندازه و ابعاد عبارتند از:

ویدئو پروژکتور جیبی

مهمترین ویژگی این ویدئو پروژکتور‌ها قابلیت حمل و جابجایی آن‌ها است. البته باید توجه داشته باشید که اندازه برخی از این پروژکتور‌ها تقریباً با اندازه یک موبایل برابری می‌کند و به همین دلیل است که به راحتی داخل کیف یا جیب قرار داده می‌شوند. این نوع ویدئو پروژکتور‌ها بهترین جانشین برای‌مانیتور یا تلویزیون‌های کوچک هستند، تنها عیب این پروژکتور‌های کوچک آن است که در آن‌ها از لامپ‌های ال‌ای دی استفاده می‌شود که مصرف انرژی کمی دارند و دستگاه نیز نیازی به سیستم خنک‌کننده نخواهد داشت اما اندازه تصویری که نمایش می‌دهد بزرگ نیست. معمولاً اندازه روشنایی در این نوع از ویدئو پروژکتور‌ها بین ۲۵ تا ۱۵۰۰ انسی لومن است.

نکته دیگری که در مورد باید بدانید این است که آن‌ها قابلیت زوم اپتیکال ندارند و نصب و تنظیم اندازه تصویر نیاز است که جای پروژکتور را تغییر دهید که همین مسأله باعث ایجاد محدودیت در استفاده از این پروژکتور‌ها است. قیمت ویدئو پروژکتور جیبی نسبت به سایر مدل‌ها پایین‌تر است، با این حال باید پذیرفت امکاناتی که این مدل ویدئو پروژکتور‌ها ارائه می‌دهند نیز نسبت به سایر مدل‌ها کمتر است و در حقیقت این مدل از پروژکتور‌ها برای کسانی مناسب است که دائم در حال جابه جایی هستند.

ویدئو پروژکتور چند رسانه ای

و در این دسته قرار می‌گیرند. این محصولات کاربرد‌های متنوعی دارند و از جمله پرفروش‌ترین محصولات در بازار محسوب می‌شوند. میزان روشنایی و ابعاد نمایش تصاویر در این دسته از ویدئو پروژکتور‌ها بیشتر است. اغلب مدل‌ها در این دسته دارای لنز‌های زوم هستند و به این ترتیب نصب و استفاده از آن‌ها نیز آسان‌تر است. نکته مهمی که در مورد خرید این نوع پروژکتور‌های چند رسانه‌ای وجود دارد، تنوع بالای مدل‌ها و اطلاعات فنی آن‌ها است. این فاکتور‌ها در تعیین قیمت ویدئو پروژکتور تأثیر بسیاری دارند. بنابراین قبل از تخصیص بودجه باید به کاربرد، اطلاعات فنی و مدلی که انتخاب می‌کنید نیز توجه داشته باشید.

دسته بندی دیگر برای ویدئو پروژکتورها

ویدئو پروژکتور‌ها از نظر صفحه نمایش و نسبت پرتاب نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. نسبت پرتاب در پروژکتور‌ها با دو اندازه فاصله پروژکتور از صفحه نمایش و پهنای پرده نمایش رابطه مستقیم دارد. به این ترتیب اگر می‌خواهید یک ویدئو پروژکتور مناسب خریداری کنید باید اطلاعات دقیقی در خصوص نسبت پرتاب و اندازه صفحه نمایش آن داشته باشید. این نوع انتخاب باعث می‌شود که انتخاب‌های محدودتری داشته باشید و شرایط انتخاب برای شما آسان‌تر خواهد بود. انواع ویدئو پروژکتور از نظر نسبت پرتاب به این شرح است:

  • پروژکتور‌های استاندارد
  • پروژکتور‌های پرتو کوتاه
  • پروژکتور‌های فوق‌العاده کوتاه

رایج‌ترین نوع ویدئو پروژکتور‌ها، پروژکتور‌های استاندارد است. نسبت پرتابی در این پروژکتور‌ها ۱. ۵: ۱ تا ۲: ۱ است. طبق این استاندارد به ازای هر فوت تصویر، پروژکتور باید ۱. ۵ تا ۲ فوت دورتر از پرده نمایش نصب شود. این نوع از ویدئو پروژکتور‌ها برای استفاده در اتاق‌های کنفرانس و محیط‌های اداری مناسب هستند. از ویژگی‌های این نوع پروژکتور‌ها باید به قابلیت نصب در نزدیکی پرده و جلوگیری از ایجاد سایه در تصویر اشاره کرد.

ویدئو پروژکتور های برد کوتاه

نیز مدل‌های مختلفی دارد و عموماً برای محیط‌های آموزشی و گاهی خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. محل قرارگیری این پروژکتور‌ها به شکل مستقیم در پایین پرده نمایش یا بالای آن است که باعث ایجاد تصویری بزرگ روی پرده می‌شوند. برخورداری از این میدان در پروژکتور‌های برد کوتاه با مزایای بسیاری برای این دسته از ویدئو پروژکتور‌ها همراه است.

قیمت ویدئو پروژکتور به عوامل بسیاری از جمله قابلیت‌های مختلف این محصول بستگی دارد. مهمترین فاکتور‌هایی که در زمان خرید ویدئو پروژکتور باید به آن دقت داشته باشید و همچنین در تعیین قیمت آن تأثیرگذار است شامل روشنایی، وضوح تصویر، نسبت کنتراست، تکنولوژی تصویر و …. است که در ادامه به تفصیل در مورد هریک صحبت خواهیم کرد. هریک از این ویژگی‌ها روی کیفیت تصویر ویدئو پروژکتور نیز تأثیر‌گذار هستند. بنابراین دانستن این نکات به شما کمک می‌کند تا پروژکتور بهتری با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

در هنگام خرید ویدئو پروژکتور به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

روشنایی ویدئو پروژکتور

اولین و مهمترین چیزی که باید به آن دقت داشته باشید میزان روشنایی یک ویدئو پروژکتور است. یک پروژکتور دارای منابع نوری مختلفی از جمله لیزر، لامپ یا LED است. این منابع نوری، نور را با کمک لنز به سمت بیرون پرتاب می‌کنند تا تصاویر واضحی روی پرده نمایش نقش ببندد. میزان روشنایی پروژکتور به محلی که در آن نصب می‌شود نیزبستگی دارد. روشنایی را در این محصولات با واحد انسی لومن اندازه‌گیری می‌کنند. اگر قرار است در محیط‌های تاریک از ویدئو پروژکتور استفاده کنید نیاز به پروژکتور‌هایی با روشنایی زیاد ندارید و می‌توانید از محصولات ارزان قیمت‌تر نیز استفاده کنید.

قیمت ویدئو پروژکتوری که برای محیط‌های روشن‌تر استفاده می‌کنید بیشتر خواهد بود. معممولا برای محیط‌هایی با نور کم پروژکتور‌هایی با روشنایی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ انسی لومن کافی است. اما در صورتی که بخواهید از این ویدئو پروژکتور‌ها برای محیط‌هایی چون کلاس‌های درس یا مکان‌های آموزشی پر نور استفاده کنید باید سراغ پروژکتور‌هایی با روشنایی بیش از ۳۰۰۰ انسی لومن بروید. باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که قیمت ویدئو پروژکتور با روشنایی بالا بیشتر خواهد بود.

وضوح تصویر پروژکتور

وضوح تصویر یکی دیگر از مواردی است که روی قیمت ویدئو پروژکتور‌ها تأثیرگذار است. منظور از وضوح پروژکتور تعداد پیکسل‌های یک تصویر است. هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد کیفیت تصویر نیز بیشتر خواهد بود. رزولوشن یا وضوح تصویر را به صورت ضرب تعداد پیکسل‌های عمودی و افقی نشان می‌دهند.

در حال حاضر اکثر ویدئو پروژکتور‌ها دارای دو وضوح تصویر فول اچ دی که با عدد ۱۰۸۰p نشان داده می‌شود و وضوح 4K که آن را با علامت اختصاری UHD نشان می‌دهند، هستند. البته ویدئو پروژکتور‌های ۷۲۰p یا HD نیز در بازار وجود دارند. مطمئناً قیمت ویدئو پروژکتور‌هایی که دارای وضوح تصویر بیشتری هستند بالاتر خواهد بود. در واقع هرچه وضوح تصویر بیشتر باشد قیمت محصول نیز بالاتر است.

کنتراست دیتا پروژکتور

نسبت کنتراست پروژکتور یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که در قیمت آن تأثیرگذار است. با استفاده از کنتراست می‌توان مشخص کرد که پروژکتور از کیفیت بالایی برخوردار است یا خیر. منظور از نسبت کنتراست، نسبت بین نور بازتاب شده از یک تصویر تمام سفید و یک تصویر تمام سیاه است. هرچه نسبت کنتراست تصویر بیشتر باشد شما جزئیات بیشتری از تصاویر را مشاهده خواهید کرد. معمولاً قیمت ویدئو پروژکتور با کنتراست بالا نسبت به سایر محصولات بیشتر است.

تکنولوژی تصویر

منظور از تکنولوژی تصویر فناوری است که باعث می‌شود یک ویدئو پروژکتور به خوبی کار کند. چیپست‌ها در این مسأله بیشترین تأثیر را دارند. ویدئو پروژکتور‌های موجود در بازار دارای چیپست‌های DLP، LCD و LCoS هستند که در ادامه به معرفی این تکنولوژی‌ها می‌پردازیم.

تکنولوژی DLP

این چیپست‌ها از آینه‌های کوچک و یک چرخه رنگی برا ایجاد تصویر استفاده می‌کنند.

تکنولوژی 3LCD

این مدل از چیپست‌ها دارای سه پنل کریستال مایع هستند که هرکدام از آن‌ها تصویری با رنگ‌های اصلی ایجاد می‌کند. به این ترتیب با کنار هم قرار گرفتن این تصاویر، یک تصویر منسجم روی صفحه نمایش دیده می‌شود.

تکنولوژی LCos

این تکنولوژی مدرن‌ترین نوع تکنولوژی در ویدئو پروژکتور‌ها است که از تراشه‌های کریستال مایع با پشتوانه آینه‌ای استفاده می‌کند. این سیستم یک سیستم منعکس‌کننده است و در آن نور با استفاده از کریستال‌های مایع مثل LCD مسدود می‌شود. قیمت ویدئو پروژکتور با تکنولوژی بالا، بالاتر از سایر مدل‌ها خواهد بود. در واقع هرچه تکنولوژی ساخت پیچیده‌تر و مدرن‌تر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

درگاه های اتصال

از مقایسه دو ویدئو پروژکتور تجاری و خانگی متوجه می‌شود که هرچه تعداد درگاه‌های اتصال یک ویدئو پروژکتور بیشتر باشد قابلیت آن بیشتر شده و کاربردی‌تر هستند. درگاه VGA، ورودی DVI، ورودی HDMI، پورت USB، ورودی صوتی، کارت حافظه و پورت‌های قدیمی سه رنگ از جمله درگاه‌هایی هستند که برخی یا همه آن‌ها روی یک دستگاه ویدئو پروژکتور دیده می‌شود. قیمت ویدئو پروژکتوری که همه این درگاه‌ها را داشته باشد مطمئناً نسبت به سایرین بیشتر خواهد بود.

منبع تامین نور

در ویدئو پروژکتور منبع تأمین نور لامپ، لیزر یا LED است. قیمت ویدو پروژکتور با منبع نور لامپ کمتر از سایرین است. با این وجود باید بدانید که لامپ‌ها عمر محدودی دارند و پس از پایان عمر باید حتماً تعویض شوند. در اکثر پروژکتور‌های آموزشی از این منبع نور استفاده می‌شود. ویدئو پروژکتور لیزری عمر نامحدود دارد و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن بسیار ناچیز است. در عوض کیفیت بالای تصاویر و روشنای بالاتر از ویژگی این مدل ویدئو پروژکتور‌ها است. شما می‌توانید بدون هیچ نگرانی به صورت دائم و ۲۴ ساعته از آن‌ها استفاده کنید. اما قیمت ویدئو پروژکتور لیزری نسبت به سایر مدل‌ها بالاتر است.

سایر عوامل

در کنار فاکتور‌هایی که به آن‌ها اشاره شد و تأثیر مستقیم بر قیمت ویدئو پروژکتور‌ها دارند، خرید وسایل جانبی این محصولات نیز می‌تواند در قیمت نهایی آن‌ها تأثیرگذار باشند. مثلاً خرید پرده نمایش، سیستم صوتی، کابل‌های اتصال و… می‌تواند هزینه خرید ویدئو پروژکتور را افزایش دهد.

دقت در انتخاب محل نصب

یکی از مهمترین مواردی که در مورد ویدئو پروژکتور‌ها باید به آن دقت کنید، محل نصب آن‌ها است. قیمت ویدئو پروژکتور خریداری شما هرچقدر باشد اگر در محل نصب آن دقت‌های لازم را نداشته باشید مطمئناً کیفیت تصویر خوبی را دریافت نخواهید کرد. در زمان نصب پروژکتور روی دیوار، سقف یا هر سطح دیگری باید به مواردی چون اندازه صفحه نمایش، اندازه اتاق، فاصله پرتاب نور و سایر موارد دقت کنید. برای مواردی که شما محدودیت فاصله دارید می‌توانید از ویدئو پروژکتور‌های کوتاه برد استفاده کنید. قیمت ویدئو پروژکتور کوتاه برد نسبت به سایر مدل‌ها کمتر است اما برای کاربرد‌هایی که به آن اشاره کردیم مقرون به صرفه و مناسب خواهد بود.

 منبع: پارس شیائومی مرکز فروش محصولات شیائومی

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا