اقتصادی

نقدینگی به سمت کدام بازارها رفته است؟

به گفته یک اقتصاددان ، بیش از 2500 میلیارد تن مایع در سال گذشته تولید شده است.

وحید شاگاگی در مصاحبه با ISN گفت اقتصاد ایران بیش از 2500 میلیارد حواله روزانه در یک سال گذشته داشته است که ارقام بانک مرکزی بیشترین مبلغ طی شش دهه گذشته را نشان می دهد. اقتصاد ایران در سال گذشته. در مواجهه با افزایش فشارهای مالی ، کاهش قدرت خرید و نامشخص بودن شرایط اقتصادی ، مردم در تلاشند تا درآمد مازاد خود را به بازارها معطوف کنند.

وی افزود: “در گذشته چهار بازار املاک و مستغلات سنتی مانند طلا ، ارز ، اتومبیل و خانه در ایران وجود داشت ، اما از اواسط سال 2009 نیز شناخته شده است که بازار سرمایه هیچ سهم بازار ندارد. مایعات منجر به بازارهای دیگر می شود

این اقتصاددان تورم را مقصر افزایش تورم دانست و گفت: تا زمانی که نقدینگی بالایی در کشور وجود دارد ، این پول به بازارهای سرمایه و املاک می رود. در مدت زمان کوتاهی ، بازار سرمایه توانسته است برخی از نوسانات قیمت را در بازارهای موازی مانند طلا ، ارز و … کنترل کند ، اما افزایش حباب های بورس اقتصاد ایران را با مشکل روبرو کرده است.

شاگگی گفت: اکنون بیش از 3،000،000 میلیارد تن مایع داریم و اگر متوسط ​​رشد دارایی 30٪ باشد ، در مجموع 900،000 میلیارد تن سال گذشته به 1398 مایع اضافه شد. اگر این مقدار را در 365 روز تقسیم کنید ، به بیش از 2000 میلیارد تن می رسد.

به گفته شاگاگی ، اگر بازار سرمایه نبود ، اکنون ارزش دلار بیش از 32000 تن بود.

وی گفت: اکنون مقدار پول وارد بازار ارزهای رمزپایه و سپرده های بلند مدت در سیستم بانکی شده است. قیمت ها در بازار املاک و مستغلات بر اساس گردش پول است.

اکونومیست نتیجه گیری می کند: همانطور که اقتصاد پیش بینی می کند ، در یکی از بازارهای املاک و مستغلات آشفتگی ایجاد خواهد شد. اقتصاد ایران اکنون شش بازار دارایی شامل بازار سرمایه ، طلا ، دلار ، خودرو ، مسکن و ارز دارد و باید از تورم در این بازارها جلوگیری کند.

انتهای پیام

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا