اجتماعی

برای ایجاد یک عادت چه‌قدر زمان لازم داریم؟

دانا نیوز/خراسان رضوی شما قصد دارید عادت جدیدی برای خود ایجاد کنید، خواه ورزش بیشتر، تغذیه سالم‌تر یا نوشتن پست وبلاگی روزانه باشد، چه مدت زمان لازم است که این خواسته شما دیگر نیازی به خودکنترلی نداشته باشد و به عادت تبدیل شود؟

به نقل از هلث، واضح است که این زمان بستگی به نوع عادتی دارد که می‌خواهید ایجاد کنید و اینکه چقدر در پیگیری هدف خود پابرجا هستید اما آیا دستورالعمل‌های کلی برای اینکه چقدر طول می‌کشد تا یک عادت قبل از خودکار شدن رفتارها شکل بگیرد، وجود دارد؟

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ایجاد عادت ۶۶ روز طول می‌کشد و نتایج تحقیقات روان‌شناختی در مورد این سوال در مقاله‌ منتشرشده در مجله اروپایی روانشناسی اجتماعی در دسترس است.

فیلیپا لالی و همکاران وی از دانشگاه کالج لندن ۹۶ نفر را که علاقه‌مند به ایجاد عادت جدید مانند خوردن تکه‌ای میوه همراه با ناهار یا دویدن ۱۵ دقیقه‌ای در روز بودند، مورد بررسی قرار دادند سپس روزانه از شرکت‌کنندگان سوال ‌شد که عادت‌های انتخابی‌شان چقدر خودکار شده است.

این سوالات شامل چیزهایی مانند این مورد بود که آیا این عادت بالقوه «انجام ندادن آن سخت» است و می‌توان آن را «بدون فکر کردن» انجام داد.

هنگامی که محققان عادات مختلف را بررسی کردند، در بسیاری از شرکت‌کنندگان رابطه بین تمرین و خودکار بودن منحنی ایجاد کرد و به‌طور متوسط، مشخص شد که پس از ۶۶ روز به عادت موردنظر خود رسیدند.

نمودار حاصل‌شده نشان داد که تمرین اولیه با افزایش بیشتر در خودکار بودن، پاداش داده می‌شود و زمانی که شرکت‌کنندگان به حداکثر خودکاری خود برای آن رفتار رسیده‌اند، دستاوردها کاهش می‌یابد.

اگرچه میانگین آن ۶۶ روز بود اما در عادات مورد بررسی در این مطالعه از ۱۸ روز تا ۲۵۴ روز، تغییرات مشخصی در مدت زمان شکل‌گیری عادات وجود داشت.

به‌عنوان مثال نوشیدن روزانه یک لیوان آب خیلی سریع خودکار شد اما انجام ۵۰ دراز و نشست قبل از صبحانه نیاز به تعهد بیشتری داشت.

برای ایجاد یک عادت چه‌قدر زمان لازم داریم؟

محققان همچنین خاطرنشان کردند که از دست دادن یک روز، شانس ایجاد عادت را کاهش نمی‌دهد همچنین گروهی بسیار بیشتر از سایرین طول کشید تا عادات خود را شکل دهند، شاید این مورد نشان می‌دهد که برخی افراد «مقاوم در برابر عادت» هستند.

 آنان دریافتند که ایجاد انواع دیگر عادات ممکن است خیلی بیشتر طول بکشد.

آنچه این مطالعه نشان می‌دهد این است که وقتی می‌خواهیم عادت نسبتا ساده‌ای مانند خوردن روزانه تکه‌ای میوه یا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی در خود ایجاد کنیم، ممکن است بیش از دو ماه تکرار روزانه لازم داشته باشد تا این رفتار به عادت تبدیل شود.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد، انجام ندادن فعالیت موردنظر به صورت روزانه در درازمدت تاثیر منفی ندارد و همان تکرارهای اولیه است که بیشترین تقویت را در خودکار بودن به ما می‌دهد.

متاسفانه به نظر می‌رسد چیزی به نام تغییر کوچک وجود ندارد و ۲۱ روز تکرار شده برای ایجاد عادت، دست کم گرفتن قابل توجهی است، مگر اینکه تنها هدف شما در زندگی نوشیدن لیوان آب باشد.

انتهای پیام

نشر مطالب اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر روابط بین نژادها و مبارزه با تبعیض نژادی در جوامع مختلف.
دکمه بازگشت به بالا