علمی و پزشکی

نقدینگی؛ چالش اساسی حوزه دارو / ارسال اساسنامه دارورسانی درب منزل به معاونت حقوقی وزارت بهداشت

رئیس سازمان غذا و دارو از ارسال اساسنامه «دارورسانی درب منزل بیماران» به معاونت حقوقی وزارت بهداشت خبر داد.

به گزارش دانا نیوز، دکتر سید حیدر محمدی در حاشیه دومین روز از بیست‌وچهارمین دوره نمایشگاه رسانه‌های ایران، اظهار کرد: کارنامه کاری دارو و تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت بیانگر این است سال‌ها در حوزه سلامت و تولید کالاهای سلامت افتخارآفرینی کرده‌ایم. 

وی افزود: بررسی‌ها بیانگر این است که به دستاوردهای متعددی دست یافته‌ایم؛ به نحوی که تعداد داروهایی که در این دوره به سبد دارویی کشور اضافه شد نسبت به دوره گذشته بیشتر است. 

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه دستاوردهای نمایشگاه سلامت‌بنیان محدود به ارائه داروی جدید نمی‌شود، گفت: تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی، فرآورده‌های طب سنتی، گیاهان دارویی و محصولات غذایی جدید با محوریت دانش بنیان به سبد محصولات غذایی و دارویی کشور اضافه شدند. 

محمدی درباره جزئیات محصولات جدید نمایشگاه سلامت‌بنیان گفت: ۱۷ قلم داروی جدید، ۳۳ قلم تجهیزات پزشکی و ۸ قلم محصولات طب سنتی در این نمایشگاه رونمایی شد. تمام محصولاتی که در دومین دوره نمایشگاه سلامت‌بنیان رونمایی شدند «های‌تک» هستند.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره تامین داروی مورد نیاز کشور گفت: بیش از ۹۹ درصد داروی مورد نیاز کشور، در داخل تامین می‌شود. همچنین ۶۹ درصد از تجهیزات پزشکی مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود. 

وی با بیان اینکه بسیاری از اقلام مورد نیاز مراکز درمانی توسط محققان داخلی عرضه می‌شود، گفت: این احتمال وجود دارد که تولیدات کشور نتواند پاسخگوی نیاز داخلی باشد و کفاف مراکز درمانی را ندهد؛ به همین دلیل، با بهره‌گیری از ظرفیت تولیدکنندگان در جهت رفع نیاز گام برمی‌داریم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: محققان و پژوهشگران در جهت تولید نیازهای دارویی و تجهیزات کشور گام برداشتند و شرایط به نحوی است که برخی از مراکز درمانی با استفاده از تجهیزات داخلی در جهت رفع موارد مورد نیاز خود گام برداشته‌اند.

وی با بیان اینکه مشکلات تامین ارز در حوزه دارو برطرف شده است، گفت: پس از پیگیری‌های فراوان و با همت بانک مرکزی، مشکلات مربوط به تامین ارز برطرف شده است. همچنین رسانه‌های تخصصی حوزه سلامت در این زمینه ما را یاری کردند.

محمدی با بیان اینکه نقدینگی از چالش‌های حوزه غذا و دارو به حساب می‌آید، تصریح کرد: امیدواریم که با همت بانک مرکزی و با همکاری بانک‌های عامل مشکلات مربوط به حوزه نقدینگی تولیدکنندگان غذا و دارو برطرف شود.

وی با بیان اینکه حمایت سازمان‌های بیمه‌گر در حوزه دارو از اهمیت فراوانی برخوردار است، تصریح کرد: اگر قصور در حوزه پوشش بیمه‌ای وجود داشته باشد، شرایط به این معنا است که باید هزینه‌ها را از جیب مردم پرداخت کنیم.اگر بخواهیم پرداخت هزینه‌ها به صورت ثابت باشد و تغییر نکند باید پوشش بیمه به صورت کامل اجرا شود. 

محمدی همچنین در ادامه درباره ارز شیرخشک نیز گفت: ارز شیر خشک را از ۲۵ آبان ماه به ارز  ۲۸هزار و ۵۰۰ تومانی منتقل کرده‌ایم و مابه‌التفاوت ناشی از افزایش قیمت را به مصرف‌کننده نهایی تعمیم می‌دهیم. بنابراین افزایش قیمت متوجه مصرف کننده نیست. سیاست‌های ما در حوزه اصلاح سیاست‌های ارزی این بود که افزایش قیمت دارو را از طریق بیمه پوشش دهیم. 

وی ادامه داد: از آغاز طرح دارویار با کمک نظام بیمه‌ای توانسته‌ایم از افزایش قیمت دارو برای افرادی که تحت پوشش بیمه هستند، جلوگیری کنیم. اگر کسی تحت پوشش بیمه باشد و داروی مورد نیاز خود را از طریق بیمه تامین کرده باشد، مشمول افزایش قیمت نمی‌شود. جلوگیری از افزایش قیمت دارو برای افرادی که تحت پوشش بیمه هستند از تیر ماه سال گذشته آغاز شده است. تلاش می‌کنیم که قیمت دارو را ثابت نگه‌داریم و از مردم می‌خواهیم که دارو و شیر خشک مورد نیاز خود را از طریق بیمه تامین کنند. افراد با مراجعه به داروخانه و با ارایه کد ملی می‌توانند نسبت به تامین شیر خشک فرزندان زیر دو سال اقدام کنند که تحت شمول یارانه دارویی باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دارو رسانی درب منزل بیماران نیز گفت: حدود یک ماه از زمان تدوین دستورالعمل ارسال دارو به درب منزل می‌گذرد. ما به منظور تدوین این اساسنامه از افراد مختلف نظرسنجی کردیم و اساسنامه تنظیم شده را به تیم حقوقی وزارت بهداشت تحویل داده‌ایم. حدود یک هفته پیش، اساسنامه را به تیم حقوقی وزارت بهداشت تحویل دادیم. تلاش می‌شود این طرح طی روزهای آتی وارد مرحله اجرایی شود و مردم از خدمات تحویل دارو در درب منزل برخوردار شوند. 

رییس سازمان غذا و دارو همچنین درباره واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس نیز گفت: تزریق واکسن پنوموکوک از بندرعباس آغاز شده است و هفته گذشته، واکسن‌های وارداتی را به معاونت بهداشت وزارت بهداشت تحویل دادیم. در نظر داریم که واکسن مورد نیاز طرح واکسیناسیون ملی پنوموکوک را طی چهار ماه آینده تامین کنیم. دو شرکت دانش بنیان در زمینه تولید واکسن گام برداشته‌اند و امیدواریم که طی ۶ ماه نخست سال آتی بتوانیم واکسن ملی پنوموکوک را تولید کنیم و آن را وارد بازار کنیم‌. به نحوی که بتوانیم تداوم طرح واکسیناسیون ملی پنوموکوک را با واکسن داخلی ادامه دهیم. 

محمدی در پاسخ به پرسش دانا نیوز درباره فروش اینترنتی دارو، اظهار کرد: دو مولفه «فروش دارو به صورت اینترنتی» و «تحویل دارو در درب منزل» با یکدیگر متفاوت است. در فروش اینترنتی دارو بیماران می‌توانند اطلاعات نسخ و کد رهگیری آن را در سامانه‌های مدنظر وارد کنند و دارو را در درب منزل تحویل بگیرند. 

رئیس سازمان سازمان غذا و دارو ادامه داد: به دلیل اینکه دارو یک محصول استراتژیک است ممکن است برخی از مردم ترجیح دهند آن را به صورت حضوری در داروخانه‌ها و با حضور یک متخصص دریافت کنند. اگر برنامه تحویل دارو در درب منزل اجرا شود تمام شهروندان ایرانی می‌توانند دارو را در درب منزل تحویل بگیرند.

انتهای پیام

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا