حوادث

تاثیر روابط تحقیرآمیز والدین با نوجوانان در بزهکاری آنان در بزرگسالی

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس پایتخت از والدین خواست تا خود را برای همراهی و حمایت از فرزندانشان در بحران بلوغ و نوجوانی آماده کنند.

به گزارش دانا نیوز، سرهنگ علی همه‌خانی در یادداشتی با اشاره به نقش خانواده در شکل‌گیری شخصیت فرزندان، نوشت: دوران بلوغ و نوجوانی حساس‌ترین مرحله رشد هر انسان است. دورانی که می‌تواند نقطه شروع موفقیت‌های آینده باشد یا پرتگاه سقوط به آسیب‌ها و جرائم شود. انتخاب با شماست که فرزندتان را به سمت کدام سرنوشت سوق دهید. با توجه به مطالعات و مصاحبه‌های متعددی که همکاران من در طی سال‌های گذشته در رابطه با مجرمین خاص و بزهکاران انجام داده‌اند بسیاری از این افراد کسانی هستند که با ظهور علائم اختلالات رفتاری و ناسازگاری در خانه و مدرسه به جای دریافت توجه و حمایت ویژه، از سوی خانواده و مدرسه طرد شده و سال‌ها بعد با ارتکاب انواع جرائم علیه افراد جامعه دوباره نگاه‌ها را متوجه خود می‌سازند اما در زمانی که دیگر برای درمان و انجام خدمات حمایتی دیر شده و بزهکاری و رفتارهای ضد اجتماعی کاملا در وجود آنان نهادینه شده است.

همه‌خانی در ادامه این یادداشت نوشت:‌ بی‌شک هیچ تجربه‌ای در زندگی زیباتر و شیرین‌تر از مادر و پدر شدن  نیست و صدای خنده و شادی فرزندان در خانه، درخشش لطف بیکران الهی در زندگی هر انسانی است. فرشتگانی که به این دنیا می‌آیند تا امتداد وجود انسان در هستی باشند، اما ای کاش والدین همانطور که در زمان تصمیم برای خرید وسیله‌ای جدید به مطالعه و تحقیق می‌پردازند و پس از خرید نیز به دلیل نگرانی برای آسیب رساندن به وسیله مذکور، با دقت دفترچه راهنمای آن را مطالعه می‌کنند، در زمان تصمیم برای فرزندآوری و پذیرش مسئولیت الهی تربیت و پرورش انسانی دیگر نیز نخست به مطالعه کافی بپردازند و نسبت به ویژگی‌های مراحل مختلف رشد فرزند خود دانش و اطلاعات کافی کسب کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس پایتخت با اشاره به اهمیت دوران بلوغ نوشت: در دوران بلوغ و نوجوانی فرزند شما با انواع تغییرات روحی و جسمی روبرو می‌شود و ناگهان از یک کودک تبدیل به موجودی بلاتکلیف میان کودکی و بزرگسالی می‌شود. تناقض در افکار و رفتار، تمرد از قوانین خانواده و بی‌ثباتی در هیجانات و احساسات و گرایش به جنس مخالف و کاهش اعتماد بنفس به دلیل به هم خوردن ناگهانی تناسب اندام و چهره گوشه‌ای از اتفاقات دوران بلوغ و نوجوانی است که به شدت فرزند شما را در برابر آسیب‌ها و انحرافات آسیب پذیر می‌کند. ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که در برابر هر رفتار اشتباه شما در خانه با فرزندتان، فردی سوءاستفاده‌گر در خیابان یا فضای مجازی وجود دارد که آماده است تا هر چه شما دریغ کرده‌اید به فرزندتان ببخشد اما با هدف آزار و فریب فرزند شما.

او با تاکید بر اینکه هر رفتار تحقیر آمیز و تنبیه غیر منطقی نوجوانان را به سقوط در ورطه آسیب‌ها و جرائم نزدیک‌تر می‌سازد، نوشت: احترام و محبت و توجهی که شما با ناآگاهی از فرزند نوجوان خود دریغ می‌کنید دقیقا ابزار اغفال و فریب فرزندتان در خیابان و مدرسه و فضای مجازی است. یک نوجوان چطور می‌تواند با اعتماد بنفس به انحرافات و آسیب‌ها “نه” بگوید وقتی شما با کلام توهین آمیز و تنبیه تحقیر آمیز اعتماد بنفس و عزت نفس او را لگدمال کرده‌اید؟

همه‌خانی اضافه کرد:‌ در سال‌های گذشته ما شاهد وقوع قتل خانوادگی بودیم که به دلیل ناسزاها و کلام تحقیر آمیز مادر نسبت به دختر ۱۸ساله‌اش به وقوع پیوسته بود. یا جوان قاتلی که تلخ‌ترین خاطره نوجوانی‌اش تنبیه بدنی توسط پدرش ضربات کابل به صورتش بود، خاطره ای که بعدها چنان موجودی سراسر عقده از او ساخته بود که با یک چشم در چشم شدن اقدام به قتل طرف مقابل با سلاح سرد کرده بود. شما در برابر موجودی که با تصمیم شما قدم به دنیا گذاشته مسئولید و باید با آگاهی و دانش کافی به آموزش و پرورش این امانت الهی بپردازید.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس پایتخت خطاب به والدین نوشت:‌ به فرزندتان پیش از آنکه به اقتضای ویژگی‌های بلوغ و نوجوانی مرتکب اشتباهی شود اطمینان خاطر بدهید که در هر شرایطی حتی اگر از رفتار اشتباه او ناراحت شدید باز هم در برابر اتفاقات و مشکلات و افراد سودجو پناه و حامی او هستید و می‌تواند از لغزش‌ها و اشتباهاتش به شما بگوید و روی حمایت و یاری شما به عنوان والدین خود، برای جبران آن اشتباه حساب کند و در مسیر جبران اشتباهاتش تنها نیست. اجازه ندهید ترس از شما فرزندتان را در چرخه باطل رفتارهای غلط بیاندازد. برگ برنده افراد سودجو که به آنها برای فریب و اغفال نوجوانان کمک می‌کند، عدم صمیمیت بین والدین و فرزندان است. پس تا دیرنشده با مطالعه و ارتقاء دانستنی‌های خود در زمینه فرزندپروری به جای آنکه با نا آگاهی و بی‌مهری بین خود و فرزندتان دیوار بکشید عاشقانه و مسئولانه برای او پناه و سایبان باشید.

انتهای پیام

نشر مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در تحلیل و پیش‌بینی رویدادها هستم. توانایی بررسی روند و رخدادهای آینده را دارم و بر اساس آن به خوانندگان پیشنهادهایی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا