عمومی

تفکیک مسجدالحرام و مسجدالاقصی در بیان رهبر انقلاب

تفکیک حکیمانه و هوشمندانه مسجد الحرام از مسجد الاقصی،یک علامت روشن در تنظیم روابط خارجی است که باید به عنوان راهبرد مورد توجه دست اندرکاران سیاست خارجی قرار گیرد.در این ارتباط توجه به چند نکته حائز اهمیت است.

۱.مسجدالحرام مشهورترین و مقدس‌ترین مسجد در جهان اسلام، واقع در شهر مکه و کشور عربستان است و بنابر حدیثی منسوب به پیامبر اکرم(ص) این مسجد، قدیم‌ترین مسجد زمین است و حتی پیش از مسجدالاقصی بنیان نهاده شده است.(ابن ضیاء، تاریخ مکه، ۱۴۱۶ق، ج۱، ص۳)
مسجد الحرام و محل برگزاری کنگره جهانی حج، نماد وحدت و ارتباط مسلمانان با یکدیگر است و مسلمانان جهان با اجابت دعوت الهی همه ساله در مسجدالحرام جمع شده و برادری و تفاهم خود را به جهانیان نشان می دهند.این مسجد در یک کشور دوست و مسلمان قرار دارد و راهبرد جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایجاد روابط دوستانه و صمیمانه با کشورهای مسلمان بوده است. روابط ایران با کشورهای همسایه و عرب اگرچه با فراز و نشیب هایی همراه بوده اما امروز در مسیر استحکام حرکت می کند و آینده روشنی دارد.همکاری و روابط گسترده‌ی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مسلمان علاوه بر این‌که در بر دارنده‌ی منافع کوتاه‌مدت و بلندمدت برای دو کشور است بلکه از الزامات دستیابی به تمدن نوین اسلامی است. در عین حال ایران و عربستان می توانند جهت پایه‌گذاری یک همکاری راهبردی برای حل مسائل مختلف جهان اسلام و تلاش برای اتحاد مسلمانان گام بردارند.لذا ذکر نماز خواندن پشت سر رهبر انقلاب در مسجد الحرام،خلاف جهت گیری راهبردی ایران در تنظیم روابط با همسایگان و بخصوص کشورهای مسلمان است.

۲.مسجد الاقصی یا قبله اول مسلمین نماد یک ظلم تاریخی است که با اشغال فلسطین توسط رژیم جعلی اسرائیل حادث شده و بیش از هفتاد و پنج سال همچون یک خار در گلوی امت اسلام مانده است.در عین حال، جنایات و نسل کشی رژیم صهیونیستی در حساسترین نقطه‌ی جهان اسلام، موجب ایجاد یک پایگاه نظامی و امنیتی و سیاسی برای دولت های استکباری در غرب آسیا و همچنین دشمن اتحاد و اعتلاء و پیشرفت کشورهای اسلامی شده است. به همین دلیل امروز فلسطین، مسئله‌ی اول در جهان اسلام بوده و تلاش برای آزادی آن، مسئولیت مشترک همه کشورهای اسلامی است. یکی از زمان ها و مکان های اصلی برای حمایت از آرمان آزادی فلسطین در ایام حج و در مکه و مسجدالحرام است و به گفته رهبر انقلاب « امت اسلامی کجا بهتر از حج می‌تواند درباره‌ مسجدالاقصی اظهارنظر کند؟ اظهار موضع درباره‌ حضور شرارت‌آمیز آمریکا در منطقه جایش کجاست؟ حج بهترین جا است.»(۸ مرداد ۱۳۹۶)
اشاره رهبر انقلاب به مسجد الاقصی،نشانگر اولویت آن برای جهان اسلام و در سیاست خارجی کشورهای مسلمان از جمله جمهوری اسلامی ایران است. امروز که غزه در معرض نسل کشی رژیم اشغالگر قدس قرار گفته و رژیم صهیونیستی در مسیر زوال است،نگاه بلند رهبر انقلاب به موضوع آزادی فلسطین بیش از گذشته،معنا پیدا می کند و اقامه نماز به امامت ایشان در مسجدالاقصی غیرمحتمل نیست.

۳.یکی از تدابیر کاملاً شناخته شده و افشا شده ی استکباری با محوریت آمریکا،ایجاد فاصله میان ایران و کشورهای همسایه در خلیج فارس بوده که کماکان هم ادامه دارد. جمهوری اسلامی ایران بارها اذعان داشته که با هر کدام از کشورهای همسایه که به ما تعرّضی نداشته باشند،مایل به ایجاد روابط دوستانه و صمیمانه است.امروز در سایه تلاش صادقانه ای که از سوی ایران و بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس انجام گرفته ارتباط ما و کشورهای برادر در حوزه خلیج فارس و جهان اسلام با صمیمیت و دوستی همراه شده است. بنابراین، طبیعی است که با به ثمر رسیدن تدابیر دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران،دشمنان جهان اسلام ناراحت و ناراضی شوند.

تفکیک مسجد الحرام از مسجد الاقصی در تذکر به یکی از حضار مراسم روضه شهادت امام صادق(علیه‌السلام)،نشانه بارزی از سیاست روشن جمهوری اسلامی ایران برای تقویت دوستی با کشورهای مسلمان و اولویت دادن به آزادی مسجدالاقصی و فلسطین با نابودی رژیم صهیونیستی است. طبعا با گسترش ارتباطات دولت‌های مسلمان، امت اسلامی شوکت و عظمت خود را بازخواهد یافت و هم افزایی کشورهای اسلامی با یکدیگر به نفع همه ملت‌ها و دولت‌های سلمان و زمینه ساز آزادی قدس خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا