نحوه کابل کشی دوربین مداربسته تحت شبکه

برای ورود به بازار کار نصب دوربین مدار بسته یکی از مواردی که باید فرا بگیرید کابل کشی آنهاست.

نحوه کابل کشی دوربین مداربسته تحت شبکه دارای مراحلی می باشد که در این مقاله قصد داریم این مراحل را به صورت کامل برای شما توضیح دهیم.

آموزش گام به گام کابل کشی دوربین های مدار بسته تحت شبکه

مراحل زیر را جهت سیم کشی دوربین های مدار بسته تحت شبکه طی نمایید:

بررسی مقدار کابل مورد نیاز

قبل از شروع کابل‌ کشی دوربین مداربسته، ابتدا متراژ مورد نیاز برای نصب را باید مشخص کنید. این اقدام بسیار مهم است؛ زیرا بر اساس آن می‌ توانید تجهیزات مورد نیاز از جمله سوئیچ‌ ها و کابل‌ ها را تهیه کنید. در اینجا به چند نکته مهم اشاره می‌ کنیم.

·        محاسبه طول مسیر افقی

جهت منتقل کردن سیگنال مربوط به دوربین به سیستم ضبط یا سوئیچ، نیاز به کابل‌ کشی افقی دارید. به جهت اندازه گیری میزان طول مسیر افقی نیز می بایست اندازه و مقدار کلی مسیر مربوطه نصب را محاسبه نمایید. از نقطه شروع (معمولا دوربین) به نقطه پایان (سوئیچ یا سیستم ضبط) اندازه‌ گیری کنید.

·        مسیر کابل‌ کشی عمودی

اگر کابل‌ کشی شما شامل قسمت‌ هایی از نصب عمودی می‌ شود، مثلا در مواقعی که دوربین زیر سقف قرار دارد باید مسیر این بخش‌ ها را هم محاسبه کنید.

·        انتخاب کابل مناسب

بر اساس متراژ و نیاز های شبکه، کابل‌ مناسبی انتخاب کنید. اگر مسیر کابل‌ کشی زیاد است از کابل‌ های با عرض بالا استفاده کنید.

علامت گذاری کردن طول کابل

اگر می‌ خواهید در طی انجام کابل کشی، با کمبود کابل مواجه نشوید باید پس از هر بار استفاده از کابل‌ ها و قرقره‌ های کابل، آن‌ ها را با دقت علامت‌ گذاری کنید تا بدانید چه مقدار کابل باقی مانده است. این اقدام نه تنها به شما کمک می‌ کند که از مقدار کابل باقی مانده اطلاع داشته باشید، بلکه در پروژه‌ های آینده نیز می‌ توانید با دقت بیشتری برای مقدار کابل مورد نیاز برنامه ریزی کنید.

·        انتخاب مسیر درست برای کابل کشی

یکی از بزرگ‌ ترین اشتباه‌ هایی که معمولا نصابان قبل از کابل‌ کشی دوربین‌ های مداربسته انجام می‌ دهند، این است که نمی‌ توانند مسیر کابل‌ نصب را به درستی تعیین کنند. این اشتباه به چند دلیل می‌ تواند مشکل ساز باشد. از یک سوی، موجب افزایش سرسام‌ آور هزینه‌ ها نیز می‌ شود. علاوه بر موارد گفته شده اگر مسیری که برای کابل کشی انتخاب می‌ کنید نامناسب است امکان دارد به تجهیزات آسیب برسد. به همین دلیل باید به هنگام کابل کشی به نکات زیر توجه کنید:

·        استفاده از داکت کابل مناسب و استاندارد

نصب کابل‌ ها در مکان مناسب باعث می‌ شود که کابل‌ های شبکه در معرض امواج الکترومغناطیسی، فشار برق قوی و نویز های محیطی قرار نگیرند. این اقدام هم از اختلال در انتقال تصاویر جلوگیری می‌ کند و هم نظم کابل‌ کشی را حفظ می‌ کند.

·        رعایت فواصل استاندارد بین کابل‌ ها

ایجاد فواصل استاندارد بین کابل‌ ها بسیار مهم است. متراژ زیاد ممکن است منجر به قطع و وصلی تصویر، تاخیر در ارسال و دریافت تصاویر شود. بنابراین، باید فواصل استاندارد بین کابل‌ها را رعایت کرد.

اگر نحوه کابل کشی دوربین مداربسته تحت شبکه درست انجام شود به عملکرد بهتر سیستم شما کمک می‌ کند و از وقوع مشکلات جلوگیری می‌ کند.

زدن برچسب به تمامی کابل‌ ها

یکی از کارهای حیاتی که باید حتماً در فرآیند کابل‌ کشی دوربین‌های IP انجام دهید، علامت‌ گذاری کابل‌ ها قبل از کشیدن آن‌ ها است. این کار در سیستم‌ های کوچک بسیار ساده انجام می‌ شود.

به صورتی که می‌ توانید به سادگی کابل‌ ها و باکس‌ ها را با علائمی مثل “1”، “2”، “3”، “4” و غیره نام‌ گذاری کنید.

اما در مواردی که تعداد بیشتری کابل و سوئیچ وجود دارد نیاز است که کابل‌ها مدیریت شوند. لازم به ذکر است علامت‌ گذاری‌های مناسب با توجه به محیط و شرایط نصب همچنین مکان قرارگیری دوربین باید در نظر گرفته شوند.

فرآیند علامت‌ گذاری ممکن است زمان کابل‌ کشی دوربین مداربسته تحت شبکه را افزایش دهد. اما این کار به شما کمک می‌ کند تا در مواجهه با مشکلاتی که امکان دارد در آینده رخ دهند به سرعت کابل‌ های معیوب یا سوئیچ‌ های معیوب را شناسایی کنید.

بسیاری از نصابان این کار را به خوبی انجام نمی‌ دهند یا آن را به تعویق می‌ اندازند. همچنین امکان دارد انجام این کار را به عنوان یک کار بی‌اهمیت در نظر بگیرند که منجر به از دست دادن زمان می‌ شود.

اما باید بدانید که این کار در نحوه کابل کشی دوربین مداربسته تحت شبکه بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل عدم انجام آن می‌ تواند خسارات جدی را برای مشتری به همراه داشته باشد.

به این دلیل که در صورت وقوع هرگونه اشکال، نصاب جدید مجبور خواهد شد زمان زیادی را برای یافتن مشکلات صرف کند که این خود هزینه‌های زیادی را برای مشتری به همراه دارد. بنابراین، این کار به امنیت و عملکرد بهتر سیستم شما کمک و از وقوع مشکلات جلوگیری می‌کند.

استفاده از فنر سیم کشی

از جمله ابزار های پرکاربرد در نحوه کابل کشی دوربین مداربسته تحت شبکه، فنر های سیم‌ کشی به شمار می‌ روند. این فنرها فرآیند کابل‌ کشی دوربین‌ های مداربسته تحت شبکه را برای نصابان بهبود می‌ بخشند. با توجه به انعطاف پذیری بالای فنرها، کابل‌ ها به سرعت و سهولت از داکت‌ ها و لوله‌ ها عبور می‌ کنند.

اگر پس از استفاده از فنر در مسافت‌ های طولانی، مشکلی در پیدا کردن آن پیش آید، امکان دارد مسیر فنر از مسیر اصلی خود منحرف شده یا در طول مسیر، مسدود شده باشد.

 رای رفع این مسئله، استفاده از فنرهای با نور LED در مکان‌ های تاریک و پیچیده می‌ تواند به نصابان کمک زیادی کند. این چراغ‌ های LED با باتری‌ های کوچک به فنر فشاری متصل می‌ شوند و به یافتن نقطه مقصد فنر را در شرایط کم نور کمک می‌ کنند.

معرفی انواع کابل دوربین مداربسته تحت شبکه

همانطور که قبلا اشاره شد، از این کابل‌ ها برای انتقال تصاویر دوربین‌ های تحت شبکه به دستگاه NVR استفاده می‌ شوند. این کابل‌ ها به صورت 4 جفت سیم به یکدیگر تابیده شده‌اند. از این 4 سیم، 2 سیم برای انتقال اطلاعات و تصاویر استفاده می‌ شوند و 2 سیم دیگر برای جلوگیری از نویزهای ممکن در سیگنال‌ های تصویر دوربین‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این کابل‌ها معمولا در رنگ‌ های نارنجی، سفید، سبز، آبی و قهوه‌ ای در بازار موجود هستند.

کلام پایانی

طبق مطالب موجود در متن با نحوه کابل کشی دوربین مداربسته تحت شبکه آشنا شدید. به عبارت دیگر به اهمیت این کار پی بردید. اگر این کابل‌ ها به درستی نصب نشوند امکان دارد مشکلات بسیاری برای شما به وجود بیاید. در نصب این کابل‌ها می بایست به نکات مذکور دقت نمود، به عنوان مثال حتما آن‌ها را علامت گذاری کنید تا در صورت وجود مشکل به راحتی محل خطا مورد شناسایی قرار گیرد.

 

دکمه بازگشت به بالا