آشنایی با مفاهیم اساسی فارکس

آموزش فارکس مقدماتی تا پیشرفته

آموزش فارکس و راهنمای ورود به بازارهای جهانی، نیاز هر فردی است که علاقه به فعالیت یا سرمایه گذاری در بازارهای جهانی فارکس را دارد. در این مقاله اصطلاحات لازم برای ورود به دنیای فارکس توضیح داده شده است، مطالعه این مقاله قبل از شروع سایر آموزش های فارکس پیشنهاد می شود.

مفاهیم پایه در بازار فارکس

در ابتدای کار علاوه بر دانستن بهترین ساعت روز برای معاملات فارکس؛ اصطلاحات و مفاهیمی وجود دارد که قبل از شروع به کار، هر معامله گری باید از آن ها اطلاع داشته باشد، زیرا عدم آشنایی با این مفاهیم در  ممکن است معامله‌گر را در زمان تجزیه‌وتحلیل اطلاعات دچار سردرگمی کند.

نماد در بازار فارکس چیست؟

در بازار فارکس دو ارز در کنار یکدیگر معامله می‌شود که به آن‌ها می‌گویند، یعنی درازای خرید یک ارز، ارز مقابل یا ارز دوم را می‌فروشیم. در این بازار جفت ارزها یا نمادها بانام اختصاری ISO یا کد الفبای سه حرفی مشخص می‌شوند که در بازار بین المللی با آن شناسایی می‌شوند.

برای انجام معامله در بازار فارکس، بامطالعه‌ی  مانند نماد جفت ارزها در فارکس، نماد فلزات، سهام‌ها و… اطلاعات خود را افزایش دهید.

جفت ارز

در بازار فارکس برای ارزش‌گذاری و بررسی ارزها، آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهند و در این بازار هیچ ارزی به‌تنهایی معنایی ندارد و هر معامله‌ای که در بازار فارکس رخ می‌دهد، یک ارز فروخته‌شده و هم‌زمان ارز دیگری خریداری می‌شود. جفت ارز‌ها در چند دسته مختلف نسبت به اهمیت دسته‌بندی می‌شوند.

جفت ارزهای اصلی

جفت ارزهای اصلی را می‌توان بهترین جفت ارزهای قابل معامله در بازار فارکس دانست، به این دلیل که بیش از 85 درصد تبادلات مالی بازار فارکس در طول روز معمولاً روی آن‌ها صورت می‌گیرد، هفت جفت ارز اصلی در بازار فارکس وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

نام جفت ارز نام اختصاری نام مستعار در فارکس
یورو – دلار آمریکا EUR/USD Fiber
پوند انگلیس – دلار آمریکا GBP/USD
دلار نیوزلند – دلار آمریکا NZD/USD Kiwi
دلار آمریکا – ین ژاپن USD/JPY Gopher
دلار آمریکا – فرانک سوئیس USD/CHF Swissy
دلار آمریکا – دلار کانادا Loonie
دلار استرالیا – دلار آمریکا

جفت ارز های فرعی

جفت ارزهای کراس یا مینور، جفت ارزهایی هستند که در هیچ‌کدام از آن‌ها دلار آمریکا وجود ندارد اما درعین‌حال معاملات قابل‌توجهی در آن‌ها صورت می‌گیرد و به عبارتی این ارزها را هم می‌توان به‌عنوان ارزهای مهم بازار دانست.

نام جفت ارز نام اختصاری
یورو – پوند انگلیس EUR/GBP
یورو – ین ژاپن EUR/JPY
یورو – فرانک سوئیس EUR/CHF
یورو – دلار استرالیا
یورو – دلار کانادا
یورو – دلار نیوزلند EUR/NZD
پوند انگلیس – دلار استرالیا
پوند انگلیس – دلار کانادا
پوند انگلیس – فرانک سوئیس GBP/CHF
پوند انگلیس – ین ژاپن GBP/JPY
دلار استرالیا – فرانک سوئیس
دلار استرالیا – دلار نیوزلند
دلار استرالیا – ین ژاپن
دلار استرالیا – دلار کانادا
دلار کانادا – ین ژاپن
دلار نیوزلند – دلار کانادا
دلار نیوزلند – ین ژاپن NZD/JPY
دلار نیوزلند – فرانک سوئیس NZD/CHF
فرانک سوئیس – ین ژاپن CHF/JPY

عمده معاملاتی که در این جفت ارزها صورت می‌گیرد، توسط سه ارز یورو، پوند و ین ژاپن می‌باشد.

جفت ارزهای غیرمعمول

این نوع جفت ارزها، متشکل از دو ارز است که یکی از این ارزها جزو ارزهای اصلی و دیگری از ارزهای  اقتصادهایی است که درحال‌توسعه هستند. جفت ارزهای غیرمعمول نسبت به سایر جفت ارزها کمتر معامله می‌شوند و هزینه معاملات آن‌ها بیشتر می‌باشد.

همچنین به این ارزها، ارزهای کراس نیز گفته می‌شود.

نام جفت ارز نام اختصاری
دلار استرالیا – پزو مکزیک
پوند انگلیس – رند آفریقا جنوبی
دلار آمریکا – دلار هنگ‌کنگ USD/HKD
ین ژاپن – کرون نروژ JPY/NOK
دلار نیوزلند – دلار سنگاپور NZD/SGD
یورو – لیر ترکیه EUR/TR
  1. خریدار با پرداخت هزینه به فروشنده خدمت یا کالایی را دریافت می‌کند.
  2. دو طرف معامله به تبادل کالا یا ارزها با یکدیگر می‌پردازند.

به‌صورت کلی، خریداران و فروشندگان را می‌توان دو عضو ثابت فرآیند ترید دانست.

به فردی که در بازارهای مالی به معامله می‌پردازد،  گفته می‌شود، فرد تریدر با آموزش مناسبی که قبلاً دیده است و با استفاده از استراتژی مناسب و آزموده شده، وضعیت بازار مالی را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌دهد و با تکیه‌بر داده‌های حاصل از تجزیه‌وتحلیل و پایبندی به اصول استراتژی، معاملات را انجام می‌دهد.

تریدر معمولاً یا از طرف خود یا به نمایندگی از شخص یا سازمان دیگری مثلا در بهترین بروکر فارکس کسب درآمد می‌کند و معاملات خریدوفروش را انجام می‌دهد

مفهوم خرید (Buy) در بازار فارکس

در بازار فارکس معامله‌گر با بررسی سیگنال‌ها و تحلیل چارت قیمتی و تشخیص نوع روند غالب صعودی بازار تصمیم به خرید می‌گیرد، که این معامله خرید، به معنای خرید و فروش ارز قیمت‌گذاری شده است. در بازار فارکس به این مفهوم معامله لانگ (Long Position) نیز گفته می‌شود، برای مثال خرید در جفت ارزEUR/USD  به معنای فروش دلار درازای خرید یورو می‌باشد.

مفهوم فروش (Sell) در بازار فارکس

در این حالت نیز معامله‌گر با توجه به روند غالب نزولی و تحلیل و بررسی سیگنال‌ها تصمیم به باز کردن معامله فروش می‌گیرد. معامله فروش در فارکس به معنای فروش ارز پایه و خرید ارز قیمت‌گذاری شده می‌باشد که در فارکس به این مفهوم معامله شورت (Short Position) نیز گفته می‌شود.

به‌عنوان‌مثال در جفت ارز EUR/USD در معامله فروش، ارز قیمت‌گذاری شده یا دلار را درازای فروش یورو، خریداری می‌کنیم.

حساب معاملاتی دمو در فارکس

حساب دمو «Demo» یک حساب آزمایشی است که توسط بروکرها ارائه می‌شود.

هدف از این نوع حساب‌ها این است که معامله گران تازه‌کار با بهره‌مندی از آن، این فرصت را در اختیار داشته باشند تا با همه‌ی ابزارها و عملکرد  آشنا شوند و بتوانند با پول غیرواقعی معامله کنند و هم افراد حرفه‌ای امکان تست استراتژی‌های خود را داشته باشند.

فعالیت در حساب دمو کاملاً شبیه به‌حساب واقعی می‌باشد و تمام میزان نوسان قیمتی، اسپرد ها، کمیسیون ها و… کاملاً مشابه حساب واقعی است، تنها تفاوت در معامله پول مجازی به‌جای پول واقعی است، در حساب‌های دمو شما می‌توانید بدون به خطر انداختن سرمایه خود معامله کنید و تجربه کسب کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حساب معاملاتی دمو می‌توانید به مقاله () مراجعه کنید.

پیپ

برای مثال در نظر بگیرید که ارزش دلار نسبت به پوند از 1.2331 به 1.2333 افزایش پیداکرده است. در این حالت 2 پیپ نرخ دلار نسبت به یورو رشد داشته است و فردی که در این معامله سرمایه‌گذاری کرده 2 پیپ سود به ‌دست آورده است.

پیپت

در مواردی که نرخ ارز با 5 رقم اعشار نمایش داده می‌شود، آخرین رقم نرخ ارز «پیپت» نامیده می‌شود.

هر پیپت، برابر یک‌دهم پیپ است، به‌جز جفت ارز‌های دارای ین (JPY) در بقیه جفت ارز‌ها پنجمین رقم اعشار در نرخ جفت ارز‌ها پیپت نامیده می‌شود.

حجم معاملاتی لات

 به زبان ساده، واحد اندازه‌گیری مقدار معامله است، در حالت معمولی، لات یک واحد استاندارد برای اندازه‌گیری حجم پوزیشنی است که توسط تریدرها باز می‌شود.

در فارکس، شما فقط می‌توانید پوزیشن‌هایی در حجم‌های مشخصی از واحدهای معاملاتی بازکنید، که به آن‌ها لات گفته می‌شود.

4 نوع لات در بازار فارکس وجود دارند که به شرح زیر می‌باشند:

  • یک لات که در بازار فارکس معادل 100.000 واحد از ارز پایه می‌باشد.
  • مینی لات که 0.1 لات استاندارد یا 10.000 واحد از ارز پایه می‌باشد.
  • میکرو لات که 0.01 لات استاندارد یا معادل 1000 واحد از ارز پایه می‌باشد.
  • نانو لات که 0.001 لات استاندارد یا معادل 100 واحد از ارز پایه می‌باشد.

درواقع بروکرها با دریافت اسپرد به‌جای کارمزد هزینه‌های خود را پوشش می‌دهند، به این صورت که آن‌ها ارز را به قیمتی بالاتر از قیمتی که خریده‌اند به شما می‌فروشند و به قیمتی پایین‌تر از قیمتی که فروخته‌اند، از شما می‌خرند و از این راه درآمد کسب می‌کنند.

کمیسیون (Commission)

کمیسیون هزینه انجام تراکنش‌ها در بازار می‌باشد، هزینه انجام این تراکنش‌ها (معاملات) در بازار فارکس به بروکر یا کارگزار پرداخت می‌شود، در صورتی که کارگزاری کمیسیون دریافت کند از قبل به شما اعلام خواهد کرد که در هر لات شما باید چه میزان کمیسیون پرداخت کنید.

در حالت کلی کارگزاری ها از این طریق با هم رقابت دارند و قطعا بروکری که کمیسیون کمتری دریافت کند از نظر معامله گران جذاب تر است.

بنابراین بروکرها نسبت به هم متفاوت عمل می کنند، ممکن است یک بروکر اسپرد دریافت کند اما کمیسیون دریافت نکند، برعکس یک بروکر ممکن است کمیسیون دریافت کند اما اسپرد دریافت نکنند، همچنین نوع اسپرد یا کمیسیون دریافتی با توجه به عوامل مختلف ممکن است متغیر باشد.

در پایان هرروز معاملاتی و شروع روز بعد (یعنی ساعت 00:00 به‌وقت محلی بروکر) برای معاملات باز، مبلغی به‌عنوان سواپ یا نرخ شبانه تعلق می‌گیرد. چنانچه تا قبل از اتمام روز معاملاتی بروکر، معامله بسته شود میزان هزینه سواپ صفر خواهد بود.

لوریج یا اهرم

میزان لوریج بستگی به قوانین بروکر، میزان بازگشت یا Reversal در بازارهای مالی و درخواست معامله گر دارد، در زمان استفاده از اهرم حتما مدیریت ریسک را رعایت کنید.

موقعیت یا پوزیشن (Position) چیست؟

هنگامی‌که یک معامله‌گر، معامله خرید یا فروش انجام می‌دهد، درواقع یک پوزیشن معاملاتی باز کرده است و این پوزیشن معاملاتی تا هنگام بسته شدن آن توسط معامله‌گر می‌تواند ادامه داشته باشد، البته پیشنهاد می‌کنیم همیشه برای انجام معاملات مدیریت ریسک در هر معامله را فعال کنید و برای معاملات خود حد سود و حد ضرر تعیین کنید تا با توجه به تحلیل شما وقتی قیمت تارگت شمارا لمس کرد، معامله با سود بسته شود و اگر خلاف تحلیل شما پیش رفت، بیشتر از میزانی که به شما اجازه می‌دهد متحمل ضرر نشوید.

هر معامله‌گر نیازمند آموزش استاندارد و مناسبی است تا بتواند بیشترین سود را از این بازارهای جهانی دریافت کند، دانشجویان ما در مجموعه با آموزش استاندارد نتایج قابل ملاحظه ای کسب کرده اند.

دکمه بازگشت به بالا