علمی و پزشکی

هشدار به مراکز متخلف عرضه مواد غذایی/ اخطار و پلمب طبق چک‌لیست‌ها

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت برخورد با مراکز متخلف مواد غذایی براساس چک‌لیست‌های تعریف شده صورت می‌گیرد، گفت: اگر یک تخلف جزو موارد بحرانی محسوب شود و تهدیدی برای بهداشت عمومی به حساب آید، مرکز عرضه موادغذایی در لحظه پلمب می‌شود.

دکتر جعفر جندقی در گفت‌وگو با دانا نیوز، درباره رصد و پایش مراکز عرضه موادغذایی اظهار کرد: رصد و پایش مراکز عرضه، فروش و تولید مواد غذایی به دو روش صورت می‌گیرد. «خودکنترلی و خوداظهاری» و «رصد و پایش بازرسان بهداشت عمومی» روش‌های رصد و پایش مراکز عرضه موادغذایی هستند.  

وی درباه خودکنترلی و خوداظهاری مراکز  عرضه موادغذایی گفت: منظور از خودکنترلی و خوداظهاری مراکز عرضه، تهیه و فروش موادغذایی این است که صنوف می‌توانند خوداظهاری را انجام دهند. خوداظهاری می‌تواند توسط صنوف، مشاورانی که به صورت آزاد فعالیت می‌کنند و با مراجعه به دفاتر خدمات سلامت انجام شود. خوداظهاری صنوف فعال در زمینه موادغذایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.  

جندقی با بیان اینکه رصد و پایش مراکز عرضه موادغذایی فقط محدود به خوداظهاری نمی‌شود، افزود: بازرسان بهداشت محیط به منظور رسیدگی و پایش مراکز عرضه موادغذایی براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده به صورت منظم و مکرر به مراکز عرضه، تهیه و فروش موادغذایی مراجعه می‌کنند.  

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره تخلفات مراکز عرضه موادغذایی گفت: تخلفات به ۲ دسته «بحرانی» و «غیربحرانی» تقسیم می‌شوند. اگر موارد تخلف براساس چک‌لیست‌های تعریف شده جزو موارد بحرانی باشد علاوه بر جمع‌آوری موادغذایی فاسد، با متخلفان به شدت برخورد می‌شود. اگر موارد بحرانی تکرار شود، متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند و مراکر عرضه نیز پلمب می‌شوند.  

وی درباره چگونگی برخورد با موارد غیربحرانی نیز گفت: اگر موارد تخلف جزو موارد غیربحرانی باشد اخطارهای لازم صادر می‌شود و موارد تخلف پگیری می‌شود.  

جندقی با بیان اینکه برخورد با متخلفان برمبنای چک‌لیست‌های موجود است، اظهار کرد: بازهم تاکید می‌کنم اگر تخلف موارد بحرانی تکرار شود متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. همچنین اگر یک تخلف جزو موارد خیلی شدید محسوب شود و تهدیدی برای بهداشت عمومی به حساب آید، مرکز عرضه موادغذایی در لحظه پلمب می‌شود.  

انتهای پیام

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا