بین الملل

ایران از فرآیند سوری‌محور که توسط سازمان ملل تسهیل شود، حمایت می‌کند

ایران از فرآیند سوری‌محور که توسط سازمان ملل تسهیل شود، حمایت می‌کند

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون «وضعیت خاورمیانه: سوریه» گفت: ایالات متحده همچنان به سیاست‌های شکست‌خورده خود علیه سوریه با استفاده از اعمال تحریم‌ها که برای مردم عادی هزینه ساز است، ادامه می‌دهد.

به گزارش دانا نیوز، متن اظهارات امیرسعید ایروانی در این نشست به شرح زیر است:
«آقای رئیس،
وضعیت انسانی و اقتصادی در جمهوری عربی سوریه همچنان وخیم است و مردم سوریه از چالش‌های اقتصادی عمیق رنج می‌برند.
بعد از ۱۳ سال درگیری، همانطور که گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد، جامعه انسانی با دشوارترین شرایط تأمین مالی مواجه است. طرح پاسخ انسانی برای سال ۲۰۲۴ تنها ۸ درصد تأمین مالی شده که به طور قابل توجهی کمتر از سال گذشته در همین زمان است.
 
ادامه سیاست مخرب تحریم‌های یکجانبه، وضعیت آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه را تشدید کرده و تنها به طولانی‌تر شدن بحران و افزایش رنج‌های مردم سوریه منجر می‌شود.
متأسفانه، کشورهای غربی وضعیت وخیم موجود را نادیده گرفته و همچنان به دنبال تحقق اهداف سیاسی خود به هر قیمتی هستند. آن‌ها از تحریم‌ها به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف خود استفاده می‌کنند، حتی به قیمت رنج مردم عادی. به دلیل ماهیت پیچیده و گسترده تحریم‌های یکجانبه، معافیت‌های ادعایی انسانی اغلب بی‌اثر و بی‌فایده هستند. ما از تصمیم مستقل دولت سوریه برای تمدید مجوز به سازمان ملل متحد و آژانس‌های تخصصی آن برای استفاده از گذرگاه‌های «باب السلامه» و «الراعی» برای سه ماه دیگر تا ۱۳ آگوست ۲۰۲۴ برای تحویل کمک‌های انسانی به غیرنظامیان در شمال غرب سوریه استقبال می‌کنیم. امیدواریم این حمایت تأمین مالی کافی و پیش‌بینی‌پذیر را تضمین کند و اهداکنندگان به تعهدات خود عمل کنند.
ما تلاش‌های خستگی‌ناپذیر آژانس‌های سازمان ملل و شرکای انسانی در کارشان برای کاهش رنج‌های مردم سوریه را تحسین می‌کنیم. با این حال، جلوگیری از انحراف کمک‌ها به سازمان‌های تروریستی در منطقه شمال غرب و تضمین توزیع شفاف و غیرتبعیض‌آمیز کمک‌ها، جنبه‌های اساسی هستند که نیاز به دقت دارند.
ما همچنین بر نیاز به دسترسی انسانی بدون مانع از طریق مسیرهای عبوری و هماهنگی کامل با دولت سوریه تأکید می‌کنیم. ارائه کمک فوری حیاتی است، اما در درازمدت راه‌حل پایداری نیست.
تلاش‌ها باید بر بازسازی زیرساخت‌های حیاتی تمرکز کنند تا شرایط بازگشت امن پناهندگان و آوارگان داخلی فراهم شود. با توجه به باری که کشورهای همسایه، به ویژه لبنان، در طول بحران بر دوش داشته‌اند، بازگشت پناهندگان و آوارگان به خانه‌هایشان در سوریه نباید توامان یا سیاسی‌کاری شده یا به عنوان اهرم فشار علیه دولت سوریه استفاده شود.
 
آقای رئیس،
همانطور که بارها گفته‌ایم، بحران در جمهوری عربی سوریه نمی‌تواند بدون رعایت کامل حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی کشور حل شود.
بازسازی تمامیت ارضی سوریه نیازمند تلاش‌های بی‌وقفه برای مبارزه با تمامی گروه‌های تروریستی است. با این حال، لازم است که حفاظت از غیرنظامیان در طول تلاش‌های مبارزه با تروریسم در اولویت باشد.
آقای رئیس،
جمهوری اسلامی ایران همچنان متعهد به یک راه‌حل سیاسی برای وضعیت در سوریه است و به حمایت از یک فرآیند سیاسی کاملاً سوری‌محور و سوری‌مدیریت شده که توسط سازمان ملل تسهیل شود، ادامه خواهد داد و به مردم و دولت سوریه در بازسازی وحدت و تمامیت ارضی کشورشان کمک خواهد کرد. همانطور که گفته‌ایم، از سرگیری جلسات کمیته قانون اساسی به عنوان سازوکار موثر برای پیشبرد فرآیند سیاسیدر سوریه ضروری است. در این زمینه، ایران همچنان به حمایت خود از تلاش‌های نماینده ویژه و تعامل او با همه طرف‌ها متعهد است.
علاوه بر این، همراه با شرکای خود در قالب آستانه، متعهد به تلاش برای عادی‌سازی بلندمدت و پایدار در داخل و اطراف سوریه هستیم.
آقای رئیس،
رژیم اشغالگر اسرائیل همچنان به اعمال تجاوز علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه ادامه می‌دهدو غیرنظامیان و زیرساخت‌های حیاتی را هدف قرار می‌دهد. ما به شدت این اقدامات غیرقانونی را محکوم می‌کنیم که به عنوان اقدامات تحریک‌آمیز، حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه، منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند و تنها به تشدید تنش‌ها و تضعیفثبات در سوریه و منطقه منجر می‌شوند. علیرغم درخواست‌های مکرر جمهوری عربی سوریه، شورای امنیت هیچ اقدامی در پاسخ به این اقدامات غیرقانونی انجام نداده و حتی آن‌ها را محکوم نکرده است.

کشتار اخیر افراد آواره غزه در اردوگاه رفح توسط این رژیم در ۲۶ می بار دیگر نشان داد که رژیم اسرائیل تمام خطوط قرمز را عبور کرده، قوانین بین‌المللی انسانی و اصول اساسی حقوق بین‌الملل، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و دستورات الزام‌آور دیوان بین‌المللی دادگستری را آشکارا نقض کرده است. همه این نقض‌ها با حمایت کامل ایالات متحده و با مصونیت کامل انجام شده است.
جامعه بین‌المللی و به ویژه شورای امنیت، به عنوان اصلی‌ترین نهاد مسئول حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، تنها نظاره‌گر این نقض‌های گسترده بوده‌اند. قویاً از شورای امنیت درخواست می‌کنیم که سیاست تساهل را کنار بگذارد و اقدام قاطع و فوری برای پاسخگو کردن رژیم اسرائیل انجام دهد و آن را مجبور به توقف فوری تجاوزات نظامی خود کند.
نماینده ایران در پایان افزود: ما قاطعانه اتهامات نماینده ایالات متحده در این جلسه را رد می‌کنیم.
ایالات متحده سعی کرد مسئولیت خود را در وضعیت کنونی سوریه و منطقه وسیع‌تر با اتهامات نادرست به ایران انکار کند. ایالات متحده ادعا می‌کند که از غیرنظامیان حمایت می‌کند و قوانین انسانی بین‌المللی را رعایت می‌کند، اما همچنان به سیاست‌های شکست‌خورده خود علیه سوریه با استفاده از تحریم‌ها به عنوان ابزارهایی به هزینه مردم عادی ادامه می‌دهد. ایران همواره بخشی مثبت از تحولات منطقه بوده و مسیر ثبات صلح و امنیت پایدار، از جمله مبارزه با تروریسم در منطقه را دنبال کرده است.»
انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا