بین الملل

برنامه‌ریزی برای افزایش ۳۰ درصدی تنوع گونه‌ای بانک ژن در سازمان حفاظت محیط زیست

مدیرکل موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست،گفت: برنامه اصلی ما برای امسال افزایش ۳۰ درصدی تنوع گونه‌ای بانک ژن و افزایش ۳۰ درصدی تعداد نمونه های بانک ژن در سازمان حفاظت محیط زیست است.

به گزارش دانا نیوز، محمدرضا اشرف زاده، مدیرکل موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی در جلسه تخصصی هم اندیشی با نمایندگان سمن های محیط زیست سراسر کشور با توجه به اهمیت سمن‌ها در امر تصمیم‌ گیری بیان کرد: معاونت محیط‌زیست طبیعی و ذخایر ژنتیکی کشور از ابتدای شکل گیری از دفاتر اصلی و اثرگذار در حوزه‌های مختلف من‌جمله ذخایر ژنتیکی کشور است که هرگونه انتقال و تقویت ژنتیکی در آن بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: لازم است رویکرد مدیریت سازشی سمن ها را در امر تصمیم گیری دخیل کرد و باید رویکردها را سازگار با منطقه ومسائل فرهنگی به کار ببریم.

براساس اعلام  روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، اشرف زاده با اشاره به برخی چالش‌ها در حوزه غارها و موزه ملی تاریخ طبیعی، بیان کرد: از موارد قابل ذکر دیگر حفاظت‌ و بهره‌برداری از غارها به عنوان گنجینه کشور مطرح است که با چالش های گسترده‌ای در برخی استان‌ها روبه‌رو هستیم همچنین بیش از ۹۳ موزه تاریخ طبیعی داریم که مجوز آن را سازمان حفاظت از محیط زیست صادر می‌کند و نیاز جدی به پایش و نظارت در این زمینه لازم است.

مدیرکل موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اذعان کرد: از وظایف اصلی ما حفاظت از پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده کشوراست و از آنجا که متولی حوزه پوشش گیاهی سازمان منابع طبیعی است، اما از نظر اعتبار و تعداد نیروی انسانی مشکلاتی وجود دارد که با اجرای طرح مشارکتی و برنامه‌ریزی می‌توان از چندین گونه گیاهی انحصاری کشور مانند اجرا در چندین استان مانند خوزستان، سیستان و بلوچستان و گیلان  در پایان خاطر نشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در برآورد بانک ژن گونه ها کم تر از ۲۰ درصد پوشش داده است و برنامه برای امسال تقویت ۳۰ درصد تنوع گونگی و بانک ژن است.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا