علمی و پزشکی

آیا چاقی بر عملکرد واکسن روی بدن تاثیر می گذارد؟

چاقی یکی از عوامل زمینه‌ساز ابتلا به برخی بیماری‌ها است. در دوران همه‌گیری کرونا افرادی که با چاقی یا چاقی مفرط مواجه بودند، بیشتر در معرض ابتلا به نوع وخیم کووید قرار گرفتند.

به گزارش دانا نیوز، اکنون متخصصان دریافته‌اند که چاقی بر عملکرد واکسن روی بدن نیز تاثیر می‌گذارد.

توانایی موش‌های چاقی که رژیم غذایی‌شان پیش از تزریق واکسن آنفلوآنزا به رژیم کم‌کالری تغییر کرده بود، در مبارزه‌ دربرابر این ویروس افزایش یافت. این نتایج نشان می‌دهد که واکسن آنفلوآنزا برای افراد چاقی که پیش از تزریق واکسن وزن کم کرده‌اند یا رژیم‌ غذایی‌شان را تغییر داده‌اند، احتمالا موثرتر است.

«استیسی شولتز چری» از بیمارستان تحقیقاتی کودکان «سنت جود» در تنسی می‌گوید که احتمالا حتی با ایمن‌سازی هم افراد چاق دو برابر دیگران در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند. آنان دربرابر موارد وخیم این بیماری نیز آسیب‌پذیرترند اما اینکه چه طور ممکن است چاقی تاثیر واکسن را کاهش دهد یا مانع تاثیرگذاری آن شود، هنوز مشخص نیست.

برای روشن شدن این موضوع او و همکارانش ۲۰ موش را که از نظر ژنتیک مستعد چاقی بودند، مدت چهار ماه با رژیم غذایی پرچرب بررسی کردند سپس به آن‌ها واکسن آنفلوآنزا تزریق کردند. دو هفته بعد رژیم غذایی نیمی از موش‌ها را به رژیم کم‌چرب تغییر دادند که به کاهش وزن قابل توجهی منجر شد. در مرحله بعد این حیوانات را با دز کشنده ویروس آنفلوآنزا آلوده کردند. همه موش‌ها مردند جز دو موش از گروه غذایی کم‌چرب.

به گزارش ایندیپندنت، این تیم تحقیقاتی سپس این آزمایش را در گروه جداگانه‌ای از موش‌ها تکرار کردند اما این بار نیمی از جوندگان یک ماه پیش از واکسیناسیون رژیم غذایی کم‌چرب را آغاز کردند، نه بعد از آن. هنگامی که متخصصان حیوانات را با همان مقدار مشابه ویروس آنفلوآنزا آلوده کردند، همه آنهایی که رژیم غذایی کم‌چرب داشتند، زنده ماندند، در حالی که همه موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند، مردند.

شولتز چری می‌گوید: کاهش وزن بر اثربخشی واکسن نقش دارد اما زمان کاهش وزن تفاوت بسیاری ایجاد می‌کند. او تاکید می‌کند که تحقیقات بیشتر مشخص خواهد کرد که آیا رژیم غذایی یا کاهش وزن منجر به این پیشرفت‌ها شده است یا خیر؟

انتهای پیام

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا