علمی و پزشکی

هشدار درباره چاقی و اضافه وزن کودکان و نوجوانان در دوران کرونا

مدیر کل وزارت بهداشت ، دفتر بهبود تغذیه جامعه ، در مورد خطر ابتلا به بیماری کرون و مرگ در کودکان و بزرگسالان هشدار داده است. حدود 14٪ از کودکان زیر 5 سال دارای اضافه وزن و چاقی هستند.

طبق EZ به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت ، دکتر زارا عبداللهی در این دوره از کودکان و نوجوانان هشدار داده است که اضافه وزن و چاق شوند. چاقی توسط مسئولان بهداشت گزارش شده است. البته لازم به ذکر است که علائم هشدار دهنده چاقی و چاقی در بین کودکان و نوجوانان در معرض هشدار قرار دارد.

وی افزود: براساس بررسی های اخیر سلامت ، 1 میلیون از 120 کودک زیر 5 سال در کشور – 14 درصد کودکان زیر 5 سال دارای اضافه وزن و چاقی هستند. او گفت. در بزرگسالان 20٪ چاق و 22٪ چاق هستند.

عبدالله گفت: “كودكان دارای چاقی احتمالاً دچار حمله قلبی و مرگ می شوند.” طبق مطالعات انجام شده ، میزان مرگ و میر تاج 40 درصد بیشتر از سایر افراد است.

مدیر دفتر توسعه مواد غذایی جامعه گفت: “ما باید بر روی چاقی و آسیب دیدگی در کودکان و نوجوانان تمرکز کنیم.” چاقی با تضعیف سیستم ایمنی می تواند خطر مرگ در اثر بیماری عروق بیماری کرونا را افزایش دهد.

عبدالله گفت: “این واقعیت که کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن هستند نیز یکی از اصلی ترین دلایلی است که والدین می خواهند به آن توجه کنند.” یکی از دلایل این است که رژیم غذایی و غذاهای سریع بیش از حد است. خوردن نوشیدنی های گازدار و غذاهای قندی نیز باعث چاقی و چاقی می شود. سطح پایین ورزش نیز دلیل دیگری برای کودکان و نوجوانان است. تماشای تلویزیون ، بازی با رایانه و تلفن های همراه و فعالیتهای نشستن و آرامش و عادات غذایی ضعیف باعث شده فرزندانمان هر روز خسته شوند.

وی گفت: چاقی در کودکان و نوجوانان نشانه سلامتی نیست. بسیاری از والدین می خواهند فرزندشان احساس کند که این نشانه سلامتی ناسالم و خوب است و فکر می کنند با بزرگتر شدن کودک وزن خود را کاهش می دهد ، اما به این دلیل نیست که کودکان و بزرگسالان چاق اضافه وزن دارند. آنها تا آخر عمر آلوده شده و با بیماری های مختلفی از جمله دیابت ، فشار خون بالا ، بیماری های قلبی عروقی و سرطان مبارزه می کنند.

وی گفت: “سرطان و دیابت در افراد چاق بسیار متداول است.” چاقی در بین کودکان و نوجوانان منجر به 30٪ از کبد آنها شده است. به عنوان یک مسئله مهم در نظام سلامت کشور ، پیشگیری و کنترل چاقی کودکان بسیار مهم است.

مدیرکل وزارت بهداشت گفت: علاوه بر بهبود تغذیه کودکان و خانواده های آنها ، افزایش فعالیت بدنی و نقشی که سایر بخش ها در وزارت بهداشت ایفا می کنند نیز حائز اهمیت است.

وی گفت: کودکان زیر پنج سال باید حداقل سه ساعت در روز ورزش کنند. این شامل بازی ، پیاده روی ، دویدن است. صندلی باید برای کودکان زیر پنج سال کاهش یابد.

وی افزود: حداقل 60 دقیقه ورزش در روز برای کودکان بالای 5 سال و 18 سال به دلیل بیماری فعلی عروق بیماری کرونا و نیاز به فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی توصیه می شود. این امر باعث شده است که هر زمان ممکن باشد تحرک کودکان و بزرگسالان افزایش یابد. همچنین مصرف شکر ، غذاهای شیرین و سریع را در خانه ترغیب می کند و کودکان و نوجوانان را به خوردن سبزیجات ، میوه ها و غلات کامل ترغیب می کند.

انتهای پیام

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا