بین الملل

الهام علی اف: مداخله کشورهای بیگانه در منطقه قابل قبول نیست

رئیس جمهور آذربایجان تاکید کرد که هیچ کس نمی تواند بین دو کشور ایران و آذربایجان سوء تفاهم ایجاد کند.

به گزارش دانا نیوز، الهام علی اف رئیس‌جمهور آذربایجان در مراسم افتتاح سد «قیزقلعه سی» و بهره برداری از سد «خداآفرین» در آذربایجان شرقی اظهار کرد: امروز یک روز ویژه است و افتتاح این سدها یک حادثه تاریخی است. دو کشور ظرفیت‌های زیادی برای همکاری دارند.
وی با بیان اینکه این مراسم نشان دهنده دوستی دو کشور است، افزود: امروز دنیا مشاهده می کند دوستی ایران و جمهوری آذربایجان سابقه تاریخی دارد. در طول قرن‌ها مردمان ما یک جا زندگی کرده اند و الان روابط دو کشور در عالی‌ترین سطح است. اهمیت تاریخی این افتتاح این است که برای اولین بار روسای جمهور دو کشور در مرز همدیگر را ملاقات می کند چون مرزهای ما مرزهای دوستی است.
علی‌اف همچنین گفت: امروز با آقای رئیسی مذاکره داشته و اطمینان پیدا کردیم در مسایل بین المللی و منطقه‌ای نظرات یکسانی داریم. ما همچنین برای اقدامات امنیت منطقه‌ای در سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی از همدیگر حمایت می کنیم.
رئیس جمهور آذربایجان افزود: طرح‌های حمل و نقل برای دو کشور و منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کریدور شمال و جنوب برای منطقه اهمیت دارد. حمل نقل دو کشور در حال افزایش است و ما هنوز در مراحل ابتدایی هستیم و با تکمیل خط آهن، میزان حمل و نقل بین دو کشور افزایش خواهد یافت. ما اکنون شاهد افزایش همکاری‌های تجاری دو کشور هستیم. توسعه روابط ایران و آذربایجان رو به پیشرفت است. من از رئیس جمهور ایران برای حضور در کنفرانسی در آذربایجان دعوت کردم. هیچ کس نمی تواند بین دو کشور سوء تفاهم ایجاد کند. این مساله را ما امروز یک بار دیگر اثبات کردیم.
علی‌اف افزود: برای افزایش این ارتباطات باید صلح و امنیت در این منطقه برقرار شود. مناطق زیادی از کشور ما اشغال شده بود و 1 میلیون نفر از مردم آذربایجان از این سرزمین‌ها کوچانده شده بودند، ولی کشورما تمامیت ارضی خود را بدست آورد و الان در حال تعیین دقیق خط مرزی با ارمنستان هستیم.

وی تاکیدکرد : توافق صلح بین دو کشور می تواند امضاء شود. ما از حمایت ایران در این حوزه استقبال می کنیم. در ملاقات با رئیس جمهور ایران مشاهده کردم ایران برای تامین صلح و امنیت در منطقه تلاش می‌کند. مداخله کشورهای بیگانه در منطقه قابل قبول نیست و صلح و امنیت باید توسط کشورها و مردم همین منطقه تامین شود. ارمنستان نباید گام‌های اشتباه بردارد و دنبال حمایت از کشورهایی باشد که هزاران کیلومتر از این منطقه دور هستند.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا