برترین های کسب و کارعمومی

نمای سنتی در ساختمان های مدرن

پس از مشاهده طراحی ها علاوه بر حظ فراوانی که بردم حس زیبا دوستی و تحریک این حس باعث فرایند خاصی در من شد که میتوان گفت تمام مصائب مشکلات رویدادهای این روزها رو فراموش کردم ، و در پس ذمینه ذهنم فقط تحسین میکردم ، واقعا چقدر جالب است که طراحی ستودنی و زیبای بعضی ساختمانها می توانند آرامش را به بیننده القا کنند .

بی نهایت لذت بردم. پیروز باشید همیشه

  1. خیلی عالی بود لذت بردم امیدوارم روز بروز بیشتر و بیشتر از این معماری های زیبا و جذاب و در عین حال مفهومی و سازگار با روحیات ما ایرانی ها ، ببینیم ممنون بابت نشر این مطلب من معماری ۱ ، ۲ ، ۴ ، ۹ ، ۱۱ و ۱۲ رو خیلی دوست داشتم بخصوص ۱ رو
  2. خیلی نمای زیبا و‌ دلنشینی دارن. ای کاش میشد طراحی فضاهای داخلی این خونه ها رو هم دید.

سلام,خیلی عالیه,کاش میشد تو کل ایران اینجور طراحی و بکارگیریشون سنت ایرانو به این زیبایی و دل انگیزی اجرا میشد ,اگه یه توریستو چشم بسته میاوردن هر نقطه ایران و چشماشو باز میکرن میفهمید اینجا کشور با اصالت ایرانه,مورد توجه شهرداریها و مسئولین شهر سازی کل کشور??

  1. سلام خدا قوت طرح شماره ۲ (بیونیک)برای خونه های ویلایی و شماره ۶برای آپارتمان مسکونی واقعا عالی هستند. دست مریزاد داره طراح و مجریشون. اگه توضیحات بسیار کوتاهی در خصوص جنس مصالح بکار رفته مثلاً پنجره های این ساختمونا هم بدید ممنون میشیم.
  2. بسیار عالی واقعا انسان به وجد میاد وقتی حس زیبای سنت ومدرنیته درکنار هم ایجاد کننده فضاهایی به این زیبایی شدن.کاش ادارات وسازندگان بزرگ از این ایده ها استفاده کنن.
  3. طراح ایرانی مهندس ایرانی طرح هم که فوق العاده زیبا دمتون گررررم .هم خاص هم متنوع هم زیبا ??
    • الهام دشتی ۱۴۰۲/۰۲/۰۲ در ۰۸:۳۹

این طراحی ها تحسین برانگیزند هم سنتی و هم مدرن ایول

طراحی نمای سنتی به نمای بیرونی ساختمان، معمولاً قسمت نما، اشاره دارد. نقش مهمی در ساختمان ایفا می‌کند و به پیمانکار نما این فرصت منحصربه‌فرد را می‌دهد. نمای سنتی ساختمان می‌تواند اشکال و اندازه‌های مختلفی داشته باشد و می‌تواند بر اساس طیف وسیعی از استانداردهای ساختمانی سنتی ساخته شود.

نمای سنتی ساختمان یکی از مهم‌ترین عناصر برای عملکرد یک ساختمان است. بله، این مؤلفه‌ای است که به تعریف زیبایی‌شناسی معماری ساختمان کمک می‌کند؛ اما همچنین نقش مهمی در عملکرد انرژی، محافظت در برابر عناصر و عملکرد داخلی ساختمان دارد. با پیشرفت طراحی نما، گزینه‌های بیشتری برای بهبود در دسترس قرار می‌گیرد.

نمای سنتی ساختمان و اهمیت سبک خانه

تصمیم‌گیری در اینکه در چه خانه‌ای می‌خواهید زندگی کنید کار آسانی نیست. با بسیاری از سبک‌های مختلف معماری که هرکدام ویژگی‌های شخصی خاص خود را دارند، تعیین این که کدام خانه برای نیازهای شما مناسب‌تر است، دشوار است.

عوامل زیادی در تصمیم‌گیری برای انتخاب نوع نما خانه برای شما وجود دارد؛ بودجه و مکان در این میان مهم هستند. چندطبقه و آیا طبقه یا ایوان وجود دارد. آیا سبکی از خانه می‌خواهید که فضاهای باز را در بر بگیرد یا خانه‌ای که با گزینه‌های اتاق بیشتر محصور شده باشد؟ به‌ظاهر خانه‌تان و اینکه آیا آن را جذاب می‌بینید یا نه ناگفته نماند.

طبقه‌بندی خانه‌هایی با نمای سنتی دشوار است به‌خاطر این که منحصربه‌فرد هستند به‌خاطر این که می‌توانند ویژگی‌های بسیاری از یک یا چند سبک معماری تاریخی را داشته باشند. آنها به‌عنوان دارای سبک معماری شناخته می‌شوند به‌خاطر این که سبکی متعددی را نشان می‌دهند، اما همچنین می‌توانند به‌عنوان تفسیرهای مدرن از سبک‌های تاریخی ظاهر شوند. به همین دلیل می‌توان آنها را در انواع محیط‌ها چه در داخل کشور و چه در شهر مشاهده کرد.

از نظر پلان طبقات، همان‌طور که از نام آن پیداست، سنتی هستند. در مجموع، این عنصر اصلی از معماری یک گزینه عالی برای بسیاری از مردم است. البته ممکن است برای همه مناسب نباشد.

بیشتر بخوانید :

مزایا معماری سنتی

معماری سنتی ساختمان به مجموعه‌ای از فنون، استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی اطلاق می‌شود که از نسل به نسل منتقل می‌شوند و در طول زمان تکامل یافته‌اند. این نوع معماری برخلاف معماری مدرن، بیشتر از مواد طبیعی مانند چوب، سنگ نرده ، آجر و خشت استفاده می‌کند و به دلیل مزیت‌های بسیاری که دارد، همچنان مورد توجه قرار دارد. در زیر به سه مزیت اصلی معماری سنتی ساختمان اشاره می‌شود:

  1. پایداری و ماندگاری: یکی از اصلی‌ترین مزایای معماری سنتی ساختمان، پایداری و ماندگاری آن است. استفاده از مواد طبیعی مانند سنگ و آجر، ساختمان‌ها را مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی و عوامل زیست محیطی می‌کند و باعث طول عمر بالای آنها می‌شود. این ویژگی باعث کاهش نیاز به تعمیرات مکرر و در نتیجه کاهش هزینه‌های نگهداری می‌شود.
  2. انطباق با محیط زیست: معماری سنتی ساختمان بیشتر به تناسب با محیط زیست توجه دارد. با استفاده از مواد محلی و متناسب با اقلیم منطقه، این نوع ساختمان‌ها باعث کاهش آثار زیست محیطی منفی می‌شوند. همچنین، این ساختمان‌ها از طریق انتقال حرارت و هوا به صورت طبیعی، به کاهش مصرف انرژی نیز کمک می‌کنند.
  3. ارتباط با فرهنگ و هویت محلی: معماری سنتی ساختمان اغلب دارای الگوها و طرح‌های معماری مرتبط با فرهنگ و هویت محلی است. این نوع ساختمان‌ها از نمادها و نقوش مرتبط با فرهنگ مردم استفاده می‌کنند و باعث ایجاد ارتباط و ارزشیابی مثبت میان ساکنان و محیط زندگی خود می‌شوند. این ارتباط به تقویت احساس انتمایه و هویت فردی و اجتماعی مردم کمک می‌کند و به حفظ فرهنگ‌های محلی کمک می‌کند.

در کل، معماری سنتی ساختمان با پایداری، انطباق با محیط زیست و حفظ هویت فرهنگی منطقه از مزایای برجسته‌ای برخوردار است که همچنان در دنیای مدرن نیز توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند.

حال در ادامه به مزایای بیشتری از این موارد نیز می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

همه‌کاره

شاید بزرگ‌ترین ویژگی خانه‌های نما سنتی و دلیل محبوبیت آن‌ها این باشد که تقریباً در هر مکانی به طور یکپارچه با هم ترکیب می‌شوند. هیچ نقطه واحدی وجود ندارد که بتوان خانه‌های سنتی را پیدا کرد و مهم نیست که کجا هستید، یک‌خانه به سبک سنتی همیشه به نظر می‌رسد که در مکان مناسبی قرار دارد.

مناسب خانواده‌ها

اگر داشتن زیرزمین یکی از موارد مهم در چک‌لیست شما هنگام تصمیم‌گیری در مورد خانه با نمای سنتی است، شما خوش‌شانس هستید. خانه‌هایی که معماری و طراحی نمای سنتی دارند تقریباً همیشه یک زیرزمین در پلان طبقه دارند. زیرزمین‌ها برای خانواده‌ها عالی هستند؛ زیرا فضای اضافی را فراهم می‌کنند و با دیوارهای خارجی کمتری که مستقیماً در معرض دید قرار می‌گیرند، انرژی کارآمد هستند. زیرزمین‌ها همچنین بسیار متنوع هستند و می‌توانند برای زمانی که بچه‌های شما بزرگ‌تر می‌شوند. ساختن یک‌خانه با نمای سنتی برای مطابقت با نیازهای خانواده آسان است.

هزینه اولیه

خانه‌هایی با نمای سنتی معمولاً از چوب یا ساخته می‌شوند که ارزان‌تر از سایر گزینه‌ها مانند گچ‌بری یا سنگ است. نحوه ساختار خانه‌های سنتی اجازه می‌دهد تا حاشیه خطای بیشتری در طول ساخت‌وساز ایجاد شود. این امر خانه‌ها با نمای سنتی را به گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تبدیل می‌کند چه در حال ساخت و چه در حال خرید باشید.

سنگ بسیار محکم است و می‌تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد. اگر یک سازه بنایی از ملاط آهک استفاده کند، عمر مفید آن می‌تواند بیش از 500 سال طول بکشد، در مقایسه با 30 تا 100 سال در هنگام استفاده از فولاد یا بتن مسلح این قضیه مشخص است.

دیوارها می‌توانند طوفان‌های شدید و دمای بالا را تحمل کنند. توانایی مقاومت در برابر این عوامل باعث می‌شود که متریال برای مکان‌ها و پروژه‌های زیادی مناسب باشد. ازآنجایی‌که سنگ مقاوم بوده، بنابراین نسبتاً مقاوم در برابر آتش است. مصالح دیگر مانند این قابلیت را ندارند و بنابراین مصالح بنایی مصالح مطلوبی است. سنگ عایق صدا است. می‌تواند به طور مؤثرتری عایق صدا باشد.

در جایی که از آجر و سنگ استفاده می‌شود، رنگ‌آمیزی لازم نیست و می‌توان کل نمای سنتی را با سنگ ایجاد کرد. توانایی حذف کار رنگ‌آمیزی ساختمان به این معنی است که این روش ساختمانی پس از نصب نیاز به نگهداری کمی دارد. علاوه بر این، با این روش می‌توانید از متریال و نیروی کار محلی استفاده کنید.

معایب معماری سنتی

شالوده‌های سازه‌های بنایی به دلیل بارهای اضافی عموماً بزرگ‌تر از ساختمان‌های با اسکلت چوبی محض است، بااین‌حال، در جایی که از روش‌های ترکیبی استفاده می‌شود، اندازه فونداسیون به یک عامل تبدیل نمی‌شود.

سنگ رطوبت را جذب می‌کند و روش‌های مدرن ساختمانی معمولاً از یک حفره برای شکستن سازه استفاده می‌کنند و اجازه می‌دهند رطوبت قبل از رسیدن به داخل ساختمان تبخیر شود. سنگ به دلیل حرکت حرارتی و زیرسازه در معرض ترک‌خوردن است و این می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در ورود رطوبت شود که باید به آن توجه کرد، بخاطر این که اگر رها شود می‌تواند باعث آسیب طولانی‌مدت شود.

سنگ بسیار محکم است، به این معنی که می‌تواند بارهای بزرگ را از بالا بدون خردشدن تحمل کند، بااین‌حال، استحکام کششی ضعیفی دارد و وقتی تحت بارهای جانبی مانند باد قرار می‌گیرد، نمی‌تواند منحرف شود. به‌منظور غلبه بر این، سازه‌های بنایی اغلب با پایه‌های بزرگ مهاربندی می‌شوند و یا با مواد دیگری مانند فولاد ساخته شوند می‌شوند تا پشتیبانی جانبی را فراهم کنند.

بیشتر بخوانید :

فرایندهای فناوری جدید

الزامات اندازه و تجهیزات سایت برای جابه‌جایی اجزا؛ هزینه‌های بالاتر برای محصولات ساختمانی؛ هزینه‌های بالاتر برای پیمانکاری فرعی؛ هزینه‌های اولیه راه‌اندازی خط تولید برای ساخت قطعات می‌تواند باشد.

سنگ به دلیل زمان زیادی که برای ساخت نیاز دارد می‌تواند گران باشد. اگر درجه حرارت خیلی پایین باشد یا شرایط خیلی مرطوب باشد، ملات نمی‌تواند عمل کند، بنابراین زمان ساخت را محدود می‌کند. این می‌تواند تأثیر منفی بر یک پروژه داشته باشد، به‌خاطر این که ساختمان‌ها زمان بیشتری می‌برند تا در شرایط جوی مقاوم شوند و کار در داخل ساختمان نمی‌تواند تا زمانی که شروع شود، شروع شود. اگر از سنگ طبیعی استفاده شود، هزینه نیروی کار نیز می‌تواند در ساخت نمای سنتی بالا باشد، به‌خاطر این که این یک روش ساخت‌وساز بسیار ماهر است و نیروی کار محدودی در دسترس است.

نگهداری

درحالی‌که چوب و ممکن است مواد ارزان‌تری باشند، اما مشکلات بیشتری نیز دارند. درحالی‌که گچ‌کاری یکی از گران‌ترین گزینه‌ها در خانه است، معمولاً به دلیل دوام آن، به‌مرورزمان خود را پرداخت می‌کند. خانه‌های آجری و چوبی ممکن است نیاز به نگهداری بیشتری داشته باشند و بنابراین ممکن است در درازمدت هزینه بیشتری برای نمای سنتی بپردازید.

آجر به‌اندازه سنگ یا گچ استحکام ندارد و همچنین متخلخل است، به این معنی که در برابر مسائل رطوبتی مانند قالب و ترک آسیب‌پذیر است. چوب همچنین تعمیر و نگهداری بالایی دارد و نیاز به صافکاری، رنگ‌آمیزی و تعویض گاه‌به‌گاه دارد.

عدم وجود عناصر مدرن

خانه با نمای سنتی لزوماً در محله شما برجسته نخواهد بود. افزایش آشکاری در خانه‌های مدرن وجود دارد که منحصربه‌فرد و کمی غیرمتعارف ساخته شده‌اند. ازآنجایی‌که خانه‌هایی با نمای سنتی بسیار محبوب هستند، ممکن است در میان جمعیت قرار بگیرید.

گزینه‌های پایدار بیشتر

یکی از دلایل اصلی این امر به این دلیل است که خانه‌های مدرن نسبت به خانه‌هایی با نمای سنتی کارآمدتر و پایدارتر هستند. البته، خانه‌های مدرن گران‌تر هم هستند، پس این را در نظر داشته باشید.

بیشتر بخوانید :

مزایای نمای سنتی

انرژی بالا

وقتی صحبت از ساخت‌وساز یک ساختمان می‌شود، بهره‌وری انرژی یک عامل مهم است و تأثیرات زیست‌محیطی ملاحظات کلیدی هر پروژه است. یک نمای سنتی با ساختار مناسب از نور طبیعی و تهویه در صورت نیاز حداکثر استفاده را می‌کند و طیف وسیعی از مصالح ساختمانی سنتی را می‌توان به نفع خود استفاده کرد.

با نماهای شیشه‌ای، نور طبیعی می‌تواند ساختمان‌ها را درخشان کند به این معنی که استفاده کمتری از نور مصنوعی وجود دارد. پیشرفت‌های ویژه در مواد شیشه‌ای همچنین به این معنی که نمای سنتی شما می‌تواند فضای داخلی ساختمان را تنظیم و خنک کند. به‌طورکلی، صرفه‌جویی در هزینه‌های شما را در پی خواهد داشت.

استحکام و دوام

یکی دیگر از مزایای نمای سنتی، استحکام و دوام آن است که به ساختمان می‌افزایند. آنها همچنین می‌توانند یک‌لایه محافظ در برابر نور خورشید اضافه کنند.

این بدان معنی است که نما یکپارچگی و ظاهر خود را برای مدت طولانی‌تری نسبت به مصالح ساختمانی سنتی حفظ می‌کند. یک نمای سنتی باید از انسان در برابر دما، هوای سخت و حتی فرسودگی برای دهه‌های آینده محافظت کند.

مقرون‌به‌صرفه

نماها علاوه بر کاهش قبوض گرمایشی و برق، می‌توانند در ساخت خود مقرون‌به‌صرفه باشند. همه اینها به طیف گسترده‌ای از مواد بستگی دارد که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید.

جاذبه زیبایی‌شناسی نمای سنتی

نماها فرصتی برای افزودن سبک و شخصیت منحصربه‌فرد به ساختمان هستند. یک نمای سنتی می‌تواند ویژگی‌های مختلف را تغییر دهد. چه ظاهر شیک، مدرن، سنتی یا پیچیده‌تر باشد.

کاهش آلودگی صوتی

مزیت نهایی نماهای ساختمان کاهش آلودگی صوتی است. ساختمان‌هایی که قدمت آنها به صدها سال پیش برمی‌گردد، مجموعه‌ای از نقشه‌های معمار تا این حد پیش می‌روند. حافظان محیط‌زیست باید همیشه برای کشف ناشناخته‌ها، به‌ویژه در هنگام انجام کارهای حفاری، زمانی که تکه‌های پنهان تاریخ اغلب کشف می‌شوند، توجه کنند. تکنیک‌ها و مصالح ساختمانی سنتی اغلب پروژه را متوقف می‌کنند، تا زمانی که منابع صحیح تأمین شود.

خانه‌های قدیمی تحت‌فشار فزاینده‌ای قرار دارند تا ساختمان‌های موجود را کارآمدتر و ایمن‌تر کند. استانداردهای بهره‌وری زیست‌محیطی سال‌به‌سال در حال افزایش است و سازگاری با ساختمان‌های تاریخی و معروف ناکارآمد بیش‌ازپیش موردنیاز است.

مزایا و معایب نما سنتی

احتمالاً با روش ساخت‌وساز آجر و ملات آشنا هستید. پس از مراحل اولیه برنامه‌ریزی، و پس از دریافت مجوز برنامه‌ریزی، سایت حفاری می‌شود. سازندگان شما پایه‌هایی را در زمین نصب می‌کنند و دیوارها را با استفاده از آجر و ملات برپا می‌کنند. پس از تکمیل دیوارها، سقف نصب می‌شود. این فرایند بسته به‌اندازه ملک و سایر نگرانی‌ها ممکن است چندین هفته یا حتی ماه‌ها طول بکشد.

برای شهرک‌های مسکونی کامل، ساخت‌وساز با نمای سنتی می‌تواند چندین ماه یا حتی بیش از یک سال طول بکشد تا به طور کامل تکمیل شود. این فقط شامل پوسته یا نمای بیرونی ساختمان می‌شود. پس از تکمیل نمای بیرونی ساختمان، باید قسمت داخلی آن نصب شود. این ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها بیشتر طول بکشد تا خانه قابل‌سکونت شود.

شما می‌توانید سفارش طراحی و ساخت نمای سنتی را برای شرکت ثبت کنید. کارشناسان بعد از استعلام قیمت، متریال، نحوه اجرا و جزئیات کار را به شما اطلاع‌رسانی خواهند کرد. سرعت انجام کار و کیفیت بالای محصولات مهم‌ترین مزایای این مجموعه توانمند برشمرده می‌شود.

سوالات متداول درباره نمای سنتی آپارتمان و ساختمان

مزایا و معایب نمای سنتی ساختمان چیست؟

برخی از مزایا نمای سنتی ساختمان عبارت‌اند از انرژی بالا، استحکام و دوام بالاتر در ساختمان، مقرون به صرفه بودن، جاذبه زیبایی شناسی و کاهش آلودگی صوتی است و اما برخی از معایب نمای ساختمان سنتی نیز شامل مواردی همچون مدت زمان بالا در هنگام طراحی و اجرا و سقف زدن ساختمان است که به طور کامل هر یک را دراین مقاله مورد بررسی قرار داده‌ایم.

معماری سنتی ساختمان چه مزایا و معایبی دارند؟

همان‌طور که نمای سنتی مزایا و معایبی دارد، مسلما معماری سنتی ساختمان نیز دارای مزایا و معایبی است که برخی از آن‌ها همه کاره بودن، مناسب خانواده‌ها و هزینه اولیه مناسب جز مزایا و برخی از معایب آن نیز شامل مواردی همچون فرایندهای فناوری جدید، نگهداری و شرایط آن، عدم وحود عناصر مدرن و گزینه‌های پایداری است.

 

دکمه بازگشت به بالا