اجتماعیبرترین های کسب و کار

شستشوی نمای ساختمان چگونه انجام می شود؟

 نماشویی ساختمان چیست؟

به طور خلاصه، شستشوی نما و کفسابی فرآیند اطمینان از پاکیزگی نمای خارجی ساختمان از هر گونه آلودگی، دوده، لکه و آلاینده می باشد. نمای خارجی معمولا قسمت جلویی ساختمان ( ورودی ساختمان ) است. برخی از محبوب ترین مصالح مورد استفاده برای نمای ساختمان شامل شیشه ، سنگ و چوب بوده البته برخی برای نمای خارجی از فلزاتی همچون استیل ضد زنگ و یا آلومینیوم استفاده می کنند. نماشویی ساختمان هایی با نمای فلزی به صورت منظم صدماتی را که این عوامل ارگانیک می توانند در آنها ایجاد کنند را به حداقل رسانده و باعث می شود خانه یا ساختمان شما برای مدت زمان طولانی تری بهتر به نظر برسد.

دلایل زیادی وجود دارد که نمای یک ساختمان ممکن است کثیف به نظر برسد. به عنوان مثال ، آلاینده های موجود در هوا یکی از این عوامل محسوب می شود. هر یک از این عوامل باعث می شوند تا رنگ اصلی نمای ساختمان محو شده و بر ظاهر کلی ساختمان تاثیر می گذارند. میزان تمیز شدن نمای ساختمان بستگی به جنس مصالح دارد. تجهیزات و راه حل های کاربردی مورد استفاده با توجه نوع مصالح انتخاب می شوند تا اطمینان حاصل شود در طی فرآیند شستشوی نما هیچ گونه آسیبی به وجود نمی آید! عملکرد و مکان قرارگیری ساختمان نیز در میزان شستشوی نمای ساختمان موثر خواهد بود.

نما به قسمت جلویی ساختمان اشاره دارد که در آن ورودی تاسیسات شما قرار خواهد گرفت. به بیان ساده تر تمیز کردن نمای ساختمان، فرآیند تمیز کردن نمای بیرونی ساختمان و عاری از هر گونه آلودگی ، لکه و کثیفی بودن آن است. نمای ساختمان به دلایل مختلف ممکن است کثیف باشد. به عنوان مثال اگر طوفان یا بارش باران وجود داشته باشد ، تلفات وارد کرده و نما را کثیف می کند و بر فضای کلی ساختمان تاثیر می گذارد.

شستشوی نمای ساختمان به موادی که از آن ساخته شده است بستگی دارد. محلول ها و تجهیزات و مواد شستشوی نمای ساختمان مورد استفاده نیز به نوع مواد بستگی دارد تا اطمینان حاصل شود که در طول فرآیند آسیبی نمی بیند. همچنین موقعیت ساختمان به تصمیم گیری در مورد چگونگی تمیز کردن نما کمک می کند. در ادامه قصد داریم شما را با انواع نمای ساختمان و مراحل کفسابی پارکینگ بیشتر آشنا کنیم:

  1. نمای فولادی : با ساختمان های زیادی روبرو خواهید شد که با دیوارهای پرکننده فولادی سبک ساخته شده اند. آنها به جای ساختار ورق داخلی بلوک های خاکی در ساختمان های بتنی و اسکلت فلزی استفاده می شوند. آنها ترکیب طیف وسیعی از سیستم های نما برای پر کردن دیوارها را تسهیل کرده و نصب آنها بسیار آسان است. آنها به اندازه کافی قوی هستند که در برابر فشار باد مقاومت کنند و وزنی را که آن را می پوشاند تحمل کنند.
  2. نمای پانل کامپوزیت آلومینیومی : ACP به پانل های مسطحی اطلاق می شود که از یک هسته ترموپلاستیک ثابت بین ورق های آلومینیومی تشکیل شده است. ACP به طور گسترده برای نماهای ساختمان استفاده می شود زیرا آنها سبک وزن ، قوی و بادوام هستند. حتی می توانید ACP را در انواع الگوهای تقلیدی غیر فلزی و فلزی طراحی کنید.
  3. نمای شیشه ای : امروزه معمولا برای ساخت نمای ساختمان های چند طبقه مختلف ، شیشه را با فولاد ترکیب می کنند. ساختار فولادی نه تنها از پانل های شیشه ای پشتیبانی می کند ، بلکه آن را زیبا و شیک می کند.
  4. نمای بتنی از پیش ساخته : به کارگیری پانل های بتنی پیش ساخته در نمای ساختمان ها زمانی بهترین گزینه هستند که برنامه های ساخت و ساز سختی داشته باشید ، زیرا می توان آنها را بسیار سریع راه اندازی کرد. فرآیند تولید آن ها نیز ساده و بادوام است.
  5. نمای آجری : نمای آجری برای ظاهر آنتیک بهترین است و یک تغییر جزئی می تواند آن را زیباتر کند. کل ساختار سبک وزن بوده و فرآیند نصب ساده است. می توانید آجرها را به صورت عمودی، روبان مانند یا هر شکلی شکل دهید. آجرها در برابر تغییرات آب و هوایی مقاومت می کنند و مواد عالی برای حفاظت حرارتی هستند.

خدمات مختلف شستشوی نمای ساختمان بدون داربست

  • نماشویی ساختمان بدون داربست
  • شستشوی نمای ساختمان و خدمات کفسابی با مواد نانو
  • نماشویی ساختمان با سیلیس و پولیش
  • شستشوی نمای ساختمان با سندبلاست
  • شستشوی نمای ساختمان با واترجت
  • شستشوی نمای آجری
  • شستشوی نمای ساختمان سیمانی، شیشه ای، سنگی
  • ارائه مشاوره رایگان برای نماشویی ساختمان با بررسی توسط افراد متخصص
  • استفاده از جدیدترین دستگاه ها در شستشوی نمای ساختمان بدون داربست
  • استفاده از دستگاه سندبلاست سه فاز برای نماشویی

تمامی ساختمان های جدید و نوساز و قدیمی باید به صورت دوره ای خدمات نماشویی بر روی آنها انجام شود تا طول عمر نمای ساختمان ها زیاد شود و از آسیب هایی که در کمین ساختمان است جلوگیری شود.

شستشوی نمای ساختمان بدون داربست بهترین انتخاب

شستشوی نمای ساختمان با طناب  امروزه به عنوان جایگزینی بسیار سریعتر و ارزانتر نسبت به روش های دیگر دسترسی برای شستشوی انواع نماها مورد استفاده قرار می گیرد. نظافت نمای ساختمان به صورت مداوم و سالیانه خصوصا در شهرهای بزرگ و آلوده مثل تهران از اهمیت بالایی برخوردار است. به این دلیل که گرد و غبار حاصل از هوای آلوده نمای ساختمان ها را کدر کرده و از زیبایی آن ها به اندازه زیادی می کاهد که این گردو غبار به مرور زمان به جرم تبدیل شده و کار تمیزی نما را بسیار سخت تر و پر هزینه تر میکند و همچنین نتیجه مطلوب و مورد پسند کارفرما را فراهم نمی کند.

شستشوی نما متناسب با نوع نماسازی و مصالح به کار رفته به روشهای مختلف انجام می شود، که از این میان شستشوی نمای ساختمان بدون داربست بهترین و مقرون به صرفه ترین پیشنهاد برای ساختمان های شما می باشد.

مزیت شستشوی نما با طناب

نماشویی ساختمان یکی از مهارت های مهم و ظریف و تکنیکی می باشد. اگر درست انجام شود باعث می شود نمای ساختمان دوباره زیبا و نو نمایان شود. مدرن ساب با پرسنل ماهر و دارای تجهیزات مدرن شستشو که مجهز به فیلتر های خاص هستند و باعث جذب املاح آب می شوند و آبی خالص را فراهم می کنند و اقدام به شستشوی نمای ساختمان می کند. بدین صورت پس از شستشوی نمای ساختمان دیگر اثری از لکه بر روی شیشه ها و نما باقی نمی ماند.

اقدامات قبل از شستشوی نمای ساختمان با واترجت

ترمیم سنگ های نما :

اجرای تمامی خدمات نمای ساختمان به روش های مختلفی توسط تیم مجرب ارتفاع نوردان ایران قابل اجرا می باشد و هر کدام از آنها دارای مزیت های خود هستند. اما خدمات نمای ساختمان مانند پیچ و رولپلاک سنگ نما و شستشوی نمای ساختمان بدون داربست و خدمات ترمیم و بازسازی نما بدون داربست و به روش راپل سریعتر و با هزینه کمتر اجرا می شود.

انجام خدمات به وسیله داربست فضای زیادی را اشغال می کند و مانع از عبور افراد پیاده  و هم چنین مانع از رفت و آمد وسایل نقلیه می شود. به همین دلیل است که انجام خدمات با طناب بر روی ساختمان اجرا می شود. خدماتی که به وسیله داربست انجام میشود امروزه بدون کمربند ایمنی کار می کنند و یا در هوای بد و طوفانی باعث این میشود که فردی که بر روی داربست کار می کند سقوط می کند و یا باعث افتادن داربست می شود که ایمنی این کار را نسبت به استفاده از طناب پایین می آورد.

ولی در امر خدمات پیچ و رولپلاک سنگ نما و هر گونه خدمات دیگری در ارتفاع به روش راپل افراد از دو طناب جهت مقاوم سازی استفاده می کنند و به همین دلیل است که امنیت و ایمنی راپل نسبت به داربست و بالابرها بسیار زیاد است. هم چنین انجام خدمات راپل هیچ مزاحمتی برای ساکنین ساختمان و همسایگان و عبور و مرور افراد و وسایل نقلیه ایجاد نمی کند.

مراحل شستشوی نما بدون داربست و با طناب ساختمان چگونه است؟

کلیه خدماتی که در ارتفاع با طناب توسط اکیپ حرفه ای ما صورت می پذیرد شامل یک سری مراحل یکسان می باشد، که این مراحل شامل نیز می شود. مراحلی که در یک شستشوی نمای ساختمان بدون داربست مورد استفاده قرار می گیرد به صورت زیر می باشد :

  • بررسی نما از نظر نوع و میزان کثیفی و انتخاب مراحل شستشوی نما.
  • داشتن آگاهی کامل از کار با طناب و ایجاد یک کارگاه مناسب و ایمن برای شستشوی نما.
  • توجه به میزان شیب منفی (تاج و یا شیروانی و … ) یکی از عوامل مهم می باشد.
  • الزام بر وجود برق سه فاز برای استفاده از دستگاه واترجت برای شستشوی نما ساختمان هایی که به واترجت نیاز دارند.
  • اقدام به شستشوی نمای ساختمان پس از رعایت نکاتی که گفته شد.
  • در رابطه با ایجاد کارگاه ایمن باید به این نکته اشاره کرد که تکنسین کار با طناب باید دوره های آموزشی ایراتا (irata) را گذرانده باشد. (زیرا در بعضی از ساختمان ها ممکن است برای ایجاد کارگاه به مشکل برخورد کنند.)

مزایای شستشوی نما با طناب نسبت به داربست، کلایمر و موارد مشابه ارتفاعی چیست؟

  • با طناب دارای ایمنی بالاتری می باشد.
  • با طناب می توان به نقاط غیر قابل دسترس دسترسی پیدا کنیم.
  • شستشوی نمای ساختمان بدون داربست زمان کمتری نسبت به داربست برای اجرای پروژه نیاز دارد و در نتیجه هزینه کمتر خواهد شد.
  • مانند داربست فضایی را اشغال نمی کند و برای عابران و وسایل نقلیه مزاحمت ایجاد نمی کند.
  • نصب و جمع سریع

سه روش اصلی برای نماشویی ساختمان وجود دارد:

  • آب
  • مواد شیمیایی
  • روش های ساینده

روش های ساینده همچون سنگ زنی ، سنباده زنی و انفجار توصیه نمی شود ، زیرا مواد سطحی را به همراه خاک و رنگ ساختمان از بین می برند. از این رو گزینه های شست و شوی نمای ساختمان با آب و مواد شیمیایی مورد جز بهترین گزینه ها محسوب می شوند که هر دو موثر و بی خطر هستند.

شستشوی نما به وسیله آب:

برای تمیز کردن نما سه نوع روش مبتنی بر آب وجود دارد :

  1. شست و شو با فشار
  2. خیساندن
  3. شست و شوی با بخار / فشار گرم

در مواجه با جرم و کثیفی های معمول ، نماشویی با آب یکی از بهترین و امن ترین شیوه ها محسوب می شود. متداول ترین روش شست و شوی نمای ساختمان ، شست و شو با آب با فشار متوسط ( 100 الی 200 پوند در اینچ مربع ) روی سطح ساختمان اعمال می شود. برای شروع فشار آب معمولا کم بوده و در صورت نیاز افزایش می یابد. برای مناطق سخت می توانید از فرچه های طبیعی و یا مصنوعی با موی زبر استفاده کنید.

گاهی اوقات یک ماده شوینده غیر یونی ( نوعی که در مایعات شستشوی ظرف استفاده می شود و کمتر از مواد شوینده یونی کف می کند و با یون های موجود در آب واکنش نمی دهد ) به آب اضافه می شود تا خاک های روغنی از سطوح پاک شود. از صابون و سایر مواد شوینده خانگی نباید در تمیز کردن مبتنی بر آب استفاده شود ، زیرا لکه های قابل رویتی را به جا می گذارند.

برای از بین بردن دوده و پوسته های ضخیم نواحی که در معرض باران نیز قرار ندارند ، سطح آجر را برای مدت زمانی خیس کنید. سومین روش ، شستشوی با بخار / فشار گرم ، معمولا مورد استفاده قرار نمی گیرد ، اما می تواند برای از بین بردن رسوبات خاک و گیاهان از جمله پیچک موثر باشد و همچنین گزینه ای برای تمیز کردن سنگ های حساس به اسیدهای موجود در برخی پاک کننده های شیمیایی ، محسوب می شود.

از طریق سیستم نماشویی ساختمان با آب ، متخصصان ما قادر هستند هرگونه کثیفی را از روی شیشه و یا سایر سطوح نما پاک کنند. میزان مناسب سختی برس را می توان با توجه به نوع سطح انتخاب کرد. برخی از رایج ترین مزایای همکاری با شرکت آس برای نماشویی ساختمان عبارتست از :

  • رسیدگی سریع و موثر فقط در چند مرحله
  • قابلیت دسترسی آسان به نواحی سخت
  • نماشویی تک مرحله ای – در این صورت دیگر نیازی به بیرون کشیدن شیشه ها و پولیش مجدد آن ها نیست
  • مناطق بزرگتر می توانند سریعتر از روش های سنتی تمیز شوند
  • از کف زمین تا بلندترین ارتفاع تمیز می شود

شستشو با فشار آب (واترجت)

رایج ترین شیوه شستشوی نمای ساختمان شستشو با فشار آب است. در این روش یک اسپری با فشار متوسط به سطح ساختمان اعمال می شود. فشار از کم شروع و در صورت نیاز افزایش می یابد. سپس نقاط جزئی که آلوده باقی مانده اند با یک برس تمیز خواهند شد.

شستشوی نمای ساختمان با خیساندن

این روش بیشتر برای نماهای سنگی مناسب است و تنها فرق آن با روش قبلی در این است که با فشار کمتر اما دفعات بیشتر صورت می‌گیرد و ممکن است هفته ها طول بکشد.

شستشوی نمای ساختمان با بخار

این روش معمولا استفاده نمی‌شود اما برای زدودن رسوبات عمیق یا تمیزکردن گیاهانی که سطح ساختمان را میپوشانند(مثل پیچک) عالی است. اگر برای تمیزکردن گیاهان نمای ساختمان از روش دیگری استفاده کنید قطعا آسیب میبینند.

شستشوی نمای ساختمان با مواد شیمیایی

پاک کننده های شیمیایی برای حذف گردوخاک موثر هستند، و بر خلاف روش های مبتنی بر آب، آنها همچنین می توانند برای حذف رنگ، لکه های زنگ زدگی و گرافیتی مورد استفاده قرار گیرند. پاک کننده های مبتنی بر اسید بر روی آجر نجاری و تراکاتا، سنگ ریخته گری، بتن، گرانیت و بیشتر ماسه سنگ ها موثر هستند. پاک کننده های قلیایی بیشترین استفاده را در سنگ تراشی اسید حساس، مانند سنگ آهک، سنگ مرمر، گرانیت جلا و سنگ آهک (گچ) دارند. در این روش مواد شیمیایی روی تمام سطح ساختمان اسپری می شوند و بسته به سماجت آلودگی ها، روی آن باقی می مانند و پس از کمرنگ شدن لکه ها با آب شسته می شوند.

شستشوی نمای ساختمان با روش های سایشی (واتر سندبلاست)

این روش نسبت به دو روش قبلی قدری خشن تر است و معمولا توصیه نمی شود. زیرا شن پاشی یا استفاده از سنگ برای پاک کردن می تواند را همراه آلودگی ها از بین ببرد. واتر سندبلاست روشی است که در آن آب با شن در دستگاهی فشرده شده اند و توسط آن به نمای خارجی با فشار پاشیده می‌شوند. برای سطوح شیشه ای به روش سایشی فکر هم نکنید.

سخن پایانی

همانطور که توضیح دادیم مهم ترین و اولین قدم در شستشوی نمای ساختمان تشخیص جنس نما و نوع آلودگی است که به کمک حرفه ای نیاز دارد. برای مثال بعضی از سنگ آهک ها می توانند شبیه به ماسه سنگ باشند یا سنگ طبیعی می تواند مثل بتونه به نظر رسد. بعضی از آجرها ممکن است حاوی ناخالصی هایی مانند ذرات آهن باشند که می توانند واکنش های خاصی با مواد شستشو بدهند.

انتخاب روش اشتباه در شستشو می تواند باعث آسیب برگشت ناپذیر به مصالح ساختمانی شود، همچنین توجه داشته باشید که برخی از مواد شیمیایی (و حتی آب) که برای شستشو ایمن هستند می توانند سبب آسیب رساندن به دیگر عناصر ساختمان مانند عناصر تزئینی فلزی، شیشه ای، اعم از چوبی، آهنی و سیستم تهویه مطبوع شوند. بنابراین در صورت شک داشتن بهتر است حتما از یک تیم حرفه ای کمک بگیرید و معرفی آن را به استادکار بسپارید.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا