اجتماعی

آمارهای نگران‌کننده از سهم موتورسیکلت در تصادفات پایتخت

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه در سال گذشته، ۴۶ درصد کشته شدگان تصادفات رانندگی در پایتخت، موتورسیکلت‌سواران بودند؛ گفت: استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران الزامی است و در صورت عدم رعایت این قانون، پلیس می‌تواند موتورسیکلت را توقیف کند.

به گزارش دانا نیوز، سرهنگ علی اصغر شریفی درباره آمار تصادفات موتورسواران در سال ۱۴۰۲ گفت: پلیس دقت نظر خاصی روی موتورسواران دارد؛ زیرا این افراد در تصادفات بسیار آسیب‌پذیر هستند. به طوری‌که از کل تصادفات سال گذشته در معابر پایتخت، حدود ۴۶ درصد کشته شدگان تصادفات، موتورسیکلت سواران بودند؛ یعنی از هر ۱۰ نفر فوتی در شهر تهران، حدود پنج نفر از آنها موتورسوار بوده‌اند.

وی با اشاره به مجروحان تصادفات نیز افزود: همچنین در سال ۱۴۰۲، حدود ۶۴ درصد از کل تصادفات جرحی نیز، مربوط به موتورسیکلت سواران بوده است که این عدد بسیار بالا است.همچنین ۱۳ درصد از کل تصادفات خسارتی شهر تهران نیز مربوط به موتورسیکلت سواران بوده است. 

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: اصلی‌ترین دلیل تصادفات موتورسواران، حرکت خلاف جهت در سطح معابر است. یعنی موتورسواران بخاطر اینکه زودتر به مقصد خود برسند بلوار و خیابان را خلاف جهت طی می کنند اما این تصمیم اشتباه از سوی موتورسواران، نتیجه‌ای جز بروز حوادث جرحی و فوتی نخواهد داشت.

در ۷۱ درصد تصادفات، موتورسیکلت سوار مقصر است 

شریفی با تاکید بر اینکه در تصادفات موتورسیکلت‌ها، بیشتر خود این موتورسواران مقصر حادثه هستند؛ گفت: در تصادفاتی فوتی که برای موتورسواران اتفاق می افتد؛ ۷۱ درصد خود راکب مقصر بوده است. یعنی تخلفاتی مانند عبور از چراغ قرمز ، حرکت خلاف جهت، حرکت در پیاده‌روها و … را انجام داده و باعث حوادث تلخ و ناگوار شده است.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از کلاه ایمنی ادامه داد: اگر موتورسواران به هر دلیلی با زمین برخورد کنند؛ سر آنها بسیار آسیب پذیر است و در بیشتر موارد مشاهده شده، ضربه‌هایی که به سر افراد وارد می‌شود باعث جراحات متعدد و یا حتی مرگ می‌شود؛ بنابراین پلیس به استفاده از کلاه ایمنی تاکید دارد. 

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه استفاده از کلاه ایمنی در قانون نیز ذکر شده است؛ اظهارکرد: ماده ۱۶۴ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، به صراحت بیان کرده که استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران و دوچرخه سواران الزامی است. همچنین به این موضوع در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نیز اشاره شده  و اگر موتورسواری بدون کلاه ایمنی رانندگی کند؛ پلیس می‌تواند جلوی تردد او را بگیرد و حتی می تواند وسیله او را به پارکینگ منتقل کند.

انتهای پیام 

نشر مطالب اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر روابط بین نژادها و مبارزه با تبعیض نژادی در جوامع مختلف.
دکمه بازگشت به بالا