حوادث

رکورددار آلودگی هوا در پایتخت کدام منطقه است؟

آفتاب‌‌نیوز :

شهری در جنوب پایتخت در میان انواع صنایع و منابع آلاینده محصور شده و با آلودگی‌های ناشی از آنها دست و پنجه نرم می‌کند. طی هفته‌های گذشته نفس کشیدن در این شهر خاکستری سخت شده و تنها روزهای انگشت‌شماری آسمان این شهر، رنگ آبی به خود دیده است.

هوای پر از دود و آلودگی، نفس‌های مردم «باقرشهر» را به شماره انداخته و مردم این منطقه از استان تهران پس از پشت سر گذاشتن پاییزی که رنگ هوای آن خاکستری و رنگ‌ نقشه آن بیشتر روزها قرمز و گاهی بنفش بود، زمستان سرد خود را نیز با هوایی که نقابی مه‌گونه به چهره شهر گسترده است، آغاز کردند.

باقرشهر کجاست؟

باقرشهر یکی از شهرهای بخش کهریزک در شهرستان ری است که دور تا دور آن پر است از آلاینده‌ها؛ پالایشگاه تهران، نیروگاه برق ری، شهر سنگ، سایپا پرس، شرکت‌های نفتی بهران و ایرانول، مراکز متعدد بازیافت پسماند، شهرک انرژی و انواع لکه‌های صنعتی، باقرشهر را احاطه کرده‌اند.

این شهر که دو جاده ترانزیتی را در دل خود جای داده، محل عبور تریلرهای حمل زباله برای تردد به آرادکوه و انواع خودروهای سنگین حمل بار برای تردد به انبارها و واحدهای صنعتی همچنین محل عبور خودروهای متعدد تهرانی‌ها به سمت بهشت زهرا(س) است که دود همه آنها هوای باقرشهر را غبارآلود می‌کند.

سهم باقرشهر از عوارض آلودگی در حد صفر است

سهم عوارض آلودگی این شهر پر از آلاینده، در حد صفر است، در حالی که گاهی افق دید به زیر ۱۰ متر می‌رسد و سرفه‌ها و سوزش گلو، اشک چشم شهروندان را درمی‌آورد؛ سرانه فضای سبز ۱۳ مترمربعی نیز نتوانسته ریه‌های باقرشهر را پاک کند زیرا گستره فضای سبز جوابگوی این حجم از آلایندگی نیست.

به گفتته مرتضی همتی شهردار باقرشهر؛ اگر کل این شهر هم درخت کاشته شود، در کاهش آلایندگی تاثیر زیادی نخواهد داشت چون باقرشهر حالت کاسه‌ای دارد و بیش از ۹۰ درصد آلایندگی در داخل شهر می‌چرخد و این یکی از دلایل آلوده‌تر بودن این شهر از سایر شهرهای استان تهران است.

باقرشهر رکورددار آلوده‌ترین شهر استان تهران

آلودگی هوا یکی از بزرگ‌ترین معضلات کشورمان است که در نیمه دوم سال به دلیل وارونگی هوا و سایر عوامل، افزایش می‌یابد. استان تهران از آلوده‌ترین مناطق کشور است اما مُهر خاکستری آلوده‌ترین شهر استان تهران بر پیشانی باقرشهر نقش بسته و این شهر را رکورددار آلوده‌ترین شهر استان کرده است.

مُهر خاکستری آلوده‌ترین شهر استان تهران بر پیشانی باقرشهر نقش بسته و این شهر را رکورددار آلوده‌ترین شهر استان کرده است

محمد رستگاری رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری با بیان اینکه برخی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا شهری هستند و در ناحیه‌های مسکونی قرار دارند و برخی ترافیکی بوده و در نزدیکی جاده قرار دارند اظهار کرد: ایستگاه باقرشهر مجاور جاده اصلی قرار دارد که کامیون‌های سنگین که منشا آلودگی هستند از آنجا عبور می‌کنند.

رکورددار آلودگی هوا در پایتخت کدام منطقه است؟

زباله‌سوزی، دلیل مغفول آلودگی هوا

وی با اشاره به تجمع فعالیت‌های صنعتی در باقرشهر گفت: این مراکز اگر استانداردها را هم رعایت کنند به این معنی نیست که بدون آلودگی هستند. شاید درصدش در حد مجاز باشد اما اثرات تجمعی این واحدهای صنعتی باعث می‌شود که بار آلودگی زیاد باشد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری ادامه داد: دلیل سوم که مغفول مانده، فعالیت مراکز بازیافت پلاستیک و سوزاندن پسماندها و ضایعات در زمین‌های اطراف باقرشهر و کهریزک است که در این راستا گشت مشترک با همکاری شهرداری شب‌ها رصد و پایش می‌کنند.

رستگاری تصریح کرد: پالایشگاه تهران مازوت سوزی ندارد و دودکش‌ها استاندارد است اما «فلرسوزی» دارد که غیرمجاز است که اقدام قانونی در این رابطه انجام دادیم و در لیست صنایع آلاینده نیز درج کردیم که در حال طی مراحل قضایی است.

سهم همسایگی کهریزک و باقرشهر

شهر کهریزک در همسایگی باقرشهر که در محل ورودی ۱۷ استان به تهران قرار دارد، ایستگاه سنجش آلودگی کیفیت هوا ندارد و به این شکل خود را از همه آلودگی‌ها مبرا کرده اما در حقیقت هوای خاکستری رنگ و مه‌آلود کهریزک و غلظت آلاینده‌ها در این شهر، بیشتر از باقرشهر نباشد، کمتر نیست.

علی کلهر شهردار کهریزک نیز، شرایط آلودگی باقرشهر با کهریزک را تقریبا یکسان دانست و برای مقابله با آن به گشت‌های مشترک و جمع آوری ضایعات پلاستیک اشاره کرد و گفت: طی روزهای گذشته ۸ مرکز بازیافت غیرمجاز جمع آوری شده است.

آتش زدن ضایعات و توری‌ها، تخلیه نخاله‌ها در حریم شهر، وجود واحدهای صنعتی و تردد کامیون‌ها از جمله مواردی است که شهردار کهریزک در آلودگی هوای این شهر دخیل دانست و اظهار کرد: کارخانه‌ها باید به شعاع ۱۲۰ متری شهر منتقل شود.

تصمیمات کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران برای همه شهرها یکسان است!

علی اصفهانی رئیس آموزش و پرورش منطقه کهریزک نیز بیان کرد: بیشتر روزها آلودگی به قدری زیاد است که نفس کشیدن در این هوا برای دانش آموزان مضر است اما تصمیمات کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران برای همه شهرهای استان یکسان است.

وی در رابطه با تعطیل شدن کلاس‌های حضوری گفت: در این خصوص آموزش و پرورش دخیل نیست و تصمیم گیرنده استانداری است. تصمیمات در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران اتخاذ و به ما هم اعلام می‌شود و هیچ استعلامی از ما گرفته نمی‌شود در حالی که میزان آلودگی در همه شهرها یکسان نیست.

تعطیلی مدارس راه حل رفع آلودگی نیست

مهدی باب الحوائجی فرماندار ویژه شهرستان ری مشکل آلودگی هوا را موضوع ملی دانست و اظهار کرد: تصمیمات در خصوص کیفیت هوا، بر مبنای شاخص‌های آلودگی، در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران گرفته می‌شود.

باب الحوائجی با بیان اینکه تعطیل کردن مدارس راه حل رفع آلودگی نیست، افزود: تعطیلی مدارس تبعاتی به دنبال دارد و باعث افت تحصیلی دانش آموزان می‌شود و در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی تاثیرگذار است لذا باید به سمت و سوی رفع آلودگی برویم.

ورود دستگاه قضا به آلودگی هوای بخش کهریزک

آرش ناصر پیرسرایی رئیس حوزه قضایی بخش کهریزک نیز از بررسی موضوع آلودگی هوا در در جلسه شورای تامین خبر داد و گفت: در این جلسه مقرر شد محیط زیست اقدامات لازم را برای پایش و جمع آوری پسماند سوزی و مراکز غیرمجاز بازیافت زباله انجام دهد.

پیرسرایی با اشاره به اینکه گشت‌ها شبانه روزی با جدیت در حال انجام است، ادامه داد: خودروهای آلاینده و کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی که آلودگی تولید می‌کنند نیز رصد و پایش می‌شوند و اگر موردی مشاهده و اعلام جرم صورت بگیرد، برخوردهای قضایی انجام خواهد شد.

مردم جنوب پایتخت تا کی هوای آلوده وارد ریه‌های خود کنند؟

کیفیت هوای باقرشهر امروز نهم دی ماه ۱۴۰۲، با شاخص ۱۷۴ در وضعیت قرمز و ناسالم و در آستانه وضعیت بنفش قرار دارد و امروز هم رکورددار آلوده‌ترین شهر استان تهران است. در حالی که بیشتر شهرها امروز در وضعیت زرد و یا نارنجی هستند.

آلودگی هوا در شهرهای کهریزک و باقرشهر، طی هفته‌های اخیر بیشتر از سایر شهرهای استان تهران بوده که عوامل متعددی در آن دخیل است و رفع آنها عزم ملی می‌خواهد اما سوال اینجاست چرا کارگروه کاهش آلودگی هوا برای تمام شهرها تصمیمات یکسان اتخاذمی‌کند در حالی که میزان آلودگی در همه شهرها یکسان نیست؟

نشر مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در تحلیل و پیش‌بینی رویدادها هستم. توانایی بررسی روند و رخدادهای آینده را دارم و بر اساس آن به خوانندگان پیشنهادهایی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا