برترین های کسب و کارعمومی

اتوماسیون و شبکه در هوشمند سازی ساختمان

با سابقه ای درخشان در طراحی و اجرای سیستم های هوشمند ساختمانی نظیر سیستم های مدیریت ساختمان (BMS) و خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا، ساختمان شما را فارغ از سال ساخت، نوع کاربری و سیستم برق کشی آن هوشمند می نماید. خانه های هوشمند برای تمام ساختمان ها، برای هر سلیقه و بودجه و برای هر نوع از کاربری یک راهکار ویژه و سلوشن های متنوع و متعددی ارائه می کند. نور هوشمند، هوشمند سازی سیستم های تهویه، امنیت و ایمنی هوشمند، هوشمند سازی لوازم خانگی، پرده هوشمند، آبیاری هوشمند، سیستم های صوت و تصویر، برق و انرژی و … تنها بخشی از خدمات خانه های هوشمند برای ساختمان ها است.

تعریف هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی ساختمان یک سیستم مبتنی بر سخت افزار و نرم افزارهای هوشمند می باشد که به کمک آنها می توان هوشمندانه از طریق سنسورهای مختلف، زمانبندی هفتگی و یا توسط خود کاربران کنترل و نظارت بر تجهیزات الکتریکی ساختمان مانند تهویه، سیستم گرمایش و سرمایش، روشنایی، اعلام حریق و دزدگیر را به سادگی انجام داد.

سیستم هوشمندسازی برای مدیریت مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها یک راه‌حل ضروری و مقرون‌به‌صرفه برای تمام ساختمان‌های جدید و قدیمی است. این سیستم به مالکان واحدهای ساختمانی این امکان را می‌دهد تا هزینه‌های انرژی را کاهش داده و شرایط مطلوبی را برای ساکنین و حتی مستأجران فراهم کند.

یک امکان جذاب برای سیستم هوشمندسازی آپارتمان امکان کنترل و مدیریت از راه دور تمام سیستم‌های تهویه، روشنایی و امنیتی می باشد. در نتیجه دیگر برای تنظیم دما و سیستم‌های روشنایی، نیازی به حضور در ساختمان نیست و می توان پیش از رسیدن به ساختمان و یا ویلای خود تجهیزات برقی را کنترل و مدیریت کرد.

در سیستم هوشمند اطلاعات و داده‌ها قابل ذخیره سازی می باشند. برای نمونه می توان تغییرات دمایی داخل ساختمان را به صورت یک نمودار مشاهده کرد و یا میزان مصرف برق را در یک نمودار ماهیانه بدست آورد.

بدین ترتیب این سیستم مدیریت اطلاعات را بهبود داده و سبب افزایش کیفیت عملکرد، تصمیم‌گیری درست کاربران، و کاهش مصرف انرژی می‌شود. در نتیجه هزینه‌های برق ساختمان نیز کاهش خواهد یافت. اتوماسیون خانه به‌کمک این فناوری‌ها به کاربران امکان می‌دهد تا خانه‌های خود را هوشمندتر و بهبودیافته‌تر کنترل کنند و مصرف انرژی به‌صرفه‌تری نیز داشته باشند. اگر تصاویر اتوماسیون هوشمند با کیفیت می خواهید می توانید به سایت گوزن زرد مراجعه نموده و تصاویر را از قسمت گالری دانلود کنید.

نحوه کار سیستم های اتوماسیون خانگی به چه صورت است؟

در این سیستم ها از رابط های سخت افزاری و ارتباطی پیشرفته ای استفاده شده است. این رابط های قدرت مند به صورت یکپارچه در کنار هم قرار گرفته اند و تجهیزات الکتریکی را به صورت واحد با هم ادغام کرده اند. در کنار این رابط های سخت افزاری، نرم افزار هایی هم روی سیستم نصب شده و از طریق شبکه اجرا می شوند تا بتوان تنظیمات مورد نیاز سیستم مدیریت هوشمند ساختمان را از راه دور انجام داد.

در نتیجه به راحتی می توان تمام فعالیت های مختلف از جمله سیستم های حرارتی و امنیتی خانه را از راه دور و با دسترسی به شبکه کنترل کرد. سیستم های اتوماسیون خانگی شامل سنسور ها، حسگر ها، کنترل کننده ها و محرک ها می شوند. هر یک از قابلیت ها بخشی از کار هوشمند سازی ساختمان را انجام می دهد. تغییرات نور، تغییرات دما، رفت و آمد ها، پیام ها و … توسط هر یک از مشخصه ها ثبت و گزارش داده می شوند.

فناوری‌های مورد استفاده در اتوماسیون خانه

اتوماسیون خانه یا به نوعی خانه هوشمند از فناوری‌های مختلفی برای کنترل و نظارت بر دستگاه‌ها و سیستم‌های خانه استفاده می‌کند. این فناوری‌ها به همراه اتوماسیون ساختمان به افراد امکان می‌دهند تا از راه دور و با استفاده از گوشی، تبلت یا رایانه، خانه خود را کنترل کنند. برخی از مهم‌ترین فناوری‌های مورد استفاده در اتوماسیون خانگی عبارتند از:

اینترنت اشیا(IoT): اینترنت اشیا به دستگاه‌ها و سیستم‌هایی گفته می‌شود که به اینترنت متصل هستند. در اتوماسیون خانه، دستگاه‌ها با استفاده از پروتکل های iot به هم متصل شده و می‌توانند داده‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این امر امکان کنترل و نظارت بر دستگاه‌ها و سیستم‌های خانه را از راه دور فراهم می‌کند.

سنسورها: سنسورها دستگاه‌هایی هستند که داده‌های محیطی را جمع‌آوری می‌کنند. در سیستم اتوماسیون ساختمان، سنسورها برای جمع‌آوری داده‌هایی مانند دما، روشنایی و حرکت استفاده می‌شوند. این داده‌ها می‌توانند برای کنترل و نظارت بر دستگاه‌ها و سیستم‌های خانه استفاده شوند.

کنترلرهای مرکزی: کنترل‌کننده‌های مرکزی دستگاه‌هایی هستند که دستگاه‌های IoT و سنسورها را در سیستم های اتوماسیون ساختمان به یکدیگر متصل می‌کنند. این کنترل‌کننده‌ها امکان کنترل و نظارت بر دستگاه‌ها و سیستم‌های خانه را از یک مکان مرکزی فراهم می‌کنند.

رابط‌های کاربری: رابط‌های کاربری یکی دیگر از فناوری‌های اتوماسیون ساختمان هستند که افراد از طریق آن‌ها با دستگاه‌های IoT و کنترل‌کننده‌های مرکزی ارتباط برقرار می‌کنند. رابط‌های کاربری می‌توانند شامل تلفن‌های همراه، تبلت‌ها، رایانه‌ها و دستگاه‌های صوتی باشند.

هوش مصنوعی (AI): هوش مصنوعی معمولاً در اتوماسیون خانه برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و یادگیری مدل‌های عملکرد استفاده می‌شود. هوش مصنوعی به اتوماسیون تجهیزات خانگی اجازه می‌دهد تا با توجه به الگوهای استفاده‌کنندگان و شرایط محیطی تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه‌تری داشته باشد.

وظیفه‌ی هوشمند سازی در ساختمان‌ها

مدیریت هوشمند ساختمان یا BMS به روش‌های مختلف انجام می‌شود. ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین روش‌ها برای هوشمند سازی یک ساختمان استفاده از دستگاه‌هایی بود که ورودی و خروجی محدودی داشت و به وسیله‌ی بلوتوث یا پیامک کنترل می‌شد.

با پیشرفت تکنولوژی و روی کارآمدن سیستم‌های جدیدتر، این سیستم‌ها نیز توسط اینترنت و نرم‌افزارهای نصب شده روی تلفن‌های همراه کنترل شدند. با این حال این سیستم‌ها همچنان محدود بودند و سنسورها و تجهیزات کمی را می‌شد در ساختمان‌ها بکار بست. سیستم‌های BMS به مرور زمان جایگزین سیستم‌های اتوماسیون اولیه شدند و مفهوم جدیدی که ما اکنون از هوشمند سازی می‌شناسیم، وارد بازار شد. مدیریت هوشمند ساختمان به دو شیوه انجام می‌شود:

شیوه‌های مدیریت هوشمند ساختمان

سیمی: در سیستم‌های هوشمند سازی ساختمان که مبتنی بر سیم‌کشی هستند، نوع ارتباط به آسانی انجام می‌شود اما از معایب آن می‌توان به حجم بالای سیم‌کشی، محدود بودن خروجی‌ها، نیاز به تخریب و تغییر در ساختمان و غیره اشاره کرد.

بی‌سیم یا وایرلس: سیستم‌های هوشمند بیسیم، بدون نیاز به سیم‌کشی، هزینه‌ی کمتری به همراه خواهند داشت و تخریب و تغییر در ساختمان نیز به کمترین میزان ممکن خواهد بود. بعلاوه خروجی‌ها نیز بیشتر هستند و می‌توان سناریوهای مختلفی را برنامه‌ریزی کرد. با این حال از معایب سیستم‌های بیسیم می‌توان به نوع ارتباط شبکه‌ای اشاره کرد که در صورت نبود اینترنت، شبکه و سیستم دچار اختلال خواهد شد و با قطع اینترنت امکان کنترل تجهیزات نیز وجود ندارد.

دکمه بازگشت به بالا