بین الملل

افشای خودزنی مرگبار ارتش آمریکا در عراق بعد از 20 سال

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین دانا نیوز، «رادیو ملی آمریکا» (NPR)  طی گزارشی گفت که در سال ۲۰۰۴ در جریان نبرد [اول] شهر فلوجه، ۱۵ سرباز آمریکایی و یک مترجم عراقی طی آتش نیروهای خودی کشته شده‌اند.

رسانه آمریکایی فاش کرد که این موضوع سال‌ها مخفی نگه داشته شد زیرا عامل این حادثه یک افسر آمریکایی بود که پدرش آن زمان یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا بود. اما اکنون نمایندگان مجلس سنا اقدام به بازگشایی پرونده کرده‌اند و خانواده‌های قربانیان در حال آماده شدن برای راه‌اندازی جنبشی برای افشای جزئیات این پرونده و دلایل کتمان ماهیت حادثه هستند.

طبق این گزارش، گلوله توپخانه ارتش آمریکا حیاط مدرسه‌ا‌ی را هدف قرار داد که تفنگداران دریایی در آن‌جا سنگر گرفته بودند، اما به خانواده سربازان گفته شد که آن‌ها در حمله شبه‌نظامیان عراقی کشته شده‌اند.

اما اکنون «سپاه تفنگداران دریایی ایالات آمریکا» تحت فشار نمایندگان کنگره مجبور شده است که به اشتباه رخ داده اعتراف کند.

رادیو ملی آمریکا چند ماه پیش متوجه شد که پسر یک سیاستمدار عامل این گاف بزرگ بوده و همین موضوع موجب شده تا به کل ماجرا سرپوش گذاشته شود.

اکنون «مارک کیلی» سناتور دموکرات از ایالت آریزونا و عضو کمیته نیروهای مسلح سنا از سپاه تفنگداران دریایی خواسته است تا به سؤالات پاسخ دهد. او به شبکه ان.پی.آر گفت: «خانواده کشته شدگان باید حقیقت را بدانند، نه فقط آن‌ها، بلکه افرادی که در آن حادثه زخمی شده‌اند هم باید مطلع شوند، چرا تاکنون به آن‌ها گفته نشده بود، چرا افشای حقیقت این همه زمان برده است؟».

 

 

نبرد اول فلوجه، به درگیری شدید نظامیان آمریکایی با ساکنان شهر فلوجه و شبه‌نظامیان داخل شهر اطلاق می‌شود که از چهار آوریل ۲۰۰۴ تا یک می همان سال (۲۷ روز) به طول انجامید و در عمل ارتش آمریکا نتوانست بر شهر مسلط شود. ارتش آمریکا در این نبرد متحمل خسارات سنگینی شد که باعث شد جورج دبلیو بوش رئیس جمهور وقت آمریکا بگوید: «نیروهای ما هفته سختی را پشت سر گذاشتند و من هر روز دعا می‌کنم که تلفات کاهش یابد».

 مدافعان شهر و شبه‌نظامیان تا نبرد دوم (دسامبر ۲۰۰۴) به کنترل شهر ادامه دادند.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا