علمی و پزشکی

دلایل کمردرد را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سعید قارویی عنوان کرد: ناحیه کمر به عنوان محور اصلی و مرکزی بدن انسان در اغلب فعالیت‌های بدنی روزمره درگیر است علی رغم اینکه انسان تنها پستانداری است که روی دو پا راه میرود و ناحیه کمر تطابق کافی برای وظیفه ایستادن بدن انسان را ندارد بنابراین درد کمر به طور شایعه‌ای انسان‌ها را در طول زندگی درگیر میکند.

وی ضربه را یکی از علل کمر درد دانست و گفت:تروما یا ضربه بدن به دنبال حوادثی مانند تصادف یا سقوط یا بلند کردن جسم سنگین می‌تواند آسیبی به عضلات تاندون‌ها و مفاصل ناحیه کمر یا آسیب دیسک بین مهره‌ای یا شکستگی مهره‌ها یا استخوان‌ها گردد شکستگی مهره‌ها در بیمارانی که دچار پوکی استخوان هستند به طور شایع تری رخ می‌دهد.

به گفته وی درد کمر به دنبال بیماری‌های التهابی و عفونی، برخی از بیماری‌های عفونی مانند سل و بروسلوز نیز می‌توانند سبب درگیری مهره‌های ستون فقرات و درد ناحیه کمر شود.

دکتر قارویی همچنین با بیان اینکه بیماری‌های التهابی مانند آرتروز و روماتیسم ستون فقرات، سبب درگیری ستون فقرات و درد در این ناحیه می‌شوند گفت: از نشانه‌های بارز بیماری‌های التهابی خشکی صبحگاهی می‌باشند که اغلب از دهه چهار یا پنج زندگی شروع می‌شوند.

وی همچنین تومور‌ها را از دیگر عوامل ایجاد کننده کمر درد دانست و گفت: تومور‌های بدخیم مانند سرطان ریه، معده، پستان، پروستات و غیر می‌توانند با متاستاز به مهره‌های ستون فقرات سبب درگیری مهره‌ها و درد در ناحیه ستون فقرات گردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به درد کمر به دلیل دژنراسیون نیز اشاره کرد و گفت: به دنبال افزایش سن تغییراتی در تمامی بافت‌ها و ارگان‌های بدن به وجود می‌آیند از جمله این تغییر‌ها تخریب در مفاصل و دیسک‌های بین محلی می‌باشند و به آسیب از این نوع که در نتیجه افزایش سن حاصل می‌شود دژنراسیون گفته می‌شود به همین دلیل که ذکر شد با افزایش سن شیوع درد کمر نیز افزایش می‌یابد که ژنتیک مهمترین نقش را در این پروسه دارد هرچند که فعالیت‌های فیزیکی، تغذیه، عادت‌های بد مانند سیگار کشیدن نیز تاثیر زیادی در فرایند آسیب دارند.

دکتر قارویی با بیان اینکه به جز دلایل ذکر شده علل دیگری نیز می‌توانند سبب درد ناحیه کمر گردند گفت: آسیب احشا شکمی، آسیب کبد و کیسه صفرا، کلیه‌ها و مجاری ادراری و عوامل روانی مانند افسردگی و اضطراب از جمله این دلایل هستند که می‌توانند سبب احساس درد در ناحیه کمر گردند که برای تشخیص نیازمند معاینه دقیق توسط پزشک و انجام تست‌های تشخیصی یا آزمایشگاهی در صورت صلاحدید به پزشک معالج میباشند.

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا