فرهنگ و هنر

نمایشگاه نقاشی حسن روح‌ الامین در مسکو

نمایشگاه آثار نقاشی حسن روح الامین با عنوان«دل‌نگاره» و با موضوع زندگی اهل بیت علیهم السلام در موزه هنرهای شرقی مسکو به مدت دو ماه برپا می‌شود.

به گزارش دانا نیوز، مسعود احمدوند رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه با اعلام این خبر گفت: با مساعدت بی‌دریغ و خالصانه حسن روح الامین و به همت این رایزنی و مشارکت وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه تعداد ۱۴ اثر از آخرین کارهای این نقاش برجسته از جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ مصادف با روز ولادت امیرالمومنین علی (ع) در ساختمان اصلی موزه هنرهای شرقی مسکو تا ۶ فروردین ۱۴۰۲ به نمایش در خواهد آمد.

احمدوند افزود: در این نمایشگاه که با حضور حسن روح الامین افتتاح می‌شود آثاری با عناوین نجات دختران، ام ابیها، مرج البحرین، شمع بیت‌المال، امیرالمومنین(ع)، حسرت جبرائیل، نسل بت‌شکن، ابن‌الحسن، هو الغنی، معرکه آب، بابا، وداع، اسیران و خورشید زندان که همگی درباره زندگی اهل بیت (ع) هستند و برخی از آنها برای نخستین بار رونمایی می‌شوند، عرضه خواهد شد.

نمایشگاه نقاشی حسن روح‌ الامین در مسکو

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه یادآور شد: با حضور این نقاش کارگاه‌های آموزشی درباره هنر اسلامی در موزه هنرهای شرقی مسکو، دانشکده نقاشی دانشگاه دولتی سینمایی روسیه (قدیمی‌ترین دانشگاه سینمایی جهان) و نشستی با شمایل‌نگاران کلیسای ارتدکس در شهر سرگئی پاساد نیز برپا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تمهیدات برپایی این نمایشگاه از یک سال پیش آغاز شده بود، تاکید کرد: این نمایشگاه به دعوت رسمی آقای سدوف رئیس موزه هنرهای شرقی وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه از حسن روح الامین برگزار می‌شود.

نمایشگاه نقاشی حسن روح‌ الامین در مسکو

در سایت رسمی موزه هنرهای شرقی مسکو درباره این نمایشگاه اینگونه نوشته شده است: «در میان آثار ارائه شده در این نمایشگاه، نه تنها ترکیب‌بندی‌هایی آغشته به تغزلی لطیف با جزئیات و رنگ‌آمیزی آن‌ها به زیبایی‌شناسی مینیاتورهای سنتی ایران و کلاسیک‌های هنر ایرانی قرن بیستم، بلکه صحنه‌های بزرگ نبرد نیز دیده می‌شود. این نمایشگاه نقاشی بزرگ «معرکه آب» را به نمایش می‌گذارد که به وقایع حادثه غم‌انگیز کربلا در سال ۶۸۰ اختصاص دارد که به یکی از نقاط عطف تاریخ اسلام تبدیل شد.

حسن روح الامین زاده ۱۳۶۴ هنرمند ایرانی است. در سال ۱۳۸۲ از هنرستان هنرهای زیبای تهران فارغ التحصیل شد و در سال ۱۳۹۰ لیسانس هنرهای زیبا (نقاشی) را از دانشکده هنر دانشگاه تهران دریافت کرد. نمایشگاه های شخصی این هنرمند در ایران و کشورهای اروپایی (بلژیک، فرانسه و آلمان و سایر کشورها) با موفقیت برگزار شده است.

روح الامین به طرز ماهرانه‌ای دستاوردهای نقاشی کلاسیک اروپایی را با زیبایی شناسی اسلامی، درک جهان و تاریخ آن ترکیب می‌کند. در مرکز جستجوی خلاق هنرمند، تاریخ اسلام و جایگاه انسان در جهان قرار دارد. در بوم‌های روح‌الامینی می‌توان زندگی قلبی رنج‌دیده و دوست‌داشتنی را دید که تمام تجربه‌های غم‌انگیز و در عین حال درخشان مذهبی او را در نقاشی‌ها مجسم می‌کند.»

نمایشگاه نقاشی حسن روح‌ الامین در مسکو

موزه دولتی هنرهای خاوری یا موزه شرق واقع در مسکو دارای مجموعه بزرگی از هنر چین، ایران، هند، ژاپن، کره و قفقاز است. این موزه به دستور دولتمردان اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۱۸ بنیان نهاده شد. موزه اکنون دارای بیش از ۱۶۰ هزار اثر است. ساختمان موزه یک بنای تاریخی به نام «خانه لنین» است که در آغاز سده نوزدهم میلادی توسط دومنیکو گیلاردی طراحی شده است. این موزه تا سال ۱۹۲۵ موزه «هنر آسیا» نام داشت.

انتهای پیام

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا