اجتماعی

ارائه سند تحول شهرداری تهران در حوزه فرهنگی، هنری و اجتماعی

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران از ارائه سند تحول شهرداری تهران در حوزه فرهنگی، هنری و اجتماعی خبر داد.

به گزارش دانا نیوز، نرگس معدنی پور در اجلاسیه شهرهای انقلاب اسلامی گفت: در بخش پنل های تخصصی در حوزه آسیب های اجتماعی مدیرعامل سازمان رفاه، مشارکت‌ها و خدمات اجتماعی شهرداری تهران به چهار موضوع قرارگاه اجتماعی، طرح 9 گام تربیتی، درمانی، آموزشی ویژه معتادین متجاهر، طرح استعدادیابی تربیتی کودکان کار و کارآفرینی اقشار در معرض آسیب و آسیب دیده پرداختند و بر اساس موافقت اعضای مجمع مقرر شد چهار طرح مذکور در حوزه آسیب های اجتماعی طی نامه ای برای شورای عالی استان ها ارسال و از طریق شورای عالی استان ها جهت اجرا به مراکز استان ها ابلاغ شود.

وی افزود: در پنل تخصصی زنان و خانواده نیز  اردبیلی – مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران 6 – طرح با موضوعات مدل مشارکت زنان در محلات شهر تهران، مدل توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، طرح مشارکت دختران کنشگر اجتماعی، طرح مشاغل خانگی، طرح تهران شهر خانواده و چالش های حوزه زنان و خانواده در ساختار، زیرساخت و بودجه را ارائه کرد و بر اساس موافقت اعضای مجمع مقرر شد این طرح ها طی نامه ای برای شورای عالی استان ها ارسال شود و از طریق آن شورا جهت اجرا به مراکز استان ها ابلاغ شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: در پنل تخصصی حوزه ورزش و تفریحات سالم اجاقی – مدیرعامل سازمان ورزش – نیز به ارائه سه طرح شامل قرارگاه تعلیم و تربیت با محوریت ورزش و توسعه ورزش مساجد، الگوهای تفریحات سالم ورزشی، معرفی رویدادهای تفریحی و رقابتی اقشار و گروه های خاص پرداخت و بر اساس موافقت اعضای مجمع مقرر شد طرح های مذکور برای شورای عالی استان‌ها ارسال  و از طریق آن شورا به مراکز استان ها ابلاغ شود همچنین مصوب شد رویداد مشترکی به‌طور همزمان در همه مراکز استان ها با محوریت سازمان ورزش شهرداری تهران برگزار شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: در دومین روز اجلاسیه ضمن بازدید از تعدادی از زیرساخت های حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران شامل شهردخت، همراه‌سرا، سرای محله، گرمخانه و بازدید از خیابان ورزش و نمایشگاه ایده های برتر ریحان شهر، در پنل تخصصی که اختصاص داشت به موضوع اجلاسیه شهرهای حماسه ساز انقلاب اسلامی و هویت انقلابی شهرها و نقش آن در جامعه امروز، در خدمت توکلی زاده – معاون فرهنگی و اجتماعی تهران – بودیم و سند تحول شهرداری تهران در حوزه فرهنگی، هنری و اجتماعی شد.

وی ادامه داد: در این سند علاوه بر تبیین وضع موجود شهر تهران در حوزه فرهنگی، هنری و اجتماعی، به منویات مقام معظم رهبری همچنین فرازی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در خصوص مسائل و چالش های شهر تهران در حوزه فرهنگی و اجتماعی پرداخته شد و ضمن اشاره به فرصت ها و تهدیدهای موجود در شهر تهران و نقاط ضعف و قوت آن، برنامه تحول حوزه فرهنگی، هنری و اجتماعی شهر تهران ارایه شد و در نهایت بر اساس موافقت اعضای مجمع مقرر شد این سند نیز برای اجرا در سطح کشور به شورای عالی استان ها ارسال شود.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: امیدواریم خروجی پنل های تخصصی اجلاسیه تهران که در قالب طرح های موضوعی مورد تصویب قرار گرفت تا در تمام مراکز استان ها در دستور کار قرار گیرد، زمینه ای باشد برای ارتقای فرهنگ شهری بر مبنای گفتمان انقلاب اسلامی و تعمیق و تثبیت هویت ایرانی – اسلامی و انقلابی شهرها و ارتقایسرمایه اجتماعی و تعالی حکمرانی شهری.

به گزارش دانا نیوز در ادامه این جلسه محمد امین توکلی زاده – معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران – گفت: تهران فقط یک کلانشهر نیست که ما آن را مقایسه کنیم با سایر مجموعه های کشور. اینجا مرکز است. در واقع نسخه آن برای اداره شهری سراسر کشور معیار و میزان است. خیلی از چیزهای تهران مربوط به فرهنگ عمومی همه کشور است. مسائل فرهنگی در همه شهرها به ویژه تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است و باید به این مسئله توجه شود که فرهنگ ما فرهنگ انقلاب اسلامی و ارزشهای دینی است.

وی افزود: تهران از یک طرف نماد آبادانی، صلاح، سعادت و سبک زندگی در کشور است و از طرف دیگر به عنوان الگو و خط دهنده برای شهرهای سراسر کشور مطرح است. 

توکلی زاده ادامه داد: کالبد در حوزه فرهنگ بسیار مهم است، سبک زندگی مردم در زمان پاندمی کرونا بسیار آسیب دید. به همین خاطر ما به دنبال نقشه راه و چشم اندازی برای این موضوع رفتیم و درست در همان زمان بود که حضرت آقا بر تحول ساختار فرهنگی تاکید کردند و ما نیز سعی کردیم بر همین اساس امور را جلو ببریم. 

معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران تاکید کرد: متاسفانه عده ای معتقدند وظیفه شهرداری ها صرفا موضوعات خدماتی است، درصورتی‌که اینگونه نیست. ما چالش ها و فرصت ها در حوزه شهری را مانند کاهش سرمایه اجتماعی، تضعیف هویت دینی، ملی و انقلابی، عدم هم افزایی دستگاه ها، کارتن خوابی، حاشیه نشینی، کودکان کار، کاهش حجاب را استخراج و فهرست کردیم. 

وی افزود: خوشبختانه خانواده همچنان نهاد اصلی جامعه ایرانی است. همه مجموعه شهر در اختیار مدیریت شهری است که می‌توان در این حوزه از آن ها استفاده بهینه کرد. ما تلاش کردیم از ظرفیت نخبگان بازنشسته استفاده کنیم. ما در تمام سندهای جامع به نقش هویت و سبک زندگی توجه ویژه کردیم و محوریت قراردادیم. 

توکلی زاده تاکید کرد: شهرداری و سایر سازمان ها به تنهایی نمی توانند با آسیب های اجتماعی مقابله کنند. لذا نیازمند یک نگاه جبهه ای هستیم. در همین خصوص ما در حوزه آسیب های اجتماعی از ۱۴ دستگاه دعوت کردیم که از طراحی تا اجرا در کنار یکدیگر قرار بگیریم. ما برای تحول شهر ۱۰ شاخص و قرارگاه را مدنظر قرار دادیم و در حوزه مشارکت محلات طرح نظام نامه محلات را تصویب و انتخاباتی را برگزار کردیم. 

وی افزود: قرار است گروه های جهادی در تمام محلات با پشتیبانی ما تشکیل شود.اکنون مناسبتی وجود ندارد که تهران برای آن مراسم خیابانی برگزار نکند. پرچم جشن های خیابانی در دست بچه های انقلاب است.

توکلی زاده تاکید کرد: باید مخاطبان و شهروندانی که در مساجد و هیات ها حضور ندارند، در حوزه ورزش جذب شوند، لذا در حال حاضر ۱۰۰۰ ورزش صبحگاهی در تهران در حال برگزاری است. 

معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران گفت: یک طراحی خوب در کنار یک اجرای خوب بی نظیر است. در واقع هیچکس به اندازه شهرداری ها نمی‌تواند پویش های ۳۶۰ درجه ای را برگزار نماید. کمااینکه جشنواره آرمان برهمین اساس طراحی شد و اکنون در حال اجرا است.بازی های الکترونیک به رشته بازی های شهرداری افزوده شده و نوجوانان و جوانان بسیاری را جذب کرده است.

انتهای پیام

نشر مطالب اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر روابط بین نژادها و مبارزه با تبعیض نژادی در جوامع مختلف.
دکمه بازگشت به بالا