فرهنگ و هنر

علمدار شعور عاشورایی باشیم – دانا نیوز

دانا نیوز/گیلان استاد حوزه و دانشگاه، پیرغلامان و مداحان را علمدار شور عاشورایی دانست و تصریح کرد: عاشورا فقط شور ندارد؛ هم شور دارد و هم شعور و ما ماموریت داریم که علمدار شعور عاشورایی هم باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری امروز در یادواره ۷۹ شهید مداح استان گیلان که در راستای دومین کنگره هشت هزار شهید استان گیلان و بیستمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در گلزار شهدای رشت برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای استان، به حضور پیرغلامان حسینی در این مجلس اشاره و اظهار کرد: پیرغلامان و خادمان حسینی خیلی قیمت و ارزش دارند.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) اسلام را زنده کرد و هرچه داشت در راه خدا داد، گفت: امام حسین(ع) و حماسه عاشورا ابعاد مختلفی دارد و باید در همه ابعاد علمداری کنیم تا مشمول آیه «یَـٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوٓاْ إِن تَنصُرُواْ ٱللَّهَ یَنصُرۡکُمۡ وَیُثَبِّتۡ أَقۡدَامَکُمۡ» شویم.

این استاد حوزه و دانشگاه، پیرغلامان و مداحان را علمدار شور عاشورایی دانست و تصریح کرد: عاشورا فقط شور ندارد؛ هم شور دارد و هم شعور و ما ماموریت داریم که علمدار شعور عاشورایی هم باشیم.

حجت الاسلام ماندگاری شادی شیعیان را در شادی اهل بیت و غمشان را در غم اهل بیت دانست و عنوان کرد: ماموریت پیرغلامان و مادحان و ذاکران، حزن و اشک و گریه است که در این ماموریت گل کاشته اند، اما امروز باید بارهای بر زمین مانده کربلا را بلند کنیم.

وی مداحی برای اهل بیت را مصداق «وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ» دانست و متذکر شد: امروز دشمن فساد را به خیابان و بازار و تفریحگاه ها آورده و مداحان و خادمان حسینی هم باید هیئت را به محیط های عمومی بیاورند تا دشمن برای فساد احساس امنیت نکند.

این استاد حوزه و دانشگاه، امام حسین(ع) را قرآن ناطق دانست و عنوان کرد: امروز منبری و مداح و روضه خوان باید بارهای قرآنی را بردارد.

وی با بیان اینکه شهدا دین خدا را، ولی خدا را و ارزش های دین خدا را یاری کردند، ادامه داد: طبق فرموده قرآن، اگر قانون خدا را رعایت کنیم، فساد ریشه کن می شود.

حجت الاسلام ماندگاری، با اشاره به آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» یکی از بارهای بر زمین مانده را وحدت امت اسلام دانست و اضافه کرد: یک مداح و منبری چقدر درباره وحدت صحبت کرده و شعر خوانده؟ این در حالی است که دشمن نمی خواهد مسلمانان وحدت داشه باشند و لذا هرگونه تفرقه انگیزی، خیانت به این آیه است.

وی «وَتَعاوَنوا عَلَی البِرِّ وَالتَّقویٰ» را از دیگر ماموریت های قرآنی دانست و تصریح کرد: انقلاب و دفاع مقدس به تاسی از این آیه پیروز شد و مشکلات اجتماعی و اقتصادی ما هم با آن حل می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه طبق آیه «وَمَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ» حرکت حول محور ولایت پیروزی نهایی را به دنبال دارد، اضافه کرد: همه ما باید علمدار شعور قرآنی و عترتی باشیم و در این راه از شهدا کمک بگیریم.

وی اربعین حسینی را یکی از نشانه های تحقق آیه «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» دانست و خاطرنشان کرد: در راهپیمایی اربعین، همه آزادیخواهان جهان یکدیگر را پیدا می کنند تا منجی موعود را یاری کنند؛ به تعبیر رهبر انقلاب به قله نزدیک شده ایم و قطعا قله همان ظهور است.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا