عمومی

خرید کارت گرافیک

کارت گرافیک های شرکت AMD برای ماینینگ اتریوم مناسب و به صرفه تر هستند. برای اینکه بتوانید در کارت گرافیک های ساخت AMD نهایت قدرت را بگیرید لازم است که آن ها را بایوس مد کنید. البته این کار گارانتی کارت گرافیک را از بین می برد اما قدرت را به طور چشمگیری افزایش میدهد. برای مثال کارت گرافیک RX580 که در بالا به آن اشاره کردیم بدون مود کردن قدرتی حدود 25 مگاهش خواهد داشت.

برای ماینینگ بیت کوین کارت گرافیک های nVidia مناسب تر هستند. با تهیه کارت گرافیک های ساخت nVidia میتونید هم کوین اتریوم و هم زیکش را به صورتی که صرف داشته باشد استخراج کنید اما در صورت خرید کارت گرافیک ساخت AMD بهتر است فقط به استخراج اتریوم بپردازید.

کارت گرافیک های ساخت nVidia قابلیت بایوس مود ندارند، اما به جای آن می توانید روی آن ها از اورکلاک استفاده کنید که تاثر بالایی روی قدرت هش آن ها دارد. برای مثال کارت 1070 در حالت نرمال میتواند 26 مگاهش داشته باشد اما در حالت اورکلاک این مقدار به 30 مگاهشت افزایش پیدا می کند.

اختلاف قیمت کارت های گرافیک گران قیمت در ایران نسبت به بازار جهانی بسیار زیاد است بعنوان مثال GTX 580 در بازار جهانی با قیمت حدود 480 دلار به فروش می رسد ولی در ایران ارزان ترین برد آن با قیمت 679,000 یافت می شود.

GeForce GTX 580 سریعترین کارت گرافیک تک GPU دنیاست. دو کارت گرافیک GeForce GTX 590 و Radeon HD 6990 بازده بالاتری نسبت به GTX 580 دارند اما هر دو دارای دو GPU می باشند.

در ادامه مطلبی آماده است که در آن کارت های گرافیک از نظر بازده رده بندی و سپس دسته بندی شده اند اولین ردیف این جدول، به قوی ترین کارت های گرافیک دنیا و ردیف آخر به ضعیف ترین های دنیا اختصاص داده شده است.

ردیف اول به VGA هایی اختصاص داده شده است که بالاترین سرعت، بازده و قدرت را دارند. اگر قصد آپگرید سیستم خود را دارید به شما پیشنهاد می کنیم کارت گرافیکی را انتخاب کنید که حداقل 3 رده از VGA فعلی تان قوی تر باشد در غیر اینصورت تفاوت محسوسی را احساس نخواهید کرد.

توجه داشته باشید که دسته بندی کارت های گرافیک در این مطلب براساس بازده، قدرت و سرعت پردازنده هاست و قیمت کارت های گرافیک در نظر گرفته نشده است. در برخی از موارد پردازنده های یک رده تفاوت قیمت چشم گیری دارند ولی بازده آنها در بازی های کامپیوتری تفاوت محسوسی ندارد. پس به کمک این مقاله می توانید کارت های هم رده را تشخیص داده و کارت گرافیکی که قیمت مناسب تری دارد را انتخاب کنید.

خرید کارت گرافیک گیمینگ

هرچند که CPU و RAM جز مؤلفه های مهم رایانه شما به حساب می آیند ولی برای نصب بازی رایانه ای، GPU یکی از مؤلفه های مهم است. اگر شما GPU قوی نداشته باشید نمی توانید بازی های رایانه ای جدید و حرفهای را نصب کنید.

از طرف دیگر جی پی یو حجم عملیات مربوط به پردازنده اصلی را کاهش می دهد؛ به عبارتی سرعت و عملکرد سیستم شما افزایش پیدا می کند، بنابراین اگر به دنبال نصب بازی رایانه ای حرفه ای بر روی سیستم خود هستید یا می خواهید سیستم خود را ارتقا دهید باید GPU خود را تعویض کنید.
برای اینکه بتوانید به راحتی این قطعه را تعویض کنید بهتر است که پردازنده گرافیکی بر روی بردی نصب باشد که این برد بر روی مادربرد سوار باشد و همچنین بتوان به راحتی آن را از مادربرد جدا کرد.

اگر شما داخل لپتاپ خود را ببینید، مشاهده می کنید که پردازنده گرافیکی بر روی مادربرد لحیم شده است، یعنی به همین راحتی نمی توانید GPU خود را تعویض کنید، بنابراین بهتر است که پردازنده گرافیکی بر روی کارت گرافیک نصب باشد و همانطور که در ابتدا گفتیم کارت گرافیک بر روی مادربرد سوار است و به راحتی میتوانیم آن را از مادربرد جدا کنیم.

برای قدرت بخشیدن به کارتهای گرافیک و بازیهای کامپیوتری، می توانید از کارتهای گرافیک به صورت اشتراکی استفاده کنید؛ یعنی از یک سری تکنولوژی استفاده کنیم که کل تصویر را بدون اینکه کاربر متوجه شود به دو یا چند قسمت تقسیم کند و هر کارت گرافیک به پردازش بخشی از تصاویر بپردازد.
شرکت های تولیدکننده جی پی یو، یعنی AMD و انویدیا این تکنولوژیها را طراحی کرده اند، این تکنولوژی ها عبارتاند از: تکنولوژی SLI که مربوط به شرکت NVIDIA است و تکنولوژی CROSSFIRE که مربوط به شرکت AMD است.

برای استفاده از این تکنولوژی کافی است دو عدد کارت گرافیک یکسان خریداری کنید. نکته ای مهم که حائز اهمیت است این است که حتماً مادربرد شما بیش از یک درگاه PCI EXPRESS X16 حتما مطالعه شود داشته باشد و همچنین بتواند از یکی از تکنولوژی ها پشتیبانی کند. برای مثال اگر مادربرد شما از تکنولوژی CROSSFIRE پشتیبانی می کند باید به سراغ کارت گرافیک ایام دی بروید.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا