برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

7 راز مخفی قبولی در کنکور تجربی 1403

از سال 1367 شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع سنجش و پذیرش دانشجو از طریق کنکور سراسری، ورود داشته و ضوابط و مقرراتی را نیز در این زمینه تصویب کرده است؛ اما بر اساس تصمیماتی که در جلسه 855 شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته شده است، هدف کاهش اثر آزمون سراسری و توجه بیشتر به سوابق تحصیلی دانش آموزان می باشد. سال هاست زمزمه حذف کنکور سراسری به گوش می رسد؛ اما این موضوع به یکباره امکان پذیر نیست؛ ولی در راستای حذف تدریجی کنکور سراسری شاهد تغییرات بسیاری در کنکور 1402 و همینطور 1403 خواهیم بود.

هدف از این تغییرات گسترده در برگزاری کنکور سراسری، این است که سرنوشت دانش آموزان فقط بر اساس یک آزمون تعیین نشود و سال ها زحمات آنها نیز در نظر گرفته شود. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور 1403 اولین کنکور هوشمند خواهد بود که در آن خبری از سوالات عمومی نیست و متقاضیان فقط باید به سوالات دروس تخصصی پاسخ دهند. همینطور کنکور سراسری دو بار در سال برگزار می شود و تاثیر سوابق تحصیلی در آن نیز تا 60 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. برای اطلاع از سیر تا پیاز تغییرات کنکور سراسری 1403 و اطلاع از شرایط کنکور پزشکی با دیپلم ریاضی تا انتهای این مقاله از مرکز مشاوره سیمیا همراه ما باشید.

کنکور 1403 چگونه است؟

بر اساس تصمیماتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه اتخاذ کرده است، نحوه برگزاری و طراحی سوالات و همینطور سنجش داوطلبان از طریق کنکور سراسری از سال 1402 به بعد دستخوش تغییرات گسترده ای خواهد شد که در ادامه پیرامون هریک توضیحاتی را آورده‌ایم.

1- افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور سراسری 1403

بر اساس اطلاعیه های منتشر شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، تاثیر سوابق تحصیلی و معدل شرکت کنندگان در کنکور سراسری تا 60 درصد افزایش پیدا می کند و به صورت مثبت و مستقیم در نتیجه این آزمون اعمال می شود. بر اساس گفته های شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمرات سه سال آخر متوسطه دوم به عنوان سوابق تحصیلی دانش آموزان در نتیجه کنکور سراسری تاثیر می گذارد.

اما بر اساس آخرین اخباری که از سوی سایت سنجش دریافت کرده ایم، برای این آزمون تغییری نخواهد داشت و مطابق سال های گذشته سوابق تحصیلی سال دوازدهم به میزان 40 درصد مثبت و قطعی در نتیجه این آزمون تاثیر گذار است. در کنکور سراسری سال 1403 تاثیر سوابق تحصیلی یعنی معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش آموزان تا 50 درصد قطعی و مثبت اعمال می شود و این میزان در کنکور سراسری 1404 به بعد تا 60 درصد نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

2- الکترونیکی شدن کنکور سراسری 1403 (مهم‌ترین تغییرات این آزمون)

در کنکور 1403، هیچ کاغذی میان داوطلبان و سازمان سنجش آموزش کشور تبادل نخواهد شد؛ به عبارتی برای هر داوطلب یک مانیتور و یک صفحه هوشمند طراحی می شود. ضمنا اینکه سعی می شود از ظرفیت گوشی های تلفن همراه متصل به اینترنت نیز برای برگزاری این آزمون استفاده گردد. در واقع این تغییر گسترده به این دلیل است که مسئولان سنجش و آموزش کشور معتقد هستند که هر چه میزان هوشمندی در یک آزمون بیشتر باشد، در نهایت آزمونی با امنیت و استاندارد بیشتری نیز برگزار می گردد. ضمنا اینکه داوطلبان نیز راحت تر می توانند به سوالات پاسخ دهند.

اجرا شدن بدون کاغذ نیازمند همکاری سازمان سنجش با شرکت های دانش بنیان است تا یک مرکز نوآوری و هوشمند سازی ایجاد کنند و زمینه برگزار کنکور هوشمند فراهم گردد. در این صورت دانش آموزان قادر خواهند بود که در پشت دستگاه هایی قرار بگیرند و آزمون بدهند و در نهایت نیز بلافاصله نتیجه را دریافت کنند.

3- برگزاری دو کنکور رسمی و چندین آزمون آزمایشی در سال 1403

بر اساس گفته های رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، در سال 1403 شاهد برگزاری دو کنکور رسمی در طول سال خواهیم بود؛ ضمنا اینکه ممکن است به صورت ماهیانه و یا هر دو ماه یکبار نیز این آزمون به صورت آزمایشی برگزار شود تا داوطلبان با نحوه طراحی سوالات آشنا شوند.

از مزیت های برگزاری کنکور سراسری 1403 برای چند بار در سال این است که داوطلبان می توانند وابسته به اختیار خود، در هر چند آزمون آزمایشی و رسمی که در سال برگزار می شود، شرکت کنند و در نهایت نمره یکی از آزمون ها را به عنوان نمره واقعی خود اعلام کنند. برگزاری چند کنکور سراسری در طول سال به داوطلبان کمک می کند تا ضمن آشنا شدن با شیوه طراحی سوالات، استرس کمتری نیز داشته باشد و اگر با یکبار شرکت در این آزمون موفق به کسب نتیجه قبولی نشدند، در آزمون بعدی که نهایتا چند ماه دیگر برگزار می شود، شرکت کنند.

4- اعتبار داشتن نتیجه برای دو سال

وقتی داوطلبان در یک یا چند آزمونی که در طول سال 1403 برگزار می شود، شرکت کنند و در نهایت نمره یکی از آزمون ها را به عنوان نمره نهایی خود اعلام کنند، می توانند تا دو سال از آن برای ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استفاده نمایند. بنابراین یکی دیگر از تغییراتی که در کنکور اعمال خواهد شد و در کنکور 1403 نیز شاهد آن خواهیم بود، اعتبار داشتن نتیجه آزمون برای دو سال است.

5- حذف دروس عمومی از دفترچه سوالات کنکور سراسری 1402

شاید بتوانیم بگوییم مهم‌ترین تغییرات کنکور 1403، حذف دفترچه سوالات عمومی است. البته نباید حذف دروس عمومی از کنکور سراسری را بر پایه بی اهمیت بودن این دروس بگذاریم؛ بلکه با حذف سوالات دروس عمومی از دفترچه سوالات کنکور سراسری 1403، سنجش آنها بر اساس سوابق تحصیلی شرکت کنندگان خواهد بود.

6- حذف زیر گروه های آزمایشی از کنکور سراسری

یکی از تغییراتی که در کنکور سراسری 1402 و سپس کنکور سراسری 1403 اعمال خواهد شد، حذف زیرگروه های آزمایشی در کنکور سراسری است. اگر توجه داشته باشید هر کدام از زیرگروه های آزمایشی کنکور سراسری دارای چندین زیرگروه هستند، که ضرایب دروس تخصصی در آنها با یکدیگر متفاوت است. با حذف زیرگروه ها، ضرایب دروس اختصاصی برای تمامی رشته ها یکسان خواهد بود و تاثیر یکسانی در رتبه داوطلب و قبولی او در رشته های مختلف خواهند داشت.

7- تعیین شروط پذیرش توسط دانشگاه ها

از دیگر تغییراتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در نحوه پذیرش دانشجو از طریق کنکور سراسری برای کنکور 1402 به بعد در نظر گرفته است، دادن اختیار به دانشگاه ها برای تعیین شروط پذیرش می باشد. در واقع با این تغییر دانشگاه ها مجاز هستند که برای پذیرش دانشجو در رشته های دانشگاهی، شرایط خاصی را همچون حد نصاب نمرات یا رتبه تعریف کنند و فقط داوطلبانی که از حد نصاب برخوردار باشند را جذب کنند.  بنابراین متقاضیان پس از شرکت در کنکور سراسری، باید در انتخاب دانشگاه نیز دقت داشته باشند.

نحوه ممیزی سوالات در کنکور 1403

از کنکور سراسری 1403 نحوه ممیزی کردن سوالات با فرآیند جدیدی صورت می گیرد؛ به طوری که سازمان سنجش آموزش کشور پرتالی را طراحی می کند تا معلمان و اساتید مجرب بتوانند از طریق آن سوالات خود را به صورت الکترونیکی وارد کنند. پس از وارد کردن سوالات به پرتال در نظر گرفته شده، این سوالات توسط هیات ممیزی سوالات پایش می شوند و در صورتی که استاندارد باشند، به بانک سوالات اضافه می شوند. نحوه انتخاب سوالات آزمون از سوی دانش آموزان نیز به صورت هوشمند خواهد بود و حتی برخی از سوالات می تواند به جای چهار گزینه ای بودن، به صورت چند گزینه ای نیز طراحی شود. در صورتی که سوالی از سوی دانش آموز انتخاب شده و به آن پاسخ داده شود، برای دیگر دانش آموزان مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

برنامه ریزی برای کنکور سراسری 1403 با مشاوران مرکز مشاوره سیمیا

همانطور که در این مقاله از مرکز تخصصی مشاوره تحصیلی سیمیا مطالعه کردید، کنکور سراسری در سال های آتی به خصوص از سال 1403 دستخوش تغییرات گسترده ای خواهد شد؛ بی شک موفق شدن در این آزمون نیازمند برنامه ریزی و همینطور مطالعه منظم و هدفمند است. در این زمینه می توانید از تخصص، تجربه و مهارت کارشناسان تحصیلی سیمیا کمک بگیرید و یک برنامه ریزی منسجم را برای خود داشته باشید. شما عزیزان می توانید از سراسر کشور با مشاوران سیمیا در ارتباط باشید و ، مشاوره برنامه ریزی کنکور سراسری، مشاوره ثبت نام کنکور و… دریافت کنید.

ضرایب دروس عمومی کنکور تجربی ۱۴۰۳

به هریک از دروس کنکور تجربی یک ضریب مشخص تخصیص داده شده است، بهتر است داوطلبان پیش از شرکت در آزمون، از این ضرایب اطلاع داشته باشند. در سال های گذشته در جلسه کنکور تجربی، دفترچه عمومی اولین دفترچه ای بود که در اختیار داوطلبان قرار می گرفت تا به آن پاسخ دهند.

با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمامی دروس عمومی (ادبیات فارسی، عربی، معارف و زبان خارجی) در کلیه گروه های آزمایشی (ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان) حذف شده، اما به صورت داوطلبان خواهد داشت. در ادامه در جدول زیر ضرایب دروس عمومی کنکور تجربی به انضمام ضرایب جدید دروس در سوابق داوطلبان را قرار داده ایم تا ایشان مقایسه بهتری در این خصوص داشته باشند.

ضریب دروس عمومی در کنکور ( پیش از حذف)
مواد امتحانی ضرایب
زبان و ادبیات فارسی 4
زبان عربی 2
فرهنگ و معارف اسلامی 3
زبان خارجه 2

توجه داشته باشید که دروس عمومی در کنکور حذف شده و پیشنهاد می شود که متقاضیان موارد گفته شده را در برنامه ریزی های خود به صورت تشریحی مطالعه نمایند تا آمادگی بیشتری در امتحانات نهایی داشته باشند. در ادامه ضرایب سوابق تحصیلی در دیپلم نظام جدید 3-3-6 کنکور ارائه شده است.

ضرایب سوابق تحصیلی در دیپلم نظام جدید 3-3-6 کنکور سال گذشته
گروه علوم تجربی
عمومی فارسی 3 21/93
عربی، زبان قرآن 3 9/05
تعلیمات دینی 3 16/52
زبان خارجی 3 11/8
سلامت و بهداشت 3/44
علوم اجتماعی 2/56
تخصصی ریاضی 3 6/88
زیست شناسی 3 12/02
فیزیک 3 6/19
شیمی 3 9/91

دغدغه بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری این است که چگونه برای کنکور ۱۴۰۳ برنامه ریزی کنیم. چرا که برنامه ریزی از مهم ترین و اصلی ترین عوامل موفقیت در کنکور سراسری است

ضرایب دروس تخصصی کنکور تجربی 1403

دروس تخصصی رشته تجربی (زمین شناسی، زیست شناسی، ریاضیات، فیزیک و شیمی) بیشترین تاثیر را در کنکور تجربی دارند. در سال های گذشته تفاوت ضرایب زیرگروه های کنکور تجربی تنها در دروس تخصصی این گروه آزمایشی می بود. آن دسته از داوطلبانی که تمایل به قبولی در یک رشته مشخصی دارند، بهتر است با توجه به ضرایب دروس تخصصی کنکور تجربی 1403 و اهمیت دروس تخصصی و اطلاع از برای رسیدن به موفقیت در این ماراتن بزرگ تلاش کنند.

گروه علوم تجربی
نام درس ضریب
زمین شناسی 1
ریاضی 7
زیست شناسی 12
فیزیک 7
شیمی 9

اعداد گفته شده مطابق دفترچه ثبت نام کنکور سراسری در سال گذشته هستند. توصیه می کنیم با عضویت در کانال تلگرام و دنبال کردن صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا، به محض انتشار ضرایب جدید مطلع گردید.

ضرایب دروس کنکور در هر زیر گروه ( حذف شده اند)
نام درس زیرگروه 1 زیرگروه 2 زیرگروه 3 زیرگروه 4 زیرگروه 5
زمین شناسی 0 1 4 1 1
ریاضی 2 3 3 4 3
زیست شناسی 4 4 2 2 2
فیزیک 2 2 2 3 2
شیمی 3 4 2 2 2

داوطلبان واجد شرایط ثبت نام می توانند در دو بازه زمانی جهت ثبت نام در نوبت اول و دوم کنکور تجربی اقدام نمایند. از سوی دیگر داوطلبان برای موفقیت در آزمون لازم است، برنامه ریزی درستی برای کنکور تجربی داشته باشند.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا