علمی و پزشکی

عظمت پرنده باستانی دانشمندان را شگفت‌زده کرد/ عکس

تینا مزدکی_ داینو پرنده‌مانند، حدود 150 میلیون سال پیش در دوره ژوراسیک زندگی می‌کرد. دیرینه شناس مین وانگ از آکادمی علوم چین در پکن می‌گوید: «به نظر می‌رسد کاملاً شبیه آرکئوپتریکس است… به جز پاها». این پرنده پاهای بسیار بلندی دارد.

وانگ و همکارانش این موجود را به عنوان یکی از اولین دایناسورهایی که از سایر هم‌گروهی‌های خود جدا شد و سپس به پرنده تبدیل شد، شناسایی کردند. اولین پرنده‌ها شخصیت‌های کلیدی داستان منشا پرنده هستند. وانگ می‌گوید، اما به دلیل تنوع اندک فسیل‌های یافت شده، اطلاعات کمی در مورد آنها وجود دارد.

عظمت پرنده باستانی دانشمندان را شگفت‌زده کرد/ عکس

پرندگان اولیه که تاکنون کشف شده‌اند، از جمله آرکئوپتریکس، عموماً اندام کوتاهی دارند و ظاهراً برای حرکت در میان درختان تکامل پیدا کرده‌اند.

استخوان‌های این موجود در میان گل‌سنگ‌ها و شیل‌ها در جنوب شرقی چین کنونی در کنار فسیل‌هایی از گونه‌های آبزی و نیمه‌آبی کشف شد. این سرنخ‌ها نشان می‌دهد که F. prodigiosus در یک محیط باتلاق مانند ساکن بوده‌است.

وانگ می‌گوید: احتمالاً مانند شترمرغ‌های امروزی به دنبال طعمه می‌رفت. او می‌گوید اولین پرندگان همه درخت‌نشین نبودند.

منبع: sciencenews

227227

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا