اقتصادی

راه‌های تشخیص فرش ۱۲۰۰ شانه اصل کاشان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش بازرگانی خبرگزاری آنلاین، یکی از لغاتی که در مورد آن زیاد شنیده‌اید، شانه فرش است؛ اما آیا می‌دانید که شانه فرش چیست و چه تأثیری روی کیفیت فرش دارد؟ آیا هر چه میزان شانه فرش بیشتر باشد بهتر است یا بدتر؟ به‌منظور تشخیص فرش ۱۲۰۰ شانه اصل کاشان در ابتدا باید شانه فرش را بشناسیم.

شانه فرش چیست؟

منظور از شانه فرش، تراکم عرضی فرش که به تعداد ریشه یا گره در یک متر عرض فرش ماشینی است، گفته می‌شود. در واقع تراکم عرضی در گره‌هایی که بافته می‌شود شانه فرش نامیده می‌شود و واحد آن متر است و به‌راحتی محاسبه می‌شود. مثلاً اگر بگوییم فرش ۱۰۰۰ شانه است یعنی تعداد گره‌های هر متر عرض آن ۱۰۰۰ است.

تراکم فرش

تراکم مثل شانه تعداد گره‌های فرش را در واحد اندازه‌گیری اما این بار در امتداد فرش معین می‌کندیعنی تعداد گره در هر متر مربع از طول فرش ماشینی را تراکم می‌گویند دستگاه بافندگی با نیرویی که به هر نخ وارد می‌کند، عامل مستقیمی در ایجاد تراکم است. بنابراین هرچه نیروی بیشتری به لبه دستگاه بافنده وارد گردد، فرش فشردگی بیشتری داشته و بنابراین فرش دوام و سختی بیشتری خواهد داشت و به قدرت آن افزوده خواهد شد. بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که هرچه شانه فرش بیشتر باشد بافت فرش ریزبافت‌تر است و شباهت بیشتری به فرش دستباف خواهد داشت که عموماً به این نوع فرش‌ها فرش ماشینی دستباف گفته می‌شود.

هر چه میزان شانه فرش بیشتر باشد لطیف‌تر و زیباتر بوده و هر چه متراکم‌تر باشد محکم‌تر و جذاب‌تر خواهد بود. بنابراین بهترین تراکم فرش ماشینی را می‌توان بالاترین تراکم دانست اما این دلیل بر اینکه ارزش و ویژگی‌های فرش‌های ماشینی دیگر با شانه و تراکم کمتر را نادیده بگیریم، نمی‌شود.

پرز یا خواب فرش

پرز فرش یا تعداد گره‌های خواب فرش ارتباط مستقیمی با تراکم و شانه فرش دارد. هرچقدر میزان تراکم و شانه فرش افزایش یابد، نیاز است که از نخ‌های نازک‌تری برای فرش استفاده گردد که به همین دلیل ارتفاع پرز فرش کاهش می‌یابد. به‌عنوان مثال در فرش ۵۰۰ شانه ماشینی ارتفاع پرز یا خواب فرش تا ۱۱ میلی‌متر خواهد بود. در فرش‌های متراکم میزان خواب فرش تا حدود ۴ میلی‌متر کاهش می‌یابد. در نتیجه تراکم و شانه بیشتر فرش‌ها باعث می‌شود که فرش نرم‌تر، ریزبافت‌تر باشد.

علاوه بر این هر چه میزان شانه فرش بیشتر باشد ضخامت فرش کمتر خواهد بود. به‌عنوان مثال ضخامت فرش ۱۲۰۰ شانه با تراکم ۳۶۰۰ از فرش ۷۰۰ شانه با تراکم ۳۶۰۰ کمتر است. در این باره باید این مسئله را مدنظر قرار داد که فرش‌های با شانه و تراکم کمتر ضخامت و دوام نسبتاً بیشتری دارند و در برخی موارد گزینه‌های مناسب‌تری به‌حساب می‌آیند.

تشخیص فرش ۱۲۰۰ شانه اصل کاشان

فرش ۱۲۰۰ شانه کاشان و فرش دستباف کاشان یکی از مرغوب‌ترین و بهترین فرش‌های ماشینی موجود در بازار است. این فرش به‌قدری ظریف و لطیف بوده که عموماً نقش اصلی تزئین منزل را در دکوراسیون داخلی ایفا می‌کند. نکته حائز اهمیت این است که افزایش تعداد شانه و تراکم سبب ضخامت کمتر فرش می‌شود زیرا الیاف استفاده شده نازک‌تر و لطیف هستند. معمولاً فرش‌های کوچک و یا دارای طرح و نقش زیاد ۱۲۰۰ شانه بافته می‌شود. میزان فشردگی بین ریشه این‌گونه فرش‌ها بسیار زیاد بوده و استحکام و دوام فرش ۱۲۰۰ شانه کاشان در برابر انواع آسیب‌ها بسیار بالاست.

به‌منظور تشخیص فرش ۱۲۰۰ شانه اصل کاشان باید دو مورد اصلی را مدنظر قرار داد. اولین مورد اصل بودن فرش و اینکه متعلق به کاشان است، باید مدنظر قرار داده شود. برای این موضوع با خرید از فروشگاه‌های معتبر کشور از جمله آقای فرش این اطمینان را خواهید داشت که تمامی فرش‌ها اصل بوده و در بهترین وضعیت خود قرار دارند. این مسئله سبب می‌شود شما نگرانی بابت اصل بودن یا نبودن فرش نداشته باشید زیرا آقای فرش از بهترین برندها و کارخانه‌های تولید فرش در مجموعه خود بهره برده و انواع ضمانت‌های اصل بودن کالا را به مشتریان محترم ارائه می‌کند.

این موضوع در مورد میزان شانه فرش هم صدق می‌کند. اما برای تشخیص فرش ۱۲۰۰ شانه اصل کاشان به‌صورت شخصی می‌توانید از طریق برخی نشانه‌ها به میزان شانه فرش پی ببرید. مهم‌ترین موضوع این است که اگر تعداد گره‌های فرش در یک متر عرض فرش را بشمارید باید ۱۲۰۰ عدد گره داشته باشد. حال می‌توانید این موضوع را به‌صورت تقریبی تقسیم بر اندازه‌های کوچک‌تر کنید. به‌عنوان مثال در هر ۱۰ سانتیمتر باید حدود ۱۲۰ گره وجود داشته باشد. به این ترتیب می‌توانید از تعداد شانه‌های فرش خود اطمینان حاصل کنید.

راه‌های تشخیص فرش ۱۲۰۰ شانه اصل کاشان

کلام آخر

متوجه شدیم به‌منظور تشخیص فرش ۱۲۰۰ شانه اصل کاشان باید دو کلیدواژه اصلی ۱۲۰۰ شانه و اصل کاشان توجه کنیم. هر دو مورد زمانی که از فروشگاه‌های معتبری مانند آقای فرش خرید خود را انجام دهیم، برای ما حل شده اما اگر خواستیم اطمینان بیشتری داشته باشیم یا فرش‌های دیگری را تشخیص دهیم، برای تشخیص تعداد شانه‌های فرش، تعداد گره‌های هر متر آن را می‌شماریم. همچنین به‌منظور اطمینان از اصل بودن فرش کاشان، می‌توانید نوشتار پرفروش‌ترین فرش ماشینی کاشان کدام است را مطالعه کنید. شما می‌توانید با کلیک روی فرش ماشینی، به‌منظور تشخیص فرش ۱۲۰۰ شانه اصل کاشان گزینه‌های مختلفی را مشاهده و بررسی نمائید و برای خرید فرش دستباف به سایت ما مراجعه کنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری آنلاین در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا