اقتصادی

از حرکت اولین قطار تهران – کربلا تا استفاده از ظرفیت سکوهای تاکسی‌های اینترنتی

حرکت اولین قطار ترکیبی تهران – کربلا و استفاده از ظرفیت سکوهای تاکسی‌های اینترنتی برای سفرهای اربعین، از مهم‌ترین اخبار حوزه حمل‌ونقل در هفته گذشته بود.

به گزارش دانا نیوز، با آغاز بازه زمانی اربعین از ۲۷ مردادماه، بیشترین اخبار حوزه حمل‌ونقل در هفته‌ای که گذشت به تشریح اقدامات صورت‌گرفته برای این بازه اختصاص داشت.

در این راستا مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- با تاکید بر تسهیل تردد زائران در سفرهای اربعین و رعایت ثبات قیمت و نظم در فروش بلیت سفرهای هوایی، ریلی و جاده‌ای تاکید کرد که در نظر گرفتن پروازهای پشتیبان و جلوگیری از ایجاد بازار سیاه و فروش بلیت‌ها برای پروازهای اربعین از مهم‌ترین اقداماتی است که باید به‌شکل جدی مورد توجه قرار گیرد.

قطار هفته: تهران – کربلا

قطار تهران- کربلا به‌ صورت ترکیبی از تهران تا شلمچه با قطار چهارستاره، سپس مسیر ۳۰ کیلومتری شلمچه تا بصره، با اتوبوس و بعد از آن با قطار عراقی، از بصره تا کربلا خواهد بود. فروش بلیت‌ این قطار از روز یکشنبه ۲۹ مرداد آغاز شد که در ساعات ابتدایی با اختلال مواجه بود که راه‌آهن بابت این موضوع از مردم عذرخواهی کرد.

اولین قطار در این مسیر نیز روز سه‌شنبه ۳۱ مردادماه، از تهران به سمت شلمچه حرکت کرد.

همچنین به‌دنبال تلاش برای استفاده از ظرفیت سکوهای تاکسی‌های اینترنتی، رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه امکان انجام سفرهای اربعین با سکوهای تاکسی اینترنتی فراهم شد، ‌گفت: برآوردها حاکی است که بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو امکان ارایه سفر را در ایام اربعین خواهند داشت.

به گفته سید جواد سادات فریزنی،‌ در بازه زمانی اربعین حسینی  به شکل تکمیل ظرفیت و با سه سرنشین به سفرهای اربعین راهی می‌شوند و مکلف هستند تا رعایت سقف قیمتی را انجام دهند.

شفاف‌سازی هفته: گران‌فروشی بلیت اربعین

در حالی که بلیت پروازهای اربعین هشت میلیون تومان برای رفت و برگشت تعیین شده، در برخی وب‌سایت‌ها این قیمت رعایت نمی‌شود که در این راستا سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری توضیح داد: فروش بلیت‌های عتبات عالیات با نرخ‌های ۱۴ تا ۱۷ میلیون تومانی مربوط به شرکت‌های هواپیمایی خارجی است و این شرکت‌ها به‌ صورت کانکشن مسافران را به نجف یا بغداد منتقل می‌کنند.

همچنین سخنگوی ایران‌ایر درباره علت این موضوع برای پروازهای هما بیان کرد: برخی سایت‌ها ظرفیت موجود پروازهای اربعین را که اکنون در سایت هما با نرخ مصوب قابل دسترس است، با قیمت بالاتر عرضه می‌کنند و مابه‌التفاوت را به‌ عنوان کارمزد برای خودشان بر می‌دارند.

ممنوعیت هفته: حمل پاوربانک در پرواز به عراق

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد بر اساس ابلاغیه وزارت امور خارجه، حمل پاور بانک در بار یا همراه مسافران در پروازهای فرودگاه‌های عراق ممنوع است. همچنین آن کشور لیست ۱۰۹ قلم داروی ممنوع به کشور عراق را نیز اعلام کرده است. از جمله این داروها می‌توان به مورفین اشاره کرد.

راه‌اندازی هفته: سفر دریایی به عراق

به‌دنبال استفاده از همه ظرفیت‌های حمل‌ونقلی برای سفرهای اربعین، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از راه‌اندازی خط مسافری دریایی ایران – عراق ویژه زائران اربعین حسینی خبر داد و اعلام کرد: امکان انجام ۲۰ سفر دریایی برای زائران اربعین از طریق سه فروند شناور به صورت روزانه فراهم شده است.

مهدی فرمهینی فراهانی در این خصوص توضیح داد: بندر خرمشهر به عنوان تنها بندری که در ایام اربعین حسینی به بندر ابوفلوس عراق تردد و پهلوگیری خواهد داشت و امکان جابجایی زائران را فراهم می‌کند، فعالیت خواهد کرد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا