علمی و پزشکی

درمان ۷۵ درصد بیماران خونی با سلول‌های بنیادی «خون بند ناف» در کشور

دانا نیوز/مازندران مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با اشاره به اینکه شاهد درمان ۷۵ درصد بیماران خونی با سلول‌های بنیادی خون بند ناف در کشور هستیم، گفت: با توجه به اینکه برای این بیماران هیچ روش درمانی دیگری وجود ندارد، این موفقیت بسیار قابل توجه است.

مرتضی ضرابی امروز، چهارشنبه، یکم شهریور در حاشیه مراسم روز پزشک در دفتر نمایندگی بانک خون بندناف بابل، اظهار کرد: دو نوع بانک خون عمومی و خصوصی داریم که در بانک خون عمومی نمونه‌ها توسط خانواده‌ها اهدا می‌شود و دیگر مالکیتی در آن ندارند ولی در بانک خون خصوصی و یا خانوادگی، خانواده‌ها با بانک خون قرارداد می‌بندند و نمونه در مالکیت خانواده‌ها قرار دارد.

درمان ۷۵ درصد بیماران خونی با سلول‌های بنیادی «خون بند ناف» در کشور

وی افزود: ۲۰۰ هزار نمونه در بانک خون رویان نمونه بند ناف خانوادگی و پنج هزار نمونه نیز در بانک خون عمومی کشور ذخیره‌ شده است.

ایران بزرگترین بانک خون هیبرید خاورمیانه

ضرابی با اشاره به اینکه ایران بزرگترین بانک خون هیبرید خاورمیانه را به خود اختصاص داده است، گفت: در دانش سلول‌های بنیادی در حوزه جمع‌آوری و ذخیره‌سازی خون بند ناف جزء کشورهای پیشرو در جهان هستیم.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان از فعالیت ۴۵ دفتر نمایندگی در سطح کشور خبر داد و گفت: مازندران رتبه برتر را در کشور به خود اختصاص داده است. استان مازندران بخصوص شهرستان بابل به دلیل رشدی که نسبت به سال های قبل داشته رتبه خوبی را از نظر کارشناسان خون گیری، هم ازنظر کمی و کیفی و رضایت مندی مشتریان به خود اختصاص داده است اما تاکنون بیماری نیاز به پیوند در مازندران نداشته است.

درمان ۷۵ درصد بیماران خونی با سلول‌های بنیادی «خون بند ناف» در کشور

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در ۲۵۰ بانک خون دنیا دنیا در بخش بند ناف عمومی ۸۰۰ هزار ذخیره نمونه خون بندناف و هفت میلیون نمونه بندناف خصوصی ذخیره شده است.

ضرابی تصریح کرد: جمع‌آوری راحت نمونه ازجمله مزیت‌های ذخیره سلول‌های خونی بند ناف است چراکه در روند زایمان اختلال ایجاد نمی‌کند و در دسترس بودن مهم‌ترین ویژگی آن است.

درمان ۷۵ درصد بیماران خونی با سلول‌های بنیادی «خون بند ناف» در کشور

وی مدت نگهداری ذخیره خون بند ناف در مجموعه بانک خون رویان را ۲۵ سال برشمرد و یادآور شد: این نمونه‌ها در دمای ۱۹۶ درجه سانتیگراد نگهداری می‌شود.

۴۰۰ کارآزمایی بالینی با خون و بافت بند ناف در کشور

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با اشاره به اینکه  بیش از ۴۰۰ کارآزمایی بالینی با خون و بافت بند ناف در حال انجام است، یادآور شد: سه تا پنج سال آینده می‌توان از این روش برای درمان بیماری‌های اوتیسم، ناهنجاری قلبی و دیابت نوع یک، فلج مغزی، ناهنجاری‌های قلبی، بیماری‌هایی نظیر ام اس، آلزایمر، پارکینسون و سکته‌های مغزی استفاده کرد که در رویان در حال انجام است.

وی افزود: در طرح فلج مغزی ۱۲۰ کودک چهار تا ۱۴ سال در سه فاز در این طرح قرار دارند که تاکنون در دو فاز اجرا شده ۵۰۰ تزریق در سه نوبت برای آنها صورت گرفت که مجوز فاز سوم نیز از وزارت بهداشت اخذ شد. لذا امیدواریم سال آینده با سلول درمانی بیماران فلج مغزی را درمان کنیم که نشانه درمان نیز در دو فاز نخست مشاهده شد.

ضرابی خاطرنشان کرد: این عنصر حیات‌بخش که زمانی به‌عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شد، منبعی از سلول‌های بنیادی است که می‌تواند درعرصه‌های مختلف درمانی مورد استفاده قرارگرفته و ۲۰ محصول فرآوری از آن استخراج و در درمان مورد استفاده قرار گیرد.

درمان ۷۵ درصد بیماران خونی با سلول‌های بنیادی «خون بند ناف» در کشور

افزایش ۲۰ درصدی ذخیره سازی خون بند ناف در کشور

وی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی در خصوص ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادین افزایش یافته و اقبال مردم در استفاده از این فرصت بیشتر شده است، ادامه داد: در راستای افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادین در کشور روند ذخیره‌سازی خون بندناف روند صعودی داشته است و نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش ذخیره سازی داشتیم که امیدواریم در آینده با یک ظرفیت مناسب سلولی در کشور مواجه باشیم که در درمان بیماری بدخیم خصوصا بیماری‌هایی که منشا خونی دارند، مورد استفاده قرار گیرد

مازندران پیشرو در ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادین در کشور

وی یادآور شد: مازندران به عنوان یکی از استان های پیشرو در زمینه ذخیره سازی سلول‌های بنیادی است که خصوصا طی یک سال اخیر رشد قابل توجه‌ای در ذخیره‌سازی خون بندناف داشتهاست.این موضوع نشان از اهتمام جهاد دانشگاهی در گسترش دفاتر نمایندگی در این استان بوده که امکان خدمات به خانواده‌ها بیشتر فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان تصریح کرد: در کشور بین ۲ و نیم تا سه درصد زایمان‌ها را پوشش می‌دهیم که طبق آمار در مازندران دو و نیم درصد زایمان‌ها منجر به جمع آوری نمونه‌های خون بند ناف می‌شود، درصدد هستیم این آمار را به سه و نیم درصد برسانیم که اگر محقق شود بیشتر خانواده‌هایی که فرزندانشان در آستانه تولد هستند تمایل به ذخیره سازی نمونه خون بندناف نوزاد خود دارند.

درمان ۷۵ درصد بیماران خونی با سلول‌های بنیادی «خون بند ناف» در کشور

ضرابی ادامه داد: قالب افرادی که از این خدمات استفاده نمی‌کنند به دلیل نداشتن آگاهی از این ظرفیت و فرصت است واینکه اطلاع رسانی به موقع برای خانواده‌هایی که در آستانه تولد نوزاد هستند، بسیار کمک به افزایش تعداد نمونه‌ها برای ذخیره سازی است.

ایجاد زیرساخت‌های مناسب در ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادین مازندران

وی افزود: در این راستا جهاد دانشگاهی با تمام توان ابزارهایی در این زمینه به کار گرفته که از جمله می‌توان ارتباط موثر و مستمر با متخصصان زنان به عنوان کسانی که در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به خانواده‌ها موثر هستند نام برد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان یادآور شد: یکی دیگر از راه‌های اطلاع رسانی موثر این است که دانشگاه علوم پزشکی نیز در جاهایی که امکان حضور مادران باردار وجود دارد امکان اطلاع رسانی و تبلیغات را فراهم کند که این همکاری با دانشگاه علوم پزشکی فراهم شد تا از طریق خانه‌های بهداشت و معاونت درمان این اطلاع رسانی انجام شود به خصوص امکان ذخیره‌سازی برای خانواده‌هایی که عامل خطر و کودک بیماری ژنتیکی دارند، فراهم شود.

درمان ۷۵ درصد بیماران خونی با سلول‌های بنیادی «خون بند ناف» در کشور

کسی بخاطر مشکلات مالی از ذخیره سازی بندناف محروم نمی شود

دکتر ضرابی با اشاره به اینکه تاکنون کسی را بخاطر مشکلات مالی از ذخیره بند ناف محروم نکرده‌ایم، اضافه کرد: این هزینه در حال حاضر در قالب تقسیط و با استفاده از تسهیلات بانکی دریافت می‌شود، لذا برای خانواده‌هایی که کودک مبتلا به بیماری خونی دارند و می‌خواهند از خدمات استفاده کنند، اما توانایی پرداخت هزینه را ندارند، تسهیلاتی ایجاد کرده‌ایم و بخشی از هزینه این افراد را دریافت نمی‌کنیم زیرا معتقدیم هیچکس به خاطر مشکلات مالی نباید از خدمات ذخیره‌سازی خون بند ناف محروم شود، بنابراین امکان تقسیط، تخفیف و استفاده از تسهیلات بانکی وجود دارد.

درمان ۷۵ درصد بیماران خونی با سلول‌های بنیادی «خون بند ناف» در کشور

وی در خصوص نتیجه درمان با سلول‌های بنیادی خاطرنشان کرد: بسته به نوع بیماری نتیجه درمان نیزمتفاوت است در بیماری های خونی تقریبا آمار موفقیت بیش از ۷۵ درصد است که درصد قابل توجهی است زیرا برای بیمارانی بوده که هیچ روش درمانی برای آنها وجود نداشته و امیدی به بهبودی نداشتند، لذا اگر هم شانس پیوند به زیر ۵۰ درصد برسد، باید این پیوند انجام شود.

ضرابی ادامه داد: در سایر بیماری‌های غیر خونی آمار متفاوت است. چون هنوز در مرحله کارآزمایی بالینی است لذا باید تجربه استفاده از این سلول‌ها افزایش یابد تا بتوانیم شانس موفقیت را بسنجیم.

انتهای پیام

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا