برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

بهترین سم برای کرم درختان میوه چه مواردی هست؟

اگر شما باغدار باشید احتمالاً درگیر با انواعی از آفت‌ها هستید، یکی از آفت‌های خسارت رسان باغات و نهالستان­ها کرم‌ها هستند که با حمله به درختان و محصول آنها آسیب‌های زیادی را به بار می‌آورند. کرم‌ها در مراحل اولیه رشدمیوه­ها سبب از بین بردن میوه‌ها می‌شوند و بسیاری از آنها دچار ریزش می‌شوند؛ میوه‌هایی که بر روی درخت باقی می‌مانند با هجوم این کرم‌ها فاسد شده و عملاً غیر قابل استفاده می‌شوند. بیشتر درختان سیب، گلابی، به، گیلاس و زردآلو و نهال میوه­ها در معرض آسیب با آفت کرم درختان میوه می‌باشد. در این نوشته ما به انواع کرم درختان میوه و نحوه مبارزه با آنها خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

اصول اولیه مبارزه با کرم درخت میوه:

اول از همه باید زمان شروع این آفت را بدانیم در این صورت است که می‌توانیم بهترین و موثرترین روش‌های حفاظتی را با کارایی قابل قبول انجام دهیم. سمپاشی باید قبل از ورود کرم و ایجاد آسیب صورت بگیرد در غیر این صورت کرم‌ها وارد میوه‌ها شده ودر صورتی که میوه‌ها دچار کرم زدگی شده باشند تنهاترین راه حذف قسمت‌های آسیب دیده می‌باشد.

آشنایی با کرم درخت میوه:

آسیب درختان میوه توسط کرم‌ها در فصل بهار با تخم گذاری پروانه­ای به نام شب پره شروع می‌شود؛ این پروانه بر پایه سیب‌ها و گلابی‌های تازه تشکیل شده و همچنین روی برگ‌های این درختان تخم گذاری می‌کند. کرم‌هایی که از تخم بیرون می‌آیند به مرکز مبوه‌های تازه شکل گرفته می‌روند و تا زمان بلوغ در آنجا می‌مانند. در اواسط تا اواخر تابستان این کرم‌ها به بلوغ می‌رسند از میوه‌ها خارج می‌شوند سپس به سمت پایه درخت حرکت می‌کنند و در پایه درخت و درون خاک پیله می‌کنند و منتظر فصل بهار می‌مانند تا این چرخه را دوباره تکرار کنند.

چگونه از ورود کرم به میوه‌ ها جلوگیری کنیم؟

بهترین روش برای جلوگیری از نفوذ کرم به میوه‌ها از بین بردن پروانه می‌باشد. تعیین دقیق زمان تخم گذاری پروانه بسیار دشوار می‌باشد چون که این زمان بستگی به آب و هوای منطقه دارد. این پروانه‌ها معمولاً زمانی که درختان گل می‌دهند تا خرداد ماه فعال هستند و تخم‌ریزی می‌کنند. اگر چندین سال است که مورد هجوم شدید کرم‌ها هستید ممکن است کنترل آنها سال‌ها نیز طول بکشد. در ادامه استراتژی‌هایی برای کاهش تعداد کرم­ها و از بین بردن کرم­‌ها برای شما بیان خواهیم نمود.

گام اول سمپاشی درختان در اوایل بهار با سم مبتنی بر پیرترین:

یکی از اولین کارهایی که می­توانید برای مبارزه با آفت کرم درخت میوه انجام دهید سمپاشی درختان می‌باشد.

بهترین زمان برای انجام این سمپاشی اوایل بهار و قبل از شکوفه دادن درختان میوه می‌باشد در این مرحله از سمپاشی می‌توانید از سم‌های مبتنی بر پیرترین استفاده کنید. این مرحله از سمپاشی پروانه‌های کادول را که در فصل بهار از پیله بیرون می‌آیند را مورد تهاجم قرار می‌دهد و آن­ها را از بین می‌برد.

با توقف چرخه زندگی این پروانه مراحل تخم ریزی صورت نمی‌گیرد و آفت تا حدود زیادی کنترل می‌گردد. بهترین زمان برای سمپاشی پیرترین چند هفته قبل از شروع گلدهی درختان می‌باشد.

گام دوم آویزان نمودن تله شب پره:

یکی از راه­های موثر در کاهش جمعیت پروانه‌ها و شب پره‌ها و همچنین تشخیص زمان فعالیت آنها آویزان نمودن تله بر روی درختان میوه می‌باشد. آویزان نمودن این تله‌ها در کنترل کرم درختان میوه بسیار کارآمد است.

تله آویزان شده حاوی یک طعمه فرمونی است که پروانه نر را به خودش جذب می‌کند.

تله فرمونی و چگونگی کنترل نمودن کرم توسط آن:

فرمون‌ها برای جذب حشره نر به حشره ماده و جفت گیری و تخم­ریزی ضروری می­باشد.

با گرفتار شدن پروانه نر در تله‌ها پروانه ماده قادر به جفت‌گیری و تخم­ریزی نخواهد بود­؛ عدم تخم­ریزی پروانه ماده مساوی است با کاهش تعداد کرم‌های آفت درختان میوه است. تله‌های فرمونی باید به سمت بیرون درختان آویزان شوند تا مسیری واضح برای ورود پروانه‌ها به تله فراهم شود. تله‌های فرمانی حدود ۲ الی ۳ هفته موثر هستند و می‌توانند پروانه‌ها را به دام بیندازند پس از این مدت بهتر است سری دوم تله­ها آویزان شوند.

همانطور که گفته شد تشخیص زمان فعالیت این پروانه‌ها گامی اساسی در جهت کنترل تعداد آنها در باغ می‌باشد. با استفاده از این تله‌ها می‌توان متوجه فعالیت این پروانه‌ها در باغ و یا حیاط شد، در صورت مشاهده پروانه‌های گرفتار شده در تله می‌توانید مرحله ۳ از کنترل این پروانه‌ها را شروع کنید.

گام سوم سمپاشی درختان میوه:

پس از پایان گلدهی و ریزش گلبرگ‌ها باید درختان میوه خود را با سم مناسب کرم درخت میوه حاوی اسپینوساد سمپاشی نمود. شما می‌توانید این سمپاشی را در طی دو هفته پی در پی و به تعداد ۳ الی ۴ بار انجام دهید.

اگر درختان شما درگیری کمتری با کرم درخت میوه دارند یک الی دو بار سمپاشی نیز کافی می‌باشد. بهترین زمان برای این سمپاشی اوایل فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت ماه می‌باشد. در این زمان گلدهی به پایان رسیده میوه‌ها در حال شکل‌گیری می‌باشند علاوه بر این تله‌های فرمونی نیز کمک کننده هستند تا بدانید چه زمانی نیاز به سمپاشی دارید.

گام چهارم سمپاشی پیشگیری:

در واقع تابستان بهتر است اطراف درخت با یک سم که مبتنی بر پیرترین می‌باشد سمپاشی شود. این سمپاشی هرگونه کرممانده را از بین می‌برد و از شروع نسل آنها جلوگیری می‌کنداستراتژی پیشگیری شما را از شر کرم درختان میوه در سال آینده مصون نگه خواهد داشت.

کلام آخر:

باغداری نیازمند دانش و آگاهی برای بدست اوردن بالاترین سود می­باشد. آگاهی در مورد انتخاب بهترین نوع نهال برای پرورش با توجه به اقلیم منطقه و حفاظت از درختان در برابر آفات می باشد.

باغداران محترم جهت خرید نهال میوه اصلاح شده و مقاوم در برابر آفات می­توانند به مجموعه نهال فروشی نهال برتر مراجعه کنند.

قیمت نهال میوه در سایت درج شده است. برای دریافت هر گونه اطلاعات بیشتر می­توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال:  09141832393

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا