برترین های کسب و کارعمومی

تنظیم زاماک پنجره دوجداره

یکی از کوچک‌ترین و مهم‌ترین قطعات درب و پنجره upvc که بر روی عایق‌بندی تاثیرگذار است، زاماک پنجره دوجداره است. در واقع وظیفه هر شرکت تولید کننده درب و پنجره upvc استفاده از بهترین نوع موجود آن در بازار، است.زاماک نام برند یا کارخانه ی خاصی نیست. بلکه زاماک جنس این قطعات است که رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک غلط عام است. در واقع زاماک یک نوع آلیاژ است که برخی از قطعات مورد استفاده در صنعت ما از جنس آن ساخته شده‌اند. در واقع زاماک یکی از اجزای درب و پنجره دوجداره است که در این محصول نقش مهمی دارد.

قیمت و خرید زاماک پنجره مدل دوجداره کد 04 مجموعه 4 عددی

زاماک اصطلاحی است که در صنعت درب و پنجره upvc نسبتا رایج شده است. بعضی از مونتاژ کنندگان با ورود به بازار، به برخی از کالاها با خطا در نامیدن رو به رو می‌شدند که زاماک نیز در شرف چنین خطایی قرار گرفته است.  یکی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت پنجره دوجداره هوم لند ، اندازه و تعداد پنجره ها است. پنجره های بزرگتر و تعداد بیشتر، قیمت را افزایش می دهند.

عناصر آلیاژ زاماک

  • روی
  • منگنز
  • منیزیم
  • کادمیم
  • آلومینیوم

اما پایه اصلی و اساس آلیاژ زاماک روی است. روی عنصری است با رنگ سفید با درخشش آبی یا نقره ای. ساختار روی دارای ساختار کریستالی بلوری فشرده می‌باشد. نقطه ذوب روی ۴۱۹ و نقطه جوش آن ۹۰۶ درجه سانتی گراد می‌باشد. در واقع آلیاژ ریختگی روی با نام زاماک یکی از معروف‌ترین آلیاژ های روی بوده و در سه درجه زاماک ۲، زاماک ۳، زاماک ۵ طبقه بندی می‌شوند.

زاماک چه کاربردی در صنعت درب و پنجره دارد؟

زاماک در قطعاتی که تحت فشار می‌گیرند، کارایی بسیار مطلوبی دارد. به همین دلیل در یراق آلات درب و پنجره و دستگیره بکار برده می‌شود. اگر بخواهیم نقش زاماک را در درب و پنجره دوجداره بررسی کنیم به این صورت است یراقی که تحت عنوان زاماک در درب و به کار می‌رود جهت قفل شدن و چسبیدن کامل لنگه به فریم استفاده می‌شود. البته لازم است توضیح مختصری راجب ذکر کنیم تا کاربرد زاماک را بهتر درک کنید.

اسپانیولت نوعی یراق می‌باشد که معمولا در پنجره های دوجداره با چند زبانه کوچک در امتداد طولی پروفیل لنگه درب یا پنجره را به چهارچوب قفل می‌نماید و با درگیر شدن به زاماک لنگه درب یا پنجره به صورت محکم به چارچوب می‌چسبد.

اسپانیولت در اندازه‌های مختلف برای درب یا پنجره‌های دوجداره در دسترس می‌باشد و توسط دستگیره معمولی و یا قفل درب عمل می‌نماید. ابزار و یراق اسپانیولت در تولید انواع پنجره‌های دوجداره و آلومینیومی کاربرد دارد. زاماک نقش اساسی در بحث نیز ایفا می‌کند و باید زاماک موجود درست تنظیم شود تا رگلاژ درب و پنجره بدون مشکل انجام شود.

کاربرد زاماک در درب و پنجره upvc

زاماک در پنجره دوجداره به عنوان قطعه ای برای قفل شدن و کیپ شدن لنگه بازشو به فریم یا چارچوب دیگر استفاده می‌شود. هنگام حرکت دستگیره، قطعه استوانه ای روی اسپانیولت حرکت کرده و هنگام بسته شدن زاماک قرار می‌گیرد و یا هنگام باز شدن از آن خارج می‌شود. زاماک در ابعاد و اشکال مختلف تولید می شود و جزء قطعات تعویضی پنجره محسوب می‌شود.

به دلیل تحت فشار بودن این این قطعه جنس، وزن و نوع آلیاژ آن در کیفیت تولید و عایق بندی درب و پنجره دوجداره upvc اهمیت به‌سزایی دارد. زاماک در حالت دیداری یک بخش ناچیز به حساب می‌آید اما در بعد فنی یکی از مهم‌ترین قسمت های یراق آلات نصب شده بر روی پنجره دوجداره upvc و آلومینیوم می‌باشد.

تعداد زاماک در هر درب و پنجره دوجداره

تعداد زاماک در هر نوع درب و پنجره متفاوت است. درصورتی که قصد تعویض زاماک را دارید، ابتدا بایستی تعداد استوانه‌ها یا بادامک‌های اسپانیولت را بشمارید و سپس براساس تعداد آن‌ها سفارش دهید. تعداد زاماک یا همان کیپر پنجره در سیستم‌ها تک حالته، دوحالته و کشویی با یکدیگر تفاوت دارد.

در یراق آلات پنجره دوجداره تک حالته،کشویی و درب‌های UPVC در یک طرف از زاماک پنجره دوجداره استفاده می‌کنند. یعنی تنها در ضلعی که سمت دستگیره است نصب می‌شوند. اما در یراق پنجره‌های دوحالته، در سه یا چهار ضلع آن را نصب می‌کنند.

کاربرد زاماک در صنعت درب و پنجره دوجداره

زاماک پنجره دوجداره زمانی که تحت فشار قرار می‌گیرد کارایی بسیار مطلوبی خواهد داشت. به همین دلیل است که در یراق آلات درب و پنجره دوجداره مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم نقش آن را شرح دهیم باید بگوییم که زاماک به صورت یراقی است که جهت قفل شدن و چسبیدن  کامل لنگه به فریم کاربرد دارد.

اسپانیولت نوعی یراق است که معمولا در پنجره‌های دوجداره با چند زبانه‌ی کوچک در امتداد طولی پروفیل لنگه درب یا پنجره را به چهارچوب قفل می‌کند و با درگیر شدن به زاماک لنگه درب یا پنجره به صورت محکم به چارچوب می‌چسبد. پس می‌توان گفت که زاماک پنجره دوجداره در رگلاژ نیز نقش خواهد داشت و باید آن را به درستی تنظیم کنید تا رگلاژ درب و پنجره‌ی شما بدون مشکل باشد.

کاربرد زاماک در درب و پنجره‌های دوجداره به این صورت است که هنگام حرکت  دستگیره، قطعه‌ی استوانه‌ای روی اسپانیولت حرکت کرده و هنگا بسته شدن قرار می‌گیرد و در زمان باز شدن از آن خارج می‌شود. زاماک پنجره دوجداره را در انواع و اشکال گوناگونی تولید می‌کنند که در دسته‌ی قطعات تعویضی پنجره به شمار می‌رود.

به دلیل تحت فشار بودن این قطعه، جنس، وزن و نوع آلیاژ به کار رفته در این قطعات در عایق بندی درب و پنجره‌های دوجداره بسیار اهمیت دارد. زاماک پنجره دوجداره ظاهرا یک بخش ناچیز به شمار می‌اید اما درصورتی که در بعد فنی، یکی از مهم ترین قسمت‌های یراق آلات به شمار می‌رود.

نحوه نصب زاماک پنجره دوجداره

به دلیل خاصیت نگه دارندگی لنگه‌ی بازشو، زاماک تحت فشار زیادی از طرف قسمت‌های استوانه‌ای یا بادامک قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که اگر این قطعه کیفیت مطلوبی نداشته باشد، در اثر این فشارها معیوب یا شکسته خواهد شد. در صورت بروز این مشکل، تعویض زاماک الزامی خواهد بود. در ابتدای کار باید با توجه به نوع پنجره‌ی خود، زاماک مناسب را انتخاب کنید و آکس یراق آن را خریداری کنید.

نصب زاماک پنجره دوجداره روی پروفیل فریم، با استفاده از پیچ سرمته، در قسمت‌هایی نصب می‌شود که رو به رویی بادامک‌های اسپانیولت قرار بگیرد. اسپانیولت روی پروفیل لنگه‌ی متحرک و زاماک روی پروفیل فریم قرار می‌گیرد.

در ابتدا لنگه‌ی درب یا پنجره را باز می‌کنیم و سپس بالای محل قرارگیری بادامک استوانه‌ای اسپانیولت را علامت می‌زنیم. برای راحتی کار ابتدا روی لنگه‌ی بازشو را علامت زده و سپس لنگه را می‌بندیم و روی فریم را علامت می‌زنیم. پس از اتمام این مرحله، زاماک را بالای خط علامت زده شده قرار داده پیچ آن را میبندیم.

انواع آلیاژهای زاماک

رایج ترین آلیاژ زاماک۷ زاماک ۳ می‌باشد. علاوه بر آن، زاماک ۲، ۵ و ۷ نیز از دیگر نمونه‌های زاماک به شمار می‌روند که به صورت تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این آلیاژهامعمولا ریخته گری می‌شوند.

زاماک ۲

ترکیب زاماک ۲ و ۳ تقریبا شبیه به یکدیگر است اما در این نوع زاماک برای افزایش ۲۰ درصدی استحکام آن، ۳ درصد مس را به آن اضافه می‌کنند که این کار سبب افزایش قیمت آن نیز خواهد شد. زاماک ۲ دارای بیشتری استحکام کششی، سختی و عملکرد خزشی در بین آلیاژهای زاماک پنجره دوجداره می‌باشد.

این نوع زاماک با گذشت زمان، سختی و کیفیت خود را حفظ می‌کند اما با این حال کمی هم شکننده تر شده، منقبض خواهد شد و کشش کمتری نیز خواهد داشت. زاماک ۲ به راحتی ریخته گری، روکش و ماشین کاری می‌شود.

 

دکمه بازگشت به بالا