اجتماعیبرترین های کسب و کار

نصب و راه اندازی آسانسور و راه های آسان برای آن

به نظر می رسد نصب و راه اندازی آسانسور یک فرآیند تخصصی است. تا حدودی درست است؛ اما ممکن است افرادی تازه وارد در صنعت ساختمان یا معماری ساختمان باشند. به عنوان فردی که زمین خود را برای ساخت و ساز مشترک به معماران اختصاص داده است، ممکن است بخواهید خود را با این مراحل آشنا کنید. مجموعه ست لیفت سعی دارد در این مقاله مراحل نصب آسانسور را به صورت مرحله به مرحله به شما معرفی کند.

نحوه نصب و راه اندازی آسانسور و مراحل آن چیست؟

قبل از شروع مراحل نصب آسانسور، خوب است بدانید که آسانسور انواع مختلفی دارد. شاید نصب هر کدام از آنها مشاوره و تخصص خاص خود را می طلبد. این مقاله سعی دارد به مراحل مربوط به نصب آسانسور و مقاوم سازی در ساختمان های مسکونی به طور کلی بپردازد.

تهیه نقشه و موقعیت آسانسور

علاوه بر اینکه ساختمان دارای معمار است، معمولاً یک شرکت بزرگ مانند شرکت ست لیفت دارای مهندس آسانسور، طراح داخلی یا معمار، برقکار حرفه ای، برقکار و نصاب حرفه ای آسانسور برای خدمات نصب آسانسور می باشد. از آنجایی که آسانسورها معمولاً بر اساس استانداردهای جهانی ساخته و نصب می شوند، نصب و راه اندازی آسانسور باید با دقت انجام شود.

یکی از وظایف اصلی معماران این است که آسانسور را در بهترین مکان در پلان ساختمان قرار دهند. به عنوان مثال، بهتر است آسانسور را در بالا یا انتهای راهرو، نزدیک راه پله یا یک صفحه نمایش روی دیوار بیرونی قرار دهید. در صورت عدم استفاده از پل در سطوح مختلف، بالابر باید در گوشه دو جاده قرار گیرد، چنین ساختمانی به دو در نیاز دارد. برخی از آسانسورها با توجه به نقشه ساختمان با دو در برای فضاهای مختلف طراحی می شوند، می توانند دارای درب های جلو و عقب و یا درب های جلو و بغل باشند.

امروزه در طراحی و نقشه کشی ساختمان، محل نصب آسانسور به عنوان یکی از قسمت های مهم نقشه کشی در ساختمان مورد توجه قرار می گیرد. حال این سوال پیش می آید که برای آپارتمان ها و ساختمان های قدیمی که آسانسور ندارند آیا امکان نصب و راه اندازی آسانسور وجود دارد؟ پاسخ بله است! فقط با مشاوران ما در صندلی بالابر تماس بگیرید.

معمار و مهندس این شرکت با نشستن در محل و دیدن شرایط خانه و نقشه موجود، بهترین پلان بهترین مکان را برای خانه شما ترسیم می کند. شما می توانید بخشی از اتاق یا اتاق نشیمن خود را از دست بدهید که زیاد نیست. اما به راحتی می توانید راه بروید. مهمتر از همه، ارزش خانه شما را افزایش می دهد. نصب فناوری باعث افزایش تعداد ساختمان ها می شود.

تاثیر نصب و راه اندازی آسانسور بر قیمت آسانسور

نصب و راه‌اندازی آسانسور تأثیر مستقیمی بر قیمت آسانسور دارد. این ارتباط معنایی را می‌توان به صورت زیر توضیح داد:

  1. هزینه نصب: نصب آسانسور شامل فرآیندهایی مانند بررسی فنی، نصب تجهیزات، سیم‌کشی‌ها، تنظیم پارامترها و آزمایش عملکرد است. این فرآیندها نیازمند تخصص و زمان بیشتری هستند که در نهایت هزینه نصب را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در صورتی که نیاز به تغییرات ساختاری یا تجهیزات جانبی باشد، هزینه نصب آسانسور افزایش خواهد یافت.
  2. هزینه راه‌اندازی: پس از نصب، مراحل راه‌اندازی آسانسور شامل تنظیم و آزمایش عملکرد آن است. این فرآیند نیازمند دقت و تخصص است و زمان و هزینه معینی را در بر می‌گیرد. هزینه راه‌اندازی به میزان کار و زمان صرف شده بستگی دارد.
  3. هزینه تجهیزات و قطعات: نصب آسانسور نیازمند تهیه تجهیزات و قطعات مربوطه است. هزینه این تجهیزات و قطعات نیز به طور مستقیم در قیمت آسانسور تأثیرگذار است.
  4. هزینه تخصص و دانش فنی: نصب و راه‌اندازی آسانسور نیازمند تخصص و دانش فنی است. استفاده از تیم‌های متخصص و مجرب برای انجام این فرآیندها هزینه بیشتری را در بر خواهد داشت.

به طور کلی، هزینه نصب و راه‌اندازی آسانسور به همراه هزینه تجهیزات، قطعات و تخصص فنی تعیین‌کننده قیمت  آسانسور است. همچنین، مواردی مانند شرایط ساختمانی، تغییرات ساختاری و امکانات جانبی نیز می‌توانند تأثیر مستقیمی بر قیمت نهایی آسانسور داشته باشند.

آماده سازی طبقه آسانسور

یکی از مراحل نصب و راه اندازی آسانسور تنظیم ارتفاع در سطح کف است که معمولاً 180 سانتی متر تا 190 سانتی متر می باشد. ارتفاع این گودال تا سطح زمین معمولاً به نوع بالابر و وزن وزنی که باید تحمل کند بستگی دارد. سطح کف چاه معمولاً برای نصب سایر قسمت های آسانسور مانند ضربه گیر، کنترل کننده سقوط، سکوی ضربه و سینی کابین استفاده می شود.

در این سوراخ فضایی مربعی با ابعاد حداقل 100*50*60 سانتی متر قرار می دهند که به «فضای حفاظتی» معروف است. این مکان برای انجام کار آسانسور تعبیه شده است تا در صورت عدم استفاده از آسانسور افراد از این مکان معروف آسیب نبینند.

برای ساختمان های قدیمی در صورت عدم وجود مقررات در این قسمت جان پناه بهتر است هنگام ورود به گود از سکوی فولادی قابل حمل برای ایمنی پرسنل خدماتی استفاده شود.

ریل آسانسور

یکی از مهمترین مراحل در ساخت و بازسازی آسانسور کشیدن آهن برای ساخت ریل آسانسور است. این مرحله باید به خوبی و حرفه ای انجام شود. اگر در این مرحله به درستی مهاربندی شود، ریل کابین آسانسور را تثبیت کرده و از حرکت یا لرزش آسانسور جلوگیری می کند. درست است که تمام مراحل ساخت آسانسور برای ایمنی مهم است. اما این پله که به ریل آسانسور معروف است، مهم ترین مرحله در ایمنی آسانسور محسوب می شود. به همین دلیل است که elevator pitch توسط متخصصان و نرم افزارهای ویژه ایجاد شده است.

پس از ترسیم نقشه آسانسور به ترتیب عمودی، موقعیت صفحه هواپیما را تعیین کنید، خط تراز و انتهای له را تعیین کنید.مرحله بعدی ترسیم آسانسور است. البته مرحله رنگ آمیزی فلز با نام های دیگری مانند رنگ آمیزی بدنه، نقاشی ریلی و نقاشی ستونی نیز شناخته می شود.

همانطور که می دانید حامل های وزنه در بالابرها با یکدیگر متفاوت هستند. در این مرحله وزنه بالابر توسط نرم افزار مخصوص محاسبه می شود. بسته به ظرفیت مورد نظر، چهار یا شش ستون برای هر آسانسور در نظر گرفته شده است.

آسانسور شاهاور با نصب ستون هایی با اندازه استاندارد ایمنی آسانسورهای نصب شده توسط این شرکت را تضمین می کند. اگر بار بیش از ظرفیت تعیین شده باشد، باعث جدا شدن کابین آسانسور از ریل فعلی می شود. ظرفیت هر آسانسور معمولا بر روی دیوار آسانسور قرار می گیرد.

نصب درب در طبقات مختلف آسانسور;

جالب است بدانید که ساخت نصب درب آسانسور در سطح طراحی فلزی انجام می شود. این سایت باید به درستی ایندکس و رتبه بندی شود. همانطور که می دانید در هر آسانسور دو نوع درب تعبیه می شود.

درب کابین: این درب هنگام حرکت کابین آسانسور حرکت می کند.

درب طبقه: درب هایی هستند که در هر طبقه از ساختمان برای آسانسور تعبیه شده و به آن متصل می شوند.

وجود درب آسانسور در افزایش ایمنی بسیار موثر است. انواع مختلفی از درب آسانسور وجود دارد و در ادامه با دو نوع رایج آن بیشتر آشنا خواهید شد.

درب های اتوماتیک: این نوع درب ها که به درب های تمام اتوماتیک نیز معروف هستند، همزمان با درب کابین آسانسور، درب کف را باز و بسته می کنند.

درب های لولایی یا نیمه اتوماتیک: این نوع درب های طبقه آسانسور به دلیل ساختاری مشابه درب های معمولی و به صورت دستی باز و بسته می شوند به درب های غلتکی معروف هستند. از طرفی به درب های نیمه اتوماتیک معروفند زیرا درب قفل است و در هنگام حرکت آسانسور یا پایین نبودن آسانسور باز نمی شود.

عقل سلیم این است که درب باید در همان سطح نصب شود و این کار با عملکرد صحیح خط هیدرولیک عملی است. اگر قرارگیری میله و بازو به درستی انجام نشود، پس از مدتی درب کف آسانسور ترک می خورد و باز و بسته شدن آن مشکل می شود.

نصب آسانسور می تواند انتخاب رنگ و نوع درب آسانسور را بسته به طراحی ساختمان شما به مشتری واگذار کند. از طرفی با انجام فرآیند به صورت مشخص می توان از بروز مشکلات در روند تشکیل خانواده جلوگیری کرد.

نصب مکانیکی آسانسور

نصب موتور آسانسور یا نصب مکانیکی یکی از مراحل نصب و راه اندازی آسانسور است که خود از مراحل بسیاری تشکیل شده است. از نصب موتور و کابین گرفته تا نصب ابزار و قطعات دیگر مانند پیلوت و گاورنر همه چیز در این مرحله انجام می شود. البته نصب تجهیزات باکیفیت و باکیفیت در این مرحله بسیار حائز اهمیت است.

نصب موتور بالابر

نصب موتور بخشی از مرحله نصب مکانیکی آسانسور است. موتورهای آسانسور به دلیل وجود جعبه، درجه قدرت، قدرت و کنترل از راه دور انواع مختلفی دارند. نوع موتور آسانسور انتخابی به کاربرد و ظرفیت آسانسور بستگی دارد. با این حال باید گفت که این موتوری است که آسانسور را به حرکت در می آورد.

درایو موتور را نصب کنید

شاسی موتور آسانسور قطعه فلزی است که موتور و سایر قطعات مکانیکی آسانسور مانند شفت بر روی آن نصب می شود. تمامی قسمت های مکانیکی آسانسور به شاسی موتور متصل است. بنابراین به نظر می رسد مونتاژ و جوشکاری آن از اهمیت بالایی برخوردار باشد. در این زمینه اصول و استانداردهای لازم باید کاملا رعایت شود.

نصب کابین آسانسور

کابین آسانسور اتاقی برای بار و مسافر است. طراحی داخلی کابین آسانسور برای زیبا و زیبا جلوه دادن آن مهم است. از طرفی ایمنی سرنشینان در کابین آسانسور نیز بسیار مهم است. کابین های آسانسور مورد استفاده ست لیفت متنوع و با کیفیت هستند.

فضای داخلی کابین آسانسور معمولا دارای تجهیزات و تزئیناتی مانند آینه، نورپردازی، پارکت و مواردی از این دست است. البته دیوارها، کف و سقف کابین با توجه به ظرفیت آسانسور باید قابلیت تحمل بار را داشته باشد و به گونه ای قرار گیرد که ایمنی آسانسور را برای مسافران افزایش دهد. از طرفی در اثر تغییرات محیطی پوسیده نمی شوند.

از Flake Harzord برای سیستم تعلیق برای انتقال نیرو و ایجاد شکاف در هنگام نصب و پایین آمدن پله ها استفاده می شود. هنگام انتخاب مناسب، باید نوع موتور را نیز در نظر بگیرید. به این معنی که ابعاد، قطر، تعداد و نوع موتور و شفت باید مطابقت داشته باشد.

نصب گاورنر آسانسور

با نصب آن در آسانسور ایمنی آسانسور را در هنگام بروز مشکلاتی مانند سقوط آسانسور تضمین می کند. گاورنر نوعی ترمز مکانیکی است که از سقوط کابین جلوگیری می کند و در صورت بروز مشکلاتی مانند سرعت غیرمجاز یا سقوط آزاد جان مسافران را نجات می دهد. هنگامی که گاورنر فعال می شود، چتر نجات یا ترمزهای اضطراری فعال شده و کابین متوقف می شود.

چتر نجات که ترمز اضطراری است به طور همزمان با گاورنر کار می کند. بنابراین، هنگامی که مشکلاتی مانند سرعت زیاد یا کاهش سرعت وجود دارد، فرماندار دستور توقف چتر نجات را می دهد. چتر نجات انواع مختلفی دارد مانند غلتکی، ترتیبی و آنی. نوع چتر نجات نیز بسته به نوع بالابر و سرعت برنامه ریزی شده برای بالابر انتخاب می شود.

نصب و راه اندازی سایر تجهیزات بالابر مکانیکی

علاوه بر تجهیزات فوق الذکر، در مرحله نصب مکانیکی آسانسور، تجهیزاتی مانند یوغ کابین، کابل بکسل، قلاب سر، وزنه تعادل، کفشک آسانسور، زنجیر جبران، سپر، دمپر، سیگنال ظرفیت و …

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا