اجتماعیبرترین های کسب و کار

7 روش نگهداری از آسانسور ساختمان

یکی از ضروری‌ترین وسایل در برج‌ها، ساختمان‌ها، آسمان خراش‌ها، بیمارستان‌ها و … آسانسور است. جدا از بحث حمل و نقل، وجود آسانسور موجب زیبایی هرچه بیشتر این مکان‌ها می‌شود. استفاده از  این وسیله نیازمند رعایت نکات ایمنی است تا از خرابی و مشکلات احتمالی آن جلوگیری شود. با استفاده از راه‌های جلوگیری از خرابی آسانسور می‌توان سلامت این وسیله را حفظ، و همچنین سهولت رفت و آمد را برای اطرافیان خود تضمین کنیم.

رعایت نکات ایمنی موجب افزایش طول عمر مفید آسانسور نیز می‌شود. جدا از این موارد خرید بیمه آسانسور می‌تواند امنیت این وسیله را افزایش دهد و خسارات بدنی و مالی را جبران نماید. در ادامه مطلب در مورد راه‌های پیشگیری از خرابی آسانسور به‌صورت جامع صحبت خواهیم کرد.

نگهداری از آسانسور

چه عواملی موجب خرابی آسانسورها می‌شوند؟

احتمالاً ساختمان‌هایی را دیده‌اید که همیشه‌ی خدا آسانسورشان خراب است. شما قادر به استفاده و رعایت موارد تأثیرگذار در پیشگیری از خرابی آسانسور نخواهید بود مگر اینکه ابتدا با عوامل خرابی آسانسور آشنا باشید.

از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند باعث خرابی آسانسور شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حمل بار  غیر مجاز با آسانسور
  • استفاده بیش از ظرفیت تعداد افراد
  • سرعت بالا و غیر مجاز آسانسور
  • روشن ماندن بیش از حد لامپ‌ها و فن آسانسور
  • فشرده ماندن بیش از حد شاسی
  • ورود مواد شوینده و آب به داخل کابین
  • ضربه زدن به در و شاسی
  • به وجود آمدن تکانه در آسانسور
  • عدم انجام سرویسهای دوره‌ای
  • استفاده از تجهیزات قدیمی و نامرغوب

اهمیت نگهداری و مراقبت از آسانسور چیست؟

اگر لحظه‌ای مراکز بزرگ، شرکت‌ها، ادارات، ساختمان‌های مسکونی چند طبقه یا بیمارستان‌ها را بدون وجود آسانسور تصور کنید، به اهمیت وجود آسانسور و سلامت آن پی خواهید برد. عملاً بدون آسانسور تمامی نظم آن مجموعه یا ساختمان به هم می‌خورد و افراد مختلف از کارهای روزانه خود باز می‌مانند. به همین دلیل  موضوعی مانند راه‌های جلوگیری از خرابی آسانسور نیز بسیار مهم می‌شود.

در سال‌های اخیر مانند گذشته خرابی آسانسور نمی‌تواند خیلی چالش برانگیز باشد، زیرا مشکلات آسانسور امروزه در کمترین زمان ممکن و با پرداخت مبلغی اندک قابل حل شدن هستند.

راه‌های جلوگیری از خرابی آسانسور چیست؟

اگر مدیریت ساختمان به موقع آسانسور را توسط یک تکنسین کار درست سرویس کند، مشکلی این وسیله را تهدید جدی نخواهد کرد. به زبان ساده‌تر با رعایت اصول بسیار ساده و تبعیت از قوانین ساختمان سازی و مهندسی ساختمان می‌توان از خرابی این وسیله‌ی حیاتی جلوگیری کرد.

محافظت از آسانسور

عوامل تاثیرگذار در پیشگیری از خرابی آسانسور

اما عوامل تأثیرگذار در پیشگیری از خرابی آسانسور چیست؟ شما با یک دو دو تا چهارتای ساده می‌توانید به این موضوع پی ببرید که آسانسور خراب است یا سالم؟ برای مثال می‌توانید زمان رسیدن آسانسور در روزهای مختلف را در نظر بگیرید؛ زمانی که آسانسور دیرتر از زمان معمول از طبقه‌ای مشخص به شما برسد، می‌توان متوجه خرابی آن شد. اما راه‌های جلوگیری از خرابی آسانسور چیست؟ در ادامه به پاسخ این سوال می‌پردازیم.

۱- برطرف کردن نقص های فنی ساده

در زمانی که آسانسور با تأخیرهای غیر عادی از یک طبقه به طبقه‌ای دیگر می‌رسد، احتمال وجود مشکل در یک قطعه وجود دارد. در چنین شرایطی می‌بایست به تعمیر و تعویض قطعه فرسوده پرداخت و آن را با یک قطعه جدید و با کیفیت جابجا نمود.

تعویض و ارتقای قطعات آسانسور می‌تواند ما و سایر ساکنین را از فواید زیادی بهره‌مند کند؛ یکی اینکه ایمنی آسانسور بالاتر می‌رود، یکی هم اینکه سرعت جابجایی آسانسور بهبود پیدا می‌کند. رله، از قطعات مهمی است که در زمان خرابی باید سریع به تعویض آن پرداخت.

برای بعضی آسانسورها رله‌های قدیمی وجود دارد و همین می‌تواند پاشنه آشیل این وسیله باشد. رله‌های قدیمی و فرسوده امنیت آسانسور را کاهش داده و آن را آماده مشکلات گوناگون می‌کند. تعویض رله شاید هزینه بر باشد، اما یک امر واجب است! از میان راه‌های جلوگیری از خرابی آسانسور، حفظ سلامتی رله نقش اساسی و مهم دارد.

۲- خنک نگه داشتن آسانسور

داغی سیستم درایو و کنترل یکی از عواملی هستند که باعث خرابی آسانسور می‌شوند. در زمان نصب آسانسورها، وسایل آن در پشت بام نصب می‌شود. همین امر باعث گرم شدن قطعات خصوصاً در فصول گرم سال خواهد شد. پس بهتر است در روزهای گرم به قطعات آسانسور در پشت بام توجه ویژه‌ای کرد.

یکی از مهم‌ترین راه های پیشگیری از خرابی آسانسور استفاده از خنک کننده‌ها است. به همین علت بهتر است در مکان مخصوص تجهیزات آسانسور از سیستم‌های خنک کننده استفاده نمود. برای چنین شرایطی بهتر است که از یک سیستم خنک کننده با کیفیت و اصل استفاده کرد. این سیستم‌ها با پوشاندن منافذ احتمالی از ورود هوای گرم به اتاق جلوگیری می‌کنند.

۳- مصرف بالای انرژی

مگر می‌شود زمانی که حرف از راه‌های جلوگیری از خرابی آسانسور می‌شود، خبری از مصرف انرژی و میزان آن نباشد؟ هرچقدر که انرژی زیادی از آسانسور گرفته شود، احتمال خرابی آن نیز بیشتر می‌شود.

آسانسور عملکردهای گسترده و فراوانی دارد که موجب می‌شود این وسیله انرژی بسیار بالایی از دست بدهد. برای نگهداری انرژی در سطح قابل قبول، می‌بایست از آخرین تکنولوژی و فناوری‌ها استفاده کرد. امروزه با استفاده از فناوری‌های جدید، درایو و جریان می‌توان انرژی مصرفی آسانسور را تا حدود ۷۰ درصد و حتی بیشتر کاهش داد.

۴- ورود آب و مواد شوینده به کابین

از دیگر راه‌های جلوگیری از خرابی آسانسور می‌توان به پیشگیری از ورود آب و مواد شوینده به کابین اشاره کرد. ورود مواد شوینده به کابین و شیارهای آسانسور می‌تواند به آسانسور و عملکرد آن آسیب جدی وارد کند. برای همین بهتر است که در زمان نظافت آسانسور از ورود مواد و آب به داخل آسانسور جلوگیری نمود. با یک مراقبت کوچک می‌توان از خرابی جدی آسانسور جلوگیری کرد.

۵- باز و بسته کردن درب آسانسور با دست

باز و بسته کردن درب آسانسور با استفاده از زور دست، یک عامل آسیب زننده به سلامت آن است. مکانیزم آسانسور طوری طراحی شده که باز و بسته شدن در، به صورت خودکار انجام می‌شود و دخالت دادن دست در چنین امری می‌تواند عملکرد کلی آسانسور را با اختلال روبرو کند.

استفاده از دست برای باز و بسته کردن در آسانسور نه تنها باعث بروز مشکلات گسترده می‌شود، بلکه عمر مفید آسانسور را به شدت کاهش می‌دهد.

۶- تکان دادن عمدی کابین آسانسور

اگر راه های پیشگیری از خرابی آسانسور برای‌تان مهم است، ابتدا برای کودکان خود یک سرگرمی مناسب در خارج از آسانسور تدارک ببینید؛ چون بعضی از کودکان علاقه به بازی در داخل کابین دارند. کودکان بعد از حضور در آسانسور ممکن است به تکان دادن عمدی کابین بپردازند که همین امر می‌تواند باعث خرابی دستگاه شود.

۷- استفاده بی رویه از لامپ و دکمه انتظار

آخرین مورد از راه‌های جلوگیری از خرابی آسانسور، مربوط به روشنایی آسانسور و پنل کنترل می‌شود. بعضی افراد در زمان انتظار رسیدن آسانسور عادت به فشردن مکرر و پشت سرهم دکمه انتظار دارند، شاید برایتان عجیب باشد، اما این کار هم می‌تواند به آسانسور آسیب جدی وارد کند. جدا از آن اگر لامپ‌ها به‌صورت بی رویه روشن بمانند استهلاک آسانسور افزایش می‌یابد. به همین علت بهتر است عملکرد چراغ و لامپ‌ها به گونه‌ای طراحی شود که به صورت اتوماتیک خاموش و روشن شود.

پیشگیری بهتر از درمان است!

همانطور که دیدید، مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از خرابی آسانسور در عادات و کارهای روزمره ما نهفته است. با رعایت اصول سطحی و اولیه می‌توان عمر مفید این دستگاه را افزایش داد. همچنین بهتر است فن آسانسور تنها در زمانی که نیاز است استفاده شود.

عدم رسیدگی به آسانسور امکان دارد در مواقعی موجب سقوط آسانسور شود. پس باید آن را جدی گرفت. حتی اگر آسانسور سالم هم باشد اما باز هم امکان بروز حادثه و خسارت وجود دارد.

افزایش امنیت آسانسور با خرید بیمه آسانسور

در این مقاله به‌صورت جامع در مورد راه‌های جلوگیری از خرابی آسانسور صحبت شد. اگر تمام مراحل و مواردی که گفته شد را مو به مو انجام دهید، باز هم امکان وقوع حوادث غیر قابل پیش بینی در آسانسور وجود دارد، پیشنهاد می‌شود برای افزایش هرچه بیشتر امنیت در این وسیله از گزینه خرید بیمه آسانسور بهره ببرید.

بیمه آسانسور که زیرمجموعه‌ای از بیمه مسئولیت فردی است، خسارت‌های ناشی از حوادث آسانسور وارد شده بر افراد را پوشش می‌دهد. در حقیقت آسیب‌های جانی و مالی وارد شده به افراد و اموال آن‌ها بر استفاده از آسانسور تحت شرایط بیمه‌نامه، جبران خواهند شد. باید یک نکته مهم را در نظر داشته باشید که اگر سرویس آسانسور به موقع انجام شود یا شرکت مجازی برای تعمیرات و سرویس اقدام نکند، بیمه‌گر تعهدی در قبال پرداخت خسارت نخواهد داشت. همچنین در صورت وارد شدن آسیب به دلیل اضافه بار، بیمه‌گر فقط بخشی از خسارت را جبران خواهد کرد.

نکته مهم دیگر اینکه، بیمه آسانسور خسارت‌های ناشی از آتش سوزی را جبران نخواهد کرد. برای تحت پوشش قرار دادن این نوع حادثه باید به صورت جداگانه بیمه آتش سوزی خریداری کرد. بیمه بالابر فقط خسارت‌های جانی و مالی وارد شده بر اثر استفاده از آسانسور را پوشش می دهد.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا