فرهنگ و هنر

دوست داریم آقای جبلی حرف‌هایمان را بشنوند

آفتاب‌‌نیوز :

این بازیگر و کارگردان قدیمی عرصه تئاتر، تلویزیون و رادیو از فعالیت‌های این روزهایش در عرصه تئاتر و تلویزیون و همچنین انتشار کتاب جدیدش گفت. انصافی در گفت و گویی که با دانا نیوز انجام داد با گله از بی‌توجهی برخی مسوولان از دلایل کناره‌گیری‌اش از  یک برنامه رادیویی سخن گفت.

دیگر به رادیو نمی‌روم

او ابتدا درباره قطع همکاری‌اش با برنامه «صبامک» رادیو صبا می‌گوید: متاسفانه دیگر در رادیو فعالیتی ندارم. مدت‌ها بود برنامه «صبامک» را برای رادیو صبا با آقای محمد اوزی داشتیم که با موضوع تاثیر خنده و شادی بر سلامتی روی آنتن می رفت و به نحوی فضای نوستالژیک عبدلی و اوستا را یادآوری می کرد. آقای اوزی از تهیه‌کنندگان قدیمی سازمان هستند و تاکنون چندین بار نسبت به دستمزدهای ما به مسوولان انتقاد و تاکید کردند که این دستمزدها برای ۱۰ سال پیش است و واقعاً دیگر مقرون به‌صرفه نیست اما گوش شنوایی نبود. من هم به عنوان اعتراض گفته بودم اگر تغییری در دستمزدها ایجاد نشود دیگر نیستم.

این هنرمند خاطرنشان می‌کند: از این هفته دیگر به برنامه نرفتم و ارتباطم را قطع کردم چون متاسفانه مسوولان به فکر نیستند. دستمزد من بسیار خنده‌دار است. اگر بگویم به حال ما گریه می‌کنید اما می‌گویم. درست است که ما در یک روز چندین برنامه ضبط می کنیم ولی برای هر برنامه رقمی که در نظر گرفته می‌شد چیزی حدود ۶۰ الی ۱۰۰ هزار تومان بود! من وقتی می‌خواستم از محل زندگی‌ام سر ضبط بیایم هزینه زیادی می کردم چون ماشین های سازمان به لواسان نمی‌آیند و خارج از محدوده است.

وی ادامه می دهد: من با  ۲۰۰ هزار تومان می‌آمدم و ۲۰۰ هزار تومان برمی‌گشتم. یعنی تمام دستمزدم خرج رفت و آمدم می شد! واقعاً باعث تاسف است. به راحتی به تهیه‌کننده ما گفتند ما همین قدر بودجه داریم. به نظرم با این رفتار از هنرمندان و آنهایی که به کار علاقه‌مند هستند و دوست دارند کار کنند، سوء استفاده می‌کنند. من دلم برای جوانان می‌سوزد چون آنها مجبورند و کار می کنند ولی من دلیلی ندارم دیگر مفتی کار کنم. نمی‌دانم آقای جبلی رئیس محترم سازمان صداوسیما از این اتفاقات مطلع هستند یا خیر.

این بازیگر پیشکسوت در ادامه درباره فعالیت‌های این روزهایش در تلویزیون توضیح می‌دهد: اکنون مشغول بازی در یک سریال به نام «مهیار عیار» به کارگردانی آقای سیدحاتمی و تهیه‌کنندگی آقای مفید هستم، یک کار تقریباً درام که حالت قدیمی و فرم عیاری دارد. خودم سریال را دوست دارم و به نظرم کار عظیمی است.

نقشم در «مستوران» حذف شد

او سپس درباره حضورش در سریال «مستوران ۱» و سانسور قسمت‌هایی از بازی‌اش که قرار بود ادامه داشته باشد هم چنین می‌گوید: «مستوران» آخرین کار تلویزیونی‌ام بود و تا جایی در این سریال حضور داشتم که آقای سیدحاتمی به عنوان کارگردان حضور داشتند چون از اواسط کار کارگردان تغییر کرد. قرار بود در همان فصل اول به بارگاه شاه عباس برویم و من نقش دلقک شاه عباس به نام «کل عنایت» را بازی کنم که حتی تحقیق هم کرده بودیم و خودم به نویسنده اطلاعات داده بودم اما کلا کنسل شد و ما هم دیگر حضور نداشتیم چون دعوتی هم از من نشد؛ ضمن اینکه فضای قصه کلا تغییر کرد.

این نویسنده و کارگردان درباره فعالیت های تئاتری اش هم توضیح می دهد: یک تئاتر صحنه‌ای به همراه پسرانم دارم که در جشنواره آیین های سنتی اجرا شده بود اکنون می خواهیم اجرای عمومی داشته باشیم و احتمال زیاد به زودی اتفاق بیفتد. این تئاتر یک کار خیلی شاد و مفرح با عنوان «عبدلی و اوستا در عروس فراری» است که در واقع نوستالژی دهه ۶۰ را یادآوری کرده‌ایم. کارگردان و نویسنده این تئاتر خودم هستم و آقای پارسی هم در کنارمان هستند و نقش اوستا را دارند. حسن این نمایش این است که درواقع تلفیقی از فضای نمایش سیاه بازی و نمایش های زنانه است که من به اتفاق همسرم خانم فروغ یزدان نیز دو کتاب در این زمینه داریم که در رابطه با نمایش‌های زنانه ایران است.

انتظار داریم آقای جبلی حرف هایمان را بشنود

بازیگر سریال‌های «اشک‌ها و لبخندها»، «مدرسه ما» و «میوه ممنوعه» در بخشی دیگر از صحبت‌هایش در پاسخ به اینکه به عنوان یک هنرمند قدیمی آیا صحبتی خطاب به رئیس سازمان صداوسیما دارید؟ خاطرنشان می‌کند: در وهله اول انتظار داریم به هنرمندان احترام گذاشته شود و حرف‌هایشان شنیده شود. یکی از مشکلاتی که الان وجود دارد این است که نمایش ملی‌مان (سیاه بازی) متاسفانه هنوز به ثبت نرسیده است و باید از طریق صداوسیما، ارشاد و میراث فرهنگی ثبت شود. این نمایش به طور غیرمستقیم زیر سوال است؛ یعنی اینکه نمی‌دانیم به یک دلیل واهی در تلویزیون اجازه داده نمی‌شود کار شود و بارها گفته‌اند شما سیاه‌ها را مسخره می‌کنید! در صورتی که اصلاً اینطور نیست و اتفاقاً بازیگران سیاه ما افراد باهوش، بسیار چشم پاک و بذله‌گویی هستند. چطور چنین آدمی می‌تواند مسخره باشد؟ نمی‌دانم دلایل دیگری هم دارند که نمی‌گویند ولی ما عملاً در تلویزیون سیاه‌بازی نداریم.

انصافی تصریح می کند: من از آقای جبلی می خواهم حداقل یک جلسه بگذارند ما بیاییم و دفاع کنیم و بگوییم که اینطور نیست و هرکسی هم که مدعی است ما مسخره می کنیم من حاضرم بیایم و دلایل علمی بیاورم. ما یکسری موضوعات ایرانی را داریم که کشورهای دیگر به نام خودشان ثبت کرده‌اند. چرا باید این اتفاق بیفتد. در صورتی که مثلاً سیاه بازی نمایش ملی ماست و ما می‌توانیم آن را ثبت جهانی کنیم برای کشورهای فارسی زبان. 

بازیگر  برنامه قدیمی «صبح جمعه با شما» در عین حال تاکید می کند: توقع دیگرم این است که حداقل در دانشگاه های ما اعم از دانشگاه صداوسیما، دانشکده هنر و دانشگاه تهران چهار واحد نمایش سیاه بازی بگذارند تا دلمان خوش باشد. ما چطور می توانیم این هنر را به نسل آینده منتقل کنیم. امیدوارم آقای جبلی صحبت‌های ما هنرمندان را بشنود و در جریان مشکلات مان قرار بگیرد.

انتشار یک کتاب جدید

جواد انصافی در پایان صحبت‌هایش از انتشار کتاب جدیدش خبر می دهد و می گوید: کتابی که چهار سال است روی آن کار کرده‌ام به زودی قرار است منتشر شود. این کتاب با عنوان «سامبولی بلیکم» و نام دیگرش «طنازان و شادی آفرینان کل ایران» تمام طنازان ایران را دور هم جمع کرده است، همه آنهایی که این سال ها کار طنز، سیاه بازی و نمایش های کمدی انجام داده اند. من خودم استان به استان با همه صحبت کرده‌ام و آنها را در کتابم معرفی کرده‌ام. همه چیز برای انتشار آماده است و ان‌شاءالله بعد از غلط گیری نهایی به زودی به مرحله چاپ می‌رسد.

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا