فرهنگ و هنر

اظهارات جبلی درباره مرگ مهسا امینی/ حاشیه‌هایی از علیرضا قربانی و سریال «رهایم کن»

اعلام مجوز ساخت برای چند اثر سینمایی و غیرسینمایی، تازه‌هایی اثر جدید مسعود ده‌نمکی و کیانوش عیاری، پیروزی جنگ جهانی سوم در ویتنام، اعلام وضعیت مجوز سریال «رهایم کن»، اظهارات جبلی درباره مرگ مهسا امینی، مروری بر جشنواره کن، آمار فروش هفتگی تئاترها و حضور چند نمایش جدید در تئاترشهر، بزرگداشت فردوسی و گرامی‌داشت روز جهانی موزه‌ها، حاشیه‌ها و رویدادهای نمایشگاه کتاب، مرگ سه تن از هنرمندان کشور،  حاشیه‌هایی از علی لهراسبی، رضا یزدانی و علیرضا قربانی و شمار زائران عمره گزیده‌هایی از اخبار فرهنگی هنری در هفته‌ای بود که گذشت.

به گزارش دانا نیوز، در این هفته گفت‌وگویی با کیانوش عیاری داشتیم که خبر داد در تدارک ساخت فیلمی تازه از یک سوژه خاص، یک مینی سریال برای شبکه نمایش خانگی و تمام کردن یک فیلم نیمه‌کاره پس از ۲۰ سال است. همچنین با فریده سپاه‌منصور ـ بازیگر پیشکسوت کشورمان ـ مصاحبه‌ای داشتیم که این روزها در نقش بی بی علی در «آکتور» دیده می‌شود، که تاکید کرد که فیلمنامه این سریال او را جذب کرده است. 

محمد فیلی هم در این هفته با دانا نیوز گفت‌وگو کرد که بعد از گذشت دو هفته از عمل جراحی شرایط عمومی اش را خوب توصیف کرد.

چند مجوز ساخت و فیلم جدید مسعود ده‌نمکی

همچنین خبر رسید که سازندگان فیلم «فسیل» نیز  برای فیلم جدید خود با نام «جلبک» پروانه ساخت گرفتند و مسعود ده‌نمکی ـ کارگردان فیلم‌های «اخراجی‌ها» و «رسوایی» که از سال ۱۳۹۷ تاکنون در سینما فیلمی نساخته، قصد دارد فیلمی را درباره شهید نواب صفوی کارگردانی کند.

 و مصطفا کوشکی که به دنبال ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خود است، از ساخت فیلم‌های جدید و فعال شدن مرکز فیلم «خانه مستقل تهران» خبر داد.

شورای صدور پروانه ساخت آثار غیر سینمایی با ساخت «ترس از اشک‌های واقعی» به تهیه‌کنندگی آزاده صمدی، کارگردانی و نویسندگی امیر احمد قزوینی و «آرزوی اسب چوبی» به تهیه‌کنندگی پیام مهرنوش، کارگردانی کمال حاج دینی مقدم و نویسندگی کمال حاج دینی مقدم  و مجید حاتمی و  فیلم‌نامه بلند مستند «حوت» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی سالار نسبی طهرانی موافقت کرد.

جنگ جهانی سوم در ویتنام

فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی جایزه ویژه هیات داوران و بهترین بازیگر مرد جشنواره ویتنام را کسب کرد. همچنین فیلم کوتاه «سامپو» به کارگردانی مرضیه ریاحی، تهیه‌کنندگی حسین کاکاوند و نویسندگی مرجان ریاحی به عنوان نماینده ایران به بیست و سومین جشنواره جهانی فیلم «DeadCenter» (دِدسنتر) آمریکا راه یافت.

صداوسیما باید دست از سر شبکه های نمایش خانگی بردارد

نقدی هم از یک تهیه‌کننده سینما داشتیم که معتقد است: صداوسیما باید دست از سر شبکه های نمایش خانگی بردارد تا مردم دیگر به ماهواره پناه نبرند.  چون ما قصه هایی جذاب و ایرانی در همین سینما و شبکه نمایش خانگی خودمان داریم که بسیار بهتر از برنامه‌های ماهواره است. 

از سویی نمایندگان ۱۲ رسانه صوت‌ و تصویر فراگیر از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون با حضور در ساترا و با طی کردن مراحل اداری و انجام الزامات ساترا موفق به اخذ مجوز شدند.

 سریال «رهایم کن» جمع می‌شود

نظر به انتشار برخی سوالات و ابهامات درباره پخش سریال «رهایم کن» از سکوی فیلیمو، ساترا اعلام کرد: این سریال فاقد مجوز تولید و انتشار از این نهاد است. بر این اساس، ساترا در گزارشی اعلام کرد: «با توجه به تفاهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما طبق اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبلیغات محیطی این سریال که فاقد مجوز است به طور کامل از تمام کشور جمع‌آوری شده است.»

تازه‌هایی از «عاشورا»، «بدون تاریخ، بدون امضاء» و «دور دنیا در ۸۰ روز» 

همچنین اعلام شد که مینی‌سریال هفت قسمتی «عاشورا» به کارگردانی هادی حجازی‌فر، محرم و صفر امسال از تلویزیون پخش می‌شود و و سریال پلیسی «قهوه ترک» با بازی حامد بهداد از اوایل خرداد از پلتفرم فیلمنت پخش می‌شود.

فیلم سینمایی «بدون تاریخ، بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند در شبکه نمایش خانگی عرضه شد. «بدون تاریخ، بدون امضاء»در سی‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و نامزد دوازده سیمرغ بلورین شد که از آن میان سه جایزه بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (نوید محمدزاده) و بهترین صداگذاری را از آن خود کرد.

همچنین سریال «دور دنیا در ۸۰ روز» در واحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل سیما با گویندگی ۲۳ نفر از گویندگان گفتار فیلم دوبله شد و قرار است روایتی از ادبیات کهن ایران در قالب سریال نمایشی با عنوان «یکی بود، یکی نبود» ساخته شود؛ بازیگر و راوی این مجموعه، محمد مسلمی است.

بیشتر بخوانید:

رقابت ناممکن گیشه، فیلم‌ها را به اکران آنلاین می‌برد؟

ویدئویی از گریم جدید نوید محمدزاده در «آکتور»

سیاهه سریال‌های ناتمام طولانی‌تر می‌شود؟

تصاویری از ناصر ملک‌مطیعی در تلویزیون

در ادامه، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد با اشاره به اهتمام معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به احیای رویدادهای حوزه رسانه، از برگزاری جشنواره ملی رسانه‌های کشور و نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌ها در پاییز امسال خبر داد.

اظهارات جبلی درباره مرگ مهسا امینی

همچنین رییس سازمان صداوسیما در مصاحبه ای با ارگان این سازمان، درباره رویکرد رسانه ملی در قبال پرداختن به ماجرای مرگ مهسا امینی و همچنین ادعای اقدام صداوسیما در دریافت خودرو خارج از ضوابط از یکی از شرکت های خودروساز، سانسور در رسانه و … اظهار نظر کرده است.

مروری بر جشنواره کن/از حضور جانی دپ تا کیارستمی

پیش از شروع این دوره از جشنواره کن اعلام شد که  «خاویر باردم» هنرپیشه اسپانیایی جایزه یک عمر دستاورد جشنواره فیلم سن سباستین را دریافت خواهد کرد و پروژه جدید «مل گیبسون» با عنوان «خطر پرواز» با بازی «مارک والبرگ» در بخش بازار جشنواره فیلم کن به خریداران بین‌المللی عرضه می‌شود. همچنین شهر کن تظاهرات در امتداد جشنواره فیلم کن و اطراف آن در طول برگزاری هفتاد و ششمین دوره این رویداد سینمایی را ممنوع کرده است.

افزون بر این‌ها، در  در فاصله یک روز به آغاز این رویداد سینمایی، دانستی‌های مهم از این دوره از جشنواره کن را مرور کردیم و این جشنواره اعلام کرد که شش سینماگر جوان از جمله محمدرضا میقانی از ایران با اقامت ۴.۵ ماهه در کن برای نگارش فیلمنامه جدیدشان مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

همچنین خبر رسید که مستند «کیارستمی مشغول کار است» در بازار جشنواره بین المللی کن عرضه خواهد شد. این مستند، دومین مستند سیف‌اله صمدیان است که به عباس کیارستمی و شور بی‌حد و مرز او به «کار» و «خلاقیت» می‌پردازد. این فیلم قرار است در بازار فیلم کن ۲۰۲۳ توسط «دریم‌لب فیلمز» با مدیریت نسرین میرشب، معرفی و ارایه شود.

در ادامه اعلام شد که مستند «اتاق ۹۹۹» که شامل مجموعه‌ای از مصاحبه‌های با مهم‌ترین سینماگران معاصر از جمله اصغر فرهادی است، در جشنواره کن رونمایی می‌شود. در واقع این مستند در بخش «مستندهایی درباره سینما» در قالب بخش کلاسیک جشنواره کن به روی پرده می‌رود.

بیشتر بخوانید:

«جانی دپ» و حضور پرمخاطره در کن

نقش ماندگاری که «رابرت دنیرو» رد کرد

«جانی دپ» در جشنواره کن: نیازی به هالیوود ندارم

این در حالی بود که نخستین روز جشنواره فیلم کن نیز با برگزاری نشست رسانه‌ای هیات داوران بخش مسابقه اصلی و نمایش فیلم افتتاحیه با بازی «جانی دپ» همراه بود. همچنین اعضای هیات داوران مسابقه جشنواره فیلم کن از جمله «پل دانو»، «بری لارسون» و رئیس داوران «روبن اوستلوند» در کنفرانس مطبوعاتی کن در روز افتتاحیه درباره اعتصاب جاری انجمن نویسندگان آمریکا و «جانی دپ» صحبت کردند.

خابی فیلم‌ساز شد

«خابی لیم» ستاره شبکه های اجتماعی هم در حال حاضر مشغول ساخت اولین فیلم کوتاه خود است که قرار است در جشنواره ایتالیایی «تائورمینا» رونمایی شود.

آمار فروش هفتگی تئاترها و چند نمایش جدید در تئاترشهر

در ادامه، آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش های به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر تا پایان روز جمعه بیست و دوم اردیبهشت ماه به تفکیک اجراها مشخص شد.

همچنین وزیر فرهنگ پس از تماشای نمایش «هفت خوان اسفندیار» در تالار وحدت، درباره این اثر گفت: شاهنامه فردوسی و دیگر مواریث ادبی، فرهنگی و تاریخی بیش از آنکه صرفا داستان و شعر باشند، دربرگیرنده احکام و فضیلت اند.

در حوزه تئاتر همچنین اعلام شد که نمایش «اینجا پنجره‌ای باز مانده است» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی ندا شاهرخی و یاسمن خواجه‌ای از ۲ خرداد ماه در تماشاخانه‌ی ایرانشهر به صحنه می‌رود.  در نمایش «اینجا پنجره‌ای بازمانده‌» است سعید چنگیزیان در حضوری متفاوت با ایفای نقش “هنگامه” و مرتضی یونس‌زاده با نقش سعید به روی صحنه خواهند رفت.

افزون بر این‌ها، برنامه جدید تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر در حالی اعلام شد که از روزهای آغازین خرداد ماه سال جاری شش اثر نمایشی جدید در تالارهای اصلی، چهارسو، قشقشایی و سایه به صحنه خواهند رفت.

رویدادهای فرهنگی ـ هنری هفته/

بزرگداشت فردوسی و گرامی‌داشت روز جهانی موزه‌ها

همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و مراسم رونمایی از نشان قند پارسی در راستای پاسداشت زبان پارسی با حضور مسئولانی از ایران و هیات‌های دیپلماتیک مستقر در تهران، (شنبه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه) در تالار رودکی برگزار شد و همزمان با روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، آیین اهدای جایزۀ فارسینما؛ با حضور علی نصیریان برنامه آیین اهدای جایزه فارسینما در تالار فردوسی دانشگاه تهران روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت اجرا شد.

 آیین پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور و سخنرانی جمعی از اصحاب فرهنگ و ادب  و میهمانان خارجی از ساعت ۱۰ تا ۱۲ دوشنبه، بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملّی برگزار  شد.

 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، یکشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه برای پاسخ‌گویی مردمی و برخط در مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری حاضر شد. در این نشست، ضرغامی به تماس‌های مردمی جواب داد و وعده‌هایی را برای رفع مشکل یا مطالبه آن‌ها داد و به برخی مدیران استان‌ها، دستور پیگیری اقدامات لازم را داد. عزت‌الله ضرغامی ضمن پاسخ به مطالبات مردمی، نظر خود را درباره وضعیت نگهداری اشیای تاریخی در مخازن و تعداد موزه‌های ایران نیز بیان کرد.  

جشنواره کوچک آش‌های محلی درحالی در کاخ نیاوران برگزار شد که همزمان از یک استارت‌آپ خوراک به انگیزه اشتغال‌زایی برای بانوان، گردآوری اطلاعات و مستندنگاری آش‌های ایرانی و برندسازی آش‌های ایرانی و احیا و تقویت گردشگری خوراک، رونمایی شد.

روز سه‌شنبه همچنین در آستانه آغاز عملیات اعزام زائران ایرانی به عربستان، در سالن ۱۲ هزار نفری استادیوم آزادی، ‌ همایش آموزشی و توجیهی برای زائران تهرانی برگزار شد. حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ با ارائه توصیه‌هایی به حجاج و تشریح ویژگی‌های این سفر معنوی، گفت: زمینه تشرف زائران حج امسال، بعد از ۱۶ سال انتظار فراهم شده است و  با وجود سهمیه حج امسال ایران، صف انتظار حج تا حدود ۱۵ سال دیگر ادامه دارد.

مراسم گرامی‌داشت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی روز پنجشنبه 28 اردیبهشت ماه برگزار شد و در این آیین برترین موزه‌های ایران را معرفی و همچنین معاون میراث فرهنگی زمان برپایی نمایشگاه مشترک موزه‌ای ایران، ‌عربستان و چین را اعلام کرد.

همچنین مدیرکل موزه‌ها از به سرانجام رسیدن ۱۳ پرونده استرداد اشیاء‌ تاریخی و پی‌گیری برای بازگشت پرتره مظفرالدین‌شاه و الواح هخامنشی به ایران خبر داد.

حاشیه‌ها و رویدادهای نمایشگاه کتاب 

پنجمین روز نمایشگاه کتاب هم میزبان رهبر انقلاب شد که این بازدید پس از سه سال و با توجه به پایان یافتن محدودیت‌های کرونایی انجام شد.

در حالی‌که در هفتمین روز نمایشگاه کتاب، از کتاب «ماه بالانشین» به قلم راضیه تجار رونمایی و جشن امضای مجموعه هفت‌جلدی «زندگی» برگزار شد؛ ، علی رمضانی، سخنگو و قائم‌مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ششمین نشست خبری این رویداد که  روز سه‌شنبه ٢۶ اردیبهشت‌ماه در مصلی برگزار شد، اظهار کرد: هفتمین روز از برگزاری نمایشگاه که درحال سپری کردن آن هستیم، به لحاظ استقبال بازدیدکنندگان، بدون نظیر و بی‌سابقه است. در تاریخ برگزاری شاهد هیچ روزی مانند امروز به لحاظ استقبال نبوده‌ایم.

مراسم رونمایی از کتاب «ایران آینده» به همراه یادبود عماد افروغ در هشتمین روز نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد. روز چهارشنبه همچنین گزارشی از هفتمین روز نمایشگاه کتاب داشتیم که  که با تعطیلی رسمی همراه بود و شلوغی زیادی را تجربه کرد.

بیشتر بخوانید:

چهارمین روز نمایشگاه کتاب چگونه گذشت؟

ششمین روز نمایشگاه کتاب چگونه گذشت؟

کودکان و نوجوانان بیشتری را به نمایشگاه بیاوریم

۴۰ دوربین صداوسیما در نمایشگاه کتاب مستقر است

حوزه نشر به رسانه نزدیک شود

رونمایی از کتاب «هرجا تو باشی»، مجموعه اشعار غلامعلی حدادعادل، ۲۳ اردیبهشت در غرفه کانون در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. حدادعادل در این مراسم گفت: در طول تاریخِ ما هر کسی که قصد داشته اظهار فرهیختگی کند شعر می‌گفته و یا شعر می‌خوانده است. اگر روزی چراغ شعر در ایران خاموش شود ما باید احساس خطر کنیم.

از سویی غرفه انتشارات نمایش در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در کنار ارائه آثار مکتوب و دیجیتال به بازدیدکنندگان، شاهد برگزاری نشست‌های تخصصی و حضور چهره‌های هنری هم است. سیاوش طهمورث، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، یکی از مهمانان غرفه انتشارات نمایش بود که در گفت‌وگویی کوتاه، از تاثیر مطالعه روی عملکرد هنرمندان تئاتر، وضعیت کتاب‌های دانشگاهی این رشته و اهمیت انتشارات نمایش گفت.

همچنین  یاسر احمدوند، رئیس سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران در محل نمایشگاه در مصلی گفت: براساس تأکیدات مجدد رهبری مبنی بر مسئله کاغذ، کارهای زیادی در کشور در این دولت شروع شد که نتایج ملموسی داشت، حال امیدواریم بتوانیم منویات رهبری را محقق کنیم.

و سخنگوی نمایشگاه کتاب  از فروش ۲۴۱ میلیاردی نمایشگاه در بخش مجازی و حضوری خبر داد. او همچنین بخش کودک و نوجوان را پراستقبال‌ترین بخش نمایشگاه معرفی کرد و گفت هفت ناشر نیز حکم تخلف گرفتند.

هنرمندانی که از میان ما رفتند 

سوسن شاکرین ـ موزیسین و مدرس موسیقی، ابراهیم بصیرت بازیگر سینما و تلویزیون، محمد بهرامی، پیشکسوت گرافیست، طراح، مینیاتوریست در این هفته از میان ما رفتند. 

در ادامه، دانا نیوز در پی درگذشت محمد بهرامی گزارشی از زندگی حرفه‌ای او نوشت و در این گزارش می‌توانید از مراسم تشییع پیکر او نیز بخوانید. 

«BTS» ناشر می‌شود

پس از گمانه‌زنی‌های علاقه‌مندان کتاب و موسیقی درباره نویسنده کتاب غیرداستانی که قرار است به زودی چاپ شود، ناشر این کتاب اعلام کرد که گروه موسیقی کُره‌ای «BTS» این اثر را منتشر خواهد کرد.

حاشیه‌هایی از علی لهراسبی، رضا یزدانی و علیرضا قربانی

علی لهراسبی ـ خواننده موسیقی پاپ ـ که اخیرا تحت عمل جراحی قلب باز گرفت، شرایط جسمی خود را پس از جراحی «خوب» توصیف کرد و در شرایطی که هنرمندان موسیقی یکی پس از دیگری تا قبل از آغاز ماه محرم به روی صحنه می‌روند، «رضا یزدانی» هم به جمع برگزارکنندگان کنسرت اضافه شد.

همچنین کنسرت ـ نمایش «زهـش» نوشته امیرعلی قلیپور، کارگردانی سارا قائم مقامی و زهرا معصوم زاده علیار ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت از ساعت ۱۶ در سالن اصلی برج آزادی به روی صحنه می‌رود.

در حوزه موسیقی همچنین نگاهی به ماجرای گرفتگی صدای علیرضا قربانی در کنسرت اخیرش داشتیم. 

و این‌که «لورین» ـ خواننده سوئدی مراکشی‌تبار ـ با ترانه «خالکوبی» برای دومین بار برنده جایزه سالانه آواز یوروویژن شد.

نقاشی‌هایی برای فرار از وحشت کرونا

نگارخانه سهراب از روز جمعه ۲۹ اردیبهشت میزبان نمایشگاهی از جدیدترین آثار علی خسروی با عنوان «رویاهای قرنطینه» شد. این نمایشگاه شامل ۵۰ تابلو در ابعاد مختلف از آثار سه سالِ گذشته این هنرمند معاصر در دوران پاندمی کرونا خلق شده‌اند.

و این‌که اولین نمایشگاه پیشگامان هنر نوگرای ایران در نگارخانه لاله روز جمعه افتتاح شد؛ این نمایشگاه با حضور ۱۷ هنرمند و ۳۳ اثر به نمایش درخواهد آمد. 

ما هنرمندیم نه قاچاقچی!

بهرام کلهرنیا، یکی از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران که همراه با جمعی دیگر از هنرمندان باسابقه این عرصه، اخیرا با مدیرکل هنرهای تجسمی دیدار داشته‌اند، مطالبات ارائه‌شده در این دیدار را مطرح و درباره شرایط طراحان گرافیک ذر کشور توضیحاتی را ارائه کرد.

این در حالی بود که اعضای هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران ضمن حضور در مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با مدیرکل این مرکز، دیدار و گفت‌وگو کردند.

گزارش دانا نیوز از چهره‌های ادبی ـ هنری:

استادی که مدتی به آسایشگاه رفت

بهنام صفوی؛ خواننده‌ای که جوان مُرد اما از امید خواند

هنرمندی مردمی که برای خوشایند مردم کاری نمی‌کرد

یادگارهای کیومرث پوراحمد کجاست؟

هتل‌ها دلار می‌خواهند!

هتل‌ها با این توجیه این‌که هزینه یک شب خوابیدن در ارزان‌ترین هتل‌های ایران برای یک نفر حدود ۴۰۰ هزار تومان خرج برمی‌دارد و این مبالغ برای مسافران خارجی پولی نمی‌شود، درخواست عرضه خدمات با نرخ ارزی را دارند.

بدهکاری فدراسیون فوتبال از جام‌جهانی

همچنین رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران خبر داد: با گذشت بیش از شش ماه از پایان جام جهانی فوتبال در قطر، فدراسیون فوتبال هنوز بخشی از طلب خود را بابت تورها و مسافران جام جهانی، که خودش به آژانس‌ها معرفی کرده بود، صاف نکرده و بدهکار است.

شمار زائران عمره اعلام شد

در ادامه، وزیر گردشگری عربستان سعودی از شمار زائران داخلی و خارجی حج عمره در دوره کنونی پرده برداشت. به گفته «احمد الخطیب» ـ وزیر گردشگری عربستان سعودی ـ بیش از شش میلیون زائر در فصل جاری از داخل و خارج عربستان سعودی عمره به جا آورده‌اند. همچنین عربستان سعودی چادرهای منا را برای حج ۲۰۲۳ بازسازی کرده است و این چادرها مجهز به تهویه مطبوع، سیستم های ایمنی آتش نشانی و سایر امکانات برای زائران هستند.

هتل جدید عمان و جاه‌طلبی عربستان

همچنین در حوزه گردشگری خواندیم که مقام‌های عمان قصد دارند با افتتاح یک موزه جدید، گردشگران بیشتری را به جاذبه‌های تاریخی این کشور جذب کنند. موزه «عمان در گذر زمان» ‌ که در «منح»، یایتخت قرن شانزدهم «عمان» و در فاصله ۱۵ دقیقه‌ای با شهر باستانی «نزوی» واقع شده است، یکی از جدیدترین جاذبه‌های گردشگری این کشور به شمار می‌آید.

این در حالی است که مقام‌های عربستان سعودی نیز با معرفی پروژه‌های جاه‌طلبانه و توسعه مقاصد گردشگری قصد دارند این کشور را به گزینه‌ای محبوب برای گردشگران سراسر جهان تبدیل کنند.

بودجه برای مرمت نیست

در ادامه، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کمبود منابع مالی و اعتباری برای مرمت، کاوش و احیای بناهای تاریخی این استان، از احتمال مذاکره با پتروشیمی لردگان یا بعضی صنایع منطقه برای کاوش یک محوطه تاریخی و واگذاری بهره‌برداری برخی بناهای تاریخی به بخش خصوصی خبر داد.

درخت 500 ساله کیش خشک شد

در روزهای اخیر تصاویری هم از وضعیت نگران‌کننده  درخت انجیر معابد کیش داشتیم که توضیحات مسؤولان مربوطه در جزیره کیش نیز حاکی از این بود که «درخت کهن که جاذبه گردشگری بوده، خشک شده و شاهد تظاهرات قارچ سیاه است. در واقع یک درخت مرده، کاملا غیراصولی هرس شده است.»

حمام قاجاری «اتاق فرار» می‌شود؟

گزارشی هم از سرنوشت نامعلوم یک حمام قاجاری داشتیم که نگرانی‌هایی برای بقای آن وجود دارد؛ حمام قاجاری «میرزا کریم» در استان قزوین تا چندی پیش کاربری حمام داشته و گاهی هم برای برپایی مراسمی چون حنابندان اجاره داده می‌شد، اما با شروع سال جدید تابلوهای نصب شده بر ورودی آن، از تغییر کاربری این حمام به «اتاق فرار» خبر می‌دهد؛ تغییری که به گفته معاون میراث‌فرهنگی استان قزوین بدون استعلام از میراث‌فرهنگی در حال انجام است.

دست آخر این‌که، یک شناگر حین غواصی در دریای مدیترانه بقایای یک کشتی ۱۸۰۰ ساله و محموله‌ای از ستون‌های مرمرین آن را کشف کرد. غواصی که اخیرا در دریای مدیترانه و سواحل شمال غربی فلسطین اشغالی مشغول شنا کردن بود، بقایای یک کشتی رومی و آثار تاریخی به وزن ۴۴ تُن را کشف کرد.

پیشنهادهایی برای خواندن:

روستایی که ۴ خواهر ساخته‌اند

راهبه‌ای که در قرون وسطی آهنگسازی بزرگ شد!

تکرار اشتباه CNN در قبال ترامپ و موج انتقادها

روایت پسر پرویز پورحسینی از نگرانی پدرش

کشف کتیبه‌هایی به خط فارسی از شرق چین تا قلب آفریقا

یک پیش‌بینی برای سفرهای مصر

چند اثر شبکه نمایش خانگی آماده واگذاری به تلویزیون است؟

کشف سگ کوچولو پاپیون قرمز زیر نقاشی مشهور «پیکاسو»!

گورستان‌ها را چگونه نابود نکنیم؟

فقط بلیت رایگان کافی نیست!

انتهای پیام 

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا