فرهنگ و هنر

اصفهان شهر زیبایی‌ها و عروس صنایع دستی دنیا است

دانا نیوز/اصفهان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با بیان اینکه با دستور رئیس جمهور و اعتبار تخصیص‌یافته، بیمه یک‌طرفه در حال پیگیری است تا مشکلات حل شود، گفت: از همه فعالان صنایع و هنرها درخواست می‌کنیم که هرچه می‌سازید را درست و زیبا بسازید.

عزت‌الله ضرغامی، در ویژه‌برنامه روز جهانی صنایع دستی که عصر امروز شنبه (۲۰ خردادماه) در هتل عباسی اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه سبزه میدان زنجان با الهام از میدان نقش‌جهان اصفهان ساماندهی شده و غرفه‌های صنایع‌دستی کل کشور اطراف آن ایجاد شده است، اظهار کرد: با توجه به دستور رئیس جمهور مبنی بر ایجاد بازارهای صنایع دستی در ورودی شهرهای بزرگ، زنجان پیشگام بود و این بازار بزرگ را ایجاد کرد و بقیه شهرها هم باید این فضا را فراهم کنند.

او ادامه داد: در تبریز هم در هفته دولت مجموعه ارزشمندی در ورودی شهر تبریز شامل ۲۰ مجموعه افتتاح می‌شود که شامل محل استراحت و فضای دیدنی و گردشگری با محوریت صنایع دستی است. چنین طرح‌هایی در کل کشور ایجاد خواهد شد تا یکی از مهم‌ترین مشکلات صنایع دستی یعنی موضوع عرضه را با ایجاد بازارچه‌ها و محل‌های فروش آثار و محصولات حل کند.

ضرغامی با تمجید از میزبانی شایستۀ اصفهان در ویژه‌برنامه‌های آغاز هفته صنایع‌دستی، اظهار کرد: امیدواریم ۴ پروژه اصلی ما در خصوص صنایع دستی با کمک آقای سعدالقدومی، رئیس شورای جهانی صنایع دستی زودتر به ثمر برسد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به آیه «ان الله جمیل و یحب الجمال» تأکید کرد: شاید مفهوم دیگر این آیه این است که هرچیز زیبا، درست است و چیزی که زیبا نیست دچار اشکال است. خداوند می‌فرماید ما در آسمان ستارگان را قرارداده و آن‌ها را موجب زینت و زیور کائنات قرار دادیم، اگرچه هدف اولیه زیبایی نیست و کاربرد مکان‌یابی و تعادل وجود دارد.

او تصریح کرد: اصفهان بدون مبالغه شهر زیبایی‌ها و عروس صنایع دستی دنیا است، این شهر در همه ابعاد مهد زیبایی‌ها است و در بُعد صنایع دستی نیز به همین نسبت فعال و توانمند است. در اصفهان ۱۰۰ هزار نفر به صنایع دستی مشغول هستند که وقتی با خانوار حساب کنیم عدد بزرگی می‌شود و این بزرگی این صنعت را در این شهر نشان می‌دهد.

ضرغامی اضافه کرد: اولین هدف بشر از ایجاد دست‌ساخته‌ها و مصنوعات، رفع نیاز از مواد اولیۀ اطراف بوده اما همان را زیبا درست می‌کرده است. بشر و به ویژه ایران که مهد تمدن است و در تارک صنایع دستی و تمدن دنیا می‌درخشد هنر را در کنار صنایع دستی قرار داد و به همین دلیل این صنعت علی‌رغم کاربردی بودن، بدون زیبایی معنا و مفهوم ندارد؛ لذا از همه فعالان صنایع و هنرها درخواست می‌کنیم از این الگو استفاده کنید و هرچه می‌سازید از اتومبیل تا پوشاک و صنایع‌دستی جدید را درست و زیبا بسازید. یکی از دلایل گرایش به بی حجابی، نبودنِ لباس مناسب برای سنین و سلایق مختلف است، ما با زیبایی قهر بوده‌ایم و فقط برای رفع تکلیف کار کردیم.

او اضافه کرد: در اولین جلسه که با فعالان صنایع دستی داشتیم گفته شد هنرمندان صنایع دستی بی‌صاحب‌اند و متولی ندارند و ما قول دادیم که فرایند اعطای درجه هنری به وزارت میراث منتقل شود، که این اتفاق علی‌رغم سختی‌ها و مخالفت‌های موجود در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد تا مشخص شود هنرمندان با کجا باید کار کنند و در حال حاضر در مرحله تدوین آیین‌نامه است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: مسئله مهم دیگرِ هنرمندان صنایع دستی که همواره‌ مطرح می‌شود موضوع بیمه است که با دستور رئیس جمهور و اعتبار تخصیص یافته، بیمه یک‌طرفه و خدمات اولیه در حال پیگیری است تا مشکلات حل شود، اما باید توجه داشت که بیمه موضوع مستقل نیست و در صورت رونق تولید، موضوع بیمه به خودی خود حل می‌شود.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا