فرهنگ و هنر

ظرفیت بی‌بدیلی در جریان اجرای نیت واقفان شکل گرفته است

نشست مدیران و مسئولان امور مجلس و معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، سید محمد هاشمی معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ناصرالدین نوری‌زاده معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در ساختمان شهید سلیمانی این سازمان برگزار شد.

به گزارش دانا نیوز، در ابتدای این نشست سید ناصرالدین نوری‌زاده -معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه- با اشاره به اهمیت اجرای نیات در سازمان اوقاف این نیات در موضوعات مختلف خیرخواهانه و نیروی کارآمد و متخصص را جزء سرمایه‌های این سازمان دانست و گفت:سازمان اوقاف یک نهاد تخصصی و فنی است. در دوره اخیر به اجرای امینانه نیات واقفین توجه ویژه‌ای شده که رشد آمار و ارقام مؤید این مطلب است.  

نوری زاده سپس به اهمیت طرح‌ها و برنامه‌های اخیر سازمان اوقاف اشاره کرد و گزارشی اجمالی از فعالیت‌های این سازمان پیرامون ارتقای دانش و فناوری ، اقتصاد دریامبنا، دامپروری، کشاورزی و صنعتی و همچنین حمایت از اقشار کم‌درآمد ، ارائه داد.

در ادامه این نشست سیدمهدی خاموشی -رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه- با اشاره به اهمیت تحلیل وضعیت سازمان‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: سازمان وقف سازمان توانمندی است. فعالیت ما حول محور سه گزاره‌ی خیلی جدی و مهم شکل می‌گیرد که اولین آن‌ها حفظ موقوفات است.

خاموشی به فعالیت‌های انجام شده پیرامون حفظ عین موقوفات از جمله ثبت اسناد موقوفات، کاداستر و جی‌آی‌اس و پیگیری دعاوی حقوقی اشاره کرد و همکاری و تعامل سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور در این زمینه را بسیار مثبت و کارساز برشمرد.

وی در ادامه به ارائه گزارشی اجمالی از فعالیت‌های اوقاف درزمینهٔ دو گزاره دیگر وظایفش یعنی اجرای نیات و افرایش منافع موقوفات پرداخت و گفت: ظرفیت بی‌بدیلی در جریان اجرای نیت در سازمان اوقاف و امور خیریه شکل گرفته است.

خاموشی با بیان اینکه در راهپیمایی اربعین سال گذشته بیش از 300 موکب اوقاف در خارج و داخل کشور به مردم خدمات‌رسانی کرده‌اند، گفت: این مواکب علاوه بر کارکرد رفاهی کارکرد فرهنگی هم داشته‌اند.

وی به دغدغه‌ها و پیشنهادهای مقام معظم رهبری درزمینهٔ ساخت مسکن، اقتصاد دریامبنا، ترانزیت کالا، دانش‌بنیان‌ها ، زنجیره‌های تولید و معادن اشاره کرد و گفت : سازمان اوقاف در تمام این ظرفیت‌ها وارد شده است و سرمایه موجود خودش را به این سمت‌وسو جهت‌دهی کرده است.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران بعدی این نشست بود.

هاشمی در ابتدای سخنانش خطاب به مسئولان امور مجلس و معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  گفت: تشکر می‌کنم از خدمات سال گذشته شما عزیزان. به یمن تلاش شما سال گذشته توفیقات خوبی در مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم.

وی در ادامه سخنانش ضمن تشکر از دکتر خاموشی گفت: آقای خاموشی همواره مدیریت میدانی، عملیاتی و تدبیری داشته‌اند که ما اصطلاحاً به این نوع مدیریت می‌گوییم مدیریت خورشیدی . در چنین مدیریتی ایشان لنگ کسی باقی نمی‌مانند.

هاشمی یادآور شد: مسئله وقف با توجه به ساختارش هم آبروی دین است هم آبروی ولی .بخشی از ترویج و تبلیغ وقف به عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه گره خورده است . وقف نهادی کاملاً دینی و مردمی است و توقعات مردمی زیادی در مورد آن وجود دارد.

وی افزود:  پشتیبانی از مسئله ترویج و تبلیغ دین به معنای عامش ـ نه فقط منبرـ  بلکه با ابراز روز می‌تواند در سازمان اوقاف طراوت و تحرک مضاعفی ایجاد کند. ما در این دوره  سعی کرده‌ایم قرارگاه حمایت، پشتیبانی و هدایت کلان فرهنگی انقلاب اسلامی باشیم.   

وی بخش پایانی سخنانش را به تحلیل وضعیت سال آخر فعالیت این دوره از مجلس شورای اسلامی اختصاص داد.

در بخش دیگری از این نشست که توسط ارشاد استعدادی مشاور وزیر و مدیرکل دفتر امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌شد خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به سؤالات حاضران در زمینهٔ فعالیت‌های سازمان اوقاف پاسخ داد.

انتهای پیام

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا