اجتماعیبرترین های کسب و کار

چه اسباب بازی‌هایی به کودکان انگیزه می دهند؟

روانشناسی اسباب بازی کودکان

از نظر روانشناسان اسباب بازی‌هایی مانند ست پلیسی مناسب کودکان میباشد که بتوانند به کودک انگیزه لازم را برای ادامه بازی بدهد. به عنوان مثال روانشناسی اسباب بازی کودکان شما میتواند یک پازل نسبتا ساده را برای کودک تهیه و در دست رس آن قرار داد. وقتی کودک اجزای پازل را در کنار هم می‌چیند، متوجه می‌شود که راه را درست رفته و احساس موفقیت می‌کند. از این رو روانشناسان بر این امر تأکید دارند که اسباب بازی‌ها باید طوری باشد که کودک از بازی کردن با یک اسباب بازی احساس موفقیت و پیروزی کند. روانشناسی اسباب بازی در کودکان باعث پیشرفت در هوش و خلاقیت آنها می شود.

جهت خرید جلیقه پلیس بچه گانه، لباس ارتشی بچه گانه با ما تماس بگیرید.

کاهش ترس کودک با روانشناسی اسباب بازی کودکان

برخی از ترس ها در کودکان می‌تواند به دلیل مشاهده ی الگوی رفتاری اشتباه و یا با دیدن یک صحنه نامناسب از رسانه های دیداری صورت گرفته باشد. ترس ها در کودکان می تواند به دسته های متفاوتی تقسیم شود. که مهمترین آنها عبارت‌اند از: ترس از حیوانات، تاریکی، ترس شدید از ارتفاع، از موجودات غیر واقعی مانند هیولاها و..

کاهش استرس با روانشناسی اسباب بازی کودکان

اگر زمان زیادی است که کودک شما درگیر استرس است، شاید این بازیها کارساز نباشد باید از روش های دیگری استفاده کنید. در ادامه به بازیهای گروهی و اسباب ‌بازی های ضد استرس اشاره می‌کنیم که شما می‌توانید با توجه به علاقه ی کودک خود بهترین بازی را انتخاب کنید.

خمیر اسلایم: مهم‌ترین مزیت‌های آن میشود به افزایش خلاقیت کودکان و کاهش استرس آنها اشاره کنیم فشار اسلایم باعث میشود استرس کودک از بین برود.

لگو: کودکان میتوانند با استفاده از لگو‌ها سازه‌های بسازند و هر بار آن را خراب کنند و اسباب‌بازی جدید خود را خلق کنند. که استرس را از بین میبرد.

پازل: اسباب بازی پازل اویل به صورت ورقی تولید میشدند، اما در سالهای اخیر اسباب بازی پازلی از حالت ۲ بعدی بیشتر شده و الان پازلهای ۳ بعدی و ۴ بعدی و بیشتری موجود می باشد. تکه های پازل بیشتر به صورت ۴ ضلعی هایی می باشد که در هر ضلع آن برآمدگی یا فرورفتگی با شکل خاص و اکثر دایره ای شکل می باشد.

تقویت کار گروهی

یک بازی گروهی نه تنها باعث افزایش حس همکاری در آن‌ها می‌شود، بلکه، این فرصت را برای کودکان فراهم می‌کند تا بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و مهارت‌های اجتماعی‌شان را گسترش دهند. کار گروهی مهارت بسیار پراهمیتی است که کودکان باید آن را به‌خوبی یاد بگیرند.

هوش پنجگانه

به دستهای زیر تقسیم میشود

  • هوش کلامی زبانی: از بازی هایی استفاده کنید که تعداد افراد بیشتری را در خانه درگیر می کند مانند مونو پولی زیرا که هوش کلامی- زبانی به شدت به گفتگو و مذاکره وابسته است.
  • هوش بدنی و حرکتی: کودک در موقعیت هایی قرارمی گیرد که تمامی اندام های حرکتی او مانند پاها، انگشتان، دست ها و غیره در تحرک باشند.
  • هوش فضایی: یکی دیگر از ابعاد هوش پنجگانه میباشد که به درک صحیح از محیط اطراف مرتبط است. خمیر بازی میتواند به هوش فضایی کودک کمک کند.
  • هوش منطقی و ریاضی: به طور کلی بازی با اعداد و ایجاد روابط منطقی میان اشیا و پدیده ها کار لذت بخشی است که کودکان با هوش منطقی خود تونایی انجام آنرا دارند.

تقویت مهارت اجتماعی کودک

شما باید رفتار کودکتان را زیر نظر داشته باشید و متوجه شوید که کجاها نیاز به ارتقاء دارد. با کودک‌ تان بازی کنید و ازش بپرسید که چیکار باید بکند. این بحث‌های باز یک زمانی برای صحبت در مورد رفتارهای اجتماعی مناسب هست. حتی برای کودکان با رفتارهای غیر قابل کنترلی هم مفید است.

تقویت تفکر کودک

باید از اسباب بازیهای استفاده کرد که مفید است مثل: خمیر بازی، لباس های عروسکی و آلات موسیقی که می توانند. فرصت های بازی های با ارزشی را در اختیار کودکان قرار دهند چرا که اینگونه اسباب بازی ها آزمایش گری را در کودک تقویت می کنند و می توانند به انواع متفاوتی مورد استفاده قرار بگیرند.

مشکلات رفتاری کودکان

طبق تحقیقات مشکلات رفتاری کودکان از عوامل متعددی میباشد که مهمترین آن ها عبارت اند از:

مشکلات ژنتیکی، نورولوژیکی

مشکلات خانوادگی

مشکلات فرهنگی و اجتماعی

تجربه های نامطلوب و شکست های پشت سر هم که  در این شرایط ممکن است کودک دست بکارهای عجیبی بزند مانند شکستن اسباب بازیهای خود.

شکستن وسایل اسباب بازی

شکستن اسباب بازی توسط کودکان میتواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد بعضی کودکان برای جلب توجه  وسایل خود را خراب می کنند، که این رفتاراز نظر روانشناسی اسباب بازی کودکان نشان دهنده ی رنج بردن آنها از کم توجهی دیگران است و یا مثلا درپیدا کردن دوست ضعیف می باشند و اسباب بازیهای دیگران را خراب میکند و یا حتی ممکن است کودک آن اسباب بازی را دوست نداشته باشد باید مراقب انواع رفتار های کودکمان باشیم.

رفتار مخرب کودک

اگر کودک شما به دیگران آسیب میرسانند شما باید هرچه سریع تر وارد عمل شوید. از نظر روانشناسی اسباب بازی کودکان برخی از آنها در هنگام دعوا، کنترل خود را از دست می دهند و نمی توانند خود را متوقف کنند، در حالی که کودکان دیگر، به عمد سعی در آسیب رساندن به دیگران می کنند. به هر ترتیب، ممکن است به دیگران آسیب های جدی برسانند و باید کنترل شوند.

مزایا و معایب روانشناسی اسباب بازی کودکان

اسباب بازی باعث تقویت خلاقیت و کنترل خشم می شود و همچنین اسباب بازیها نقش مهمی در رشد عقلی، هوشی و جسمی دارد. در کنار مزایا، معایبی هم دارد که کودکان ساعتها یه گوشه ای مینشیند و بازی میکند و این عدم تحرک می تواند منجر به چاقی و در موارد بدتر ابتلا به دیابت شود.

تقویت هوش

هوش انسان به چند دسته تقسیم بندی میشود که ما به چندتا از مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد.  تحقیقات نشان داده گوش کردن به موسیقی و اسباب بازیهای فکری میتواند برای تقویت هوش کودک مفید باشد، بنابراین یکی از راهای تقویت هوش کودک شما می تواند گوش دادن به موسیقی باشد. اسباب بازی وسیله ای است که بازی کودکان را  هدف دار و باعث متمرکز شدن ذهن و افکار در کودک می شود. هوش و خلاقیت آنها را نیز تقویت می کند.

هوش هیجانی

هوش هیجانی یا عاطفی (EQ) یعنی شناخت و کنترل احساسات و هیجانات است. برای تقویت هوش هیجانی باید پای صحبت کودکتان بشینید و احساسات آنرا درک کنید و به کودک خود کمک کنید تا مسئله ای پیش اومده را حل کند مستقیما خودتون وارد عمل نشوید و به عنوان یک مربی کمک کنید.

هوش بدنی یا جسمی

استعداد کار با اشیا و استفاده از انگشتان و یا به عبارتی استفاده از کل بدن میباشد برای تقویت لازم میباشد که به فرزند خود توجه کنید.

بگذارید کودکتان راحت باشد

ورزش کردن را فراموش نکنید

کودکتان را استعدادیابی کنید

کودک را به چالش بکشید شناخت و کنترل احساسات و هیجانات است.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا