برترین های کسب و کارعمومی

قالب لارج پنل در چه قسمت هایی از سازه استفاده می شود؟

قالب حجیم در قالب بندی بتن ریزی با حجم زیاد مورد استفاده قرار می گیرد که معمولا بتن های قابل استفاده در قالب حجیم به صورت یکپارچه و مقدار نسبتا زیادی از مصالح آن بسیار درشت و نسبت کمی از آن سیمان می باشد. قالب بتن حجیم در سدهای وزنی و قوسی، سازه سر ریز سدها، شالوده های بسیار بزرگ، سازه نیروگاه ها و تلمبه خانه های بزرگ و غیره به کار گرفته می شود که جنس این  فلزی بوده که در اطلاح به قالب فلزی حجیم نیز معروف است. ویژگی های منحصر به فرد قالب بتن سپنتا ، باعث شده این نوع قالب‌ها به سرعت جای قالب های بتنی ساخته شده از تخته سه لا و… را بگیرند.

انواع قالب های بتن - گروه صنعتی بوذرجمهر

قالب حجیم بتن ریزی

به هر حجمی از بتن که با ابعاد بسیار بزرگی که نیاز به تمهیداتی برای جلوگیری از ایجاد ترک های حرارتی دارد را بتن ریزی حجیم می گوییم. با قرار دادن لوله هایی که آب خنک درون آنها جریان دارند، میتوان حرارت قالب حجیم را کنترل کرد. همچنین میتوان حداقل 72 ساعت بین پایان یک مرحله بتن ریزی تا شروع مرحله بعدی بتن ریزی بر روی لایه قبلی فاصله انداخت.

به طور کلی بتن حجیم انواع مختلفی دارد که شامل بتن ریزی در ساختمان ها و سازه ها ، بتن ریزی برای روسازی ها و پوشش کانال ها ، بتن ریزی در تونل ها و آبروها می باشد. ساخت قالب حجیم توسط گروه تولیدی عمران صنعت پایا قابل انجام بوده و لازم است بدانید که مراقبت از قالب حجیم بتن از اهمیت زیادی نیز برخوردار است.

سیستم قالب لارج پنل

قالب لارج پنل که با سطح بزرگ برای اجرای دیوارهای  و بدون درز، براکت نگهدارنده، شوتینگ بتن، دارای سکوی بتن ریزی و پیچ تنظیم شاقولی قالب حجیم با تعداد متعلقات قالب بندی کمی، قالب مناسبی برای اجرای دیوارها با سرعت و کیفیت بالا و از نوع قالب بندی حجیم می باشد. از جمله مزایای لارج پنل از نوع قالب حجیم میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • یکپارچه بودن و کم شدن تعداد درز قالب ها
  • نصب چهارچوب درب و پنجره ها قبل از بتن ریزی امکان دارد
  • ایجاد کلیه بازشوهای پلان در قالب
  • کم شدن تعداد بلت های مصرفی و حذف میان بلت مصرفی در بتن
  • پشت بند های اضافی به طور کامل حذف میگردد
  • امکان اتصال در قالب ها بدون پله و درز
  • بالا بودن سرعت مونتاژ و دمونتاژ

انواع قالب بندی حجیم

برای ساخت یک سازه بتنی، باید بتن را در داخل قالب حجیم بتن بریزند تا بعد از پرشدن حجم قالب و گیرش بتن به شکل هدف دربیاید. به همین سبب مجری سازه‌های بتنی باید به طور کامل در جریان کلیه امور قالب بندی از تجهیزات قالب بتن گرفته تا جزئیات و مشخصات ابعاد و روش های اجرا آن باشد.

قالب‌های بتن بیشترین استفاده را در سازه‌های ساختمانی دارد. قالب‌های بتن در انواع و تنوع بسیار طراحی شده‌‌اند و هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. انواع قالب‌ حجیم برای بتن ریزی‌های سنگین و حجیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بتن‌های حجیم در ساختارهای عظیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع بتن اغلب از دانه بندی درشت حداکثر تا حداکثر 150 میلی متر و اسلامپ پایین (بسیار سخت) استفاده می‌شود و برای کاهش میزان سیمان در مخلوط بتن معمولا 5 کیسه در هر متر مکعب بتن استفاده می‌شود.

همانطور که می‌دانید هر قالب بتنی ظرفیت تحمل وزنی مختلفی دارد و فشار وارد به قالب بتنی در انواع قالب بتنی در هر پروژه تغییر می‌کند. در پروژه‌های سنگین که نیاز به تحمل هزاران پوند بتن ریخته شده جهت ساخت و بتن ریزی نیاز است، شما نیاز به قالب های حجیم دارید. به طور مثال برای سدهای وزنی، سازه‌های بتن آرمه ضخیم مانند ایستگاه‌های پمپاژ بزرگ، نیروگاه‌ها و پایه‌های حجیم پل‌ها و یا سازه‌های پوسته‌‌ای ضخیم مانند سدهای قوسی نیاز به قالب‌ حجیم است.

از مهمترین فاکتورها برای انتخاب قالب مناسب می‌توان به مقدار جریان، حجم قالب بتن، فشار و وزنی که قالب بتن باید تحمل کند، اشاره کرد. اگر در زمینه انتخاب قالب‌های بتنی به راهنمایی خوبی نیاز دارید باید مشخصات نوع و محل استفاده از قالب حجیم در اختیار کارشناسان ما قرار دهید.

نحوه بتن ریزی حجیم

الف) انتقال و توزیع بتن:

روش انتقال بتن از منطقه ساخت به محل توزیع و ریختن آن در قالب‌ حجیم باید به طور کامل بر اساس معیارهای زیر در نظر گرفته شود:

  • کوتاه شدن مسیر حمل و نقل بتن
  • حفاظت از بتن در طول تمام حمل و نقل
  • از ظروف عمیق و حجیم به عنوان جایگزین ظروف بزرگ و مسطح استفاده کنید.
  • همگن بودن ترکیب بتن و عدم تفکیک سنگدانه ها
  • اسلامپ بتن ریخته شده به قالب‌ حجیم را نباید به بیش از 25 میلی متر در رابطه با زمان خروجی میکسر بتن به حداقل برسانیم.
  • دمای بتن در زمان تخلیه به داخل قالب دیگر از حدود مجاز نباید تجاوز کند.
  • انتقال و توزیع بتن به شیوه‌های مختلف انجام می‌شود؛ از جمله جابجایی توسط کامیون یا واگن به محل توزیع، توزیع از طریق جام، تغییرمکان توسط پمپ، تغییر و توزیع توسط نوار نقاله، ناوه بتن

ب) ریختن بتن:

در بتن ریزی‌های حجیم موارد زیر را باید رعایت کرد:

  • بتن باید تا حد امکان در مکان هدف ریخته شود تا جریان بتن در اطراف قالب‌ حجیم باعث جدا کردن بتن نشود. اجازه حرکت بتن به اطراف با استفاده از ویبراتور وجود ندارد. سطح بتن تکمیل شده باید به مدت 24 ساعت تحت نظر دستگاه نظارت از رفت و آمد عموم محافظت شود.
  • عملیات بتن ریزی باید با چنان سرعتی انجام شود که سطح بتن ریزی قبل از زمان بتن ریزی لایه بعدی به گیرش اولیه خود نرسیده باشد.
  • در صورت بارش شدید یا طولانی مدت، که همچنین ممکن است منجر به جدا شدن شیره یا تغییر روانی بتن شود، بتن ریزی باید قطع شود و بتن ریخته شده باید محافظت شود.
  • ریختن بتن در قالب‌ حجیم نباید از ارتفاعی بیش از دو متر انجام شود، بنابراین مراحل قالب گیری و آرماتورگذاری باید با در نظر گرفتن میزان گنجایش جام انتقال بتن و ارتفاع تخلیه تنظیم شود. تخلیه بتن به داخل قالب‌ها دیگر نیاز به تمرکز بر روی یک نقطه ندارد، بلکه به طور مساوی بر روی نقاط متعدد یا روی یک لایه افقی به گونه‌‌ای است که ضخامت لایه بتن تازه از 0.5 متر تجاوز نکند.
  • در دیوارها، بتن ریزی باید توسط لوله تا نزدیک سطح بتن ریزی پایین برد. ضخامت لایه‌های متوالی بتن باید تقریبا برابر و به اندازه‌‌ای باشد تا چگالی ضروری بتن فراهم شود. ریختن بتن به حجم‌های بزرگ و پخش آن با ویبراتور در قالب‌ حجیم مجاز نیست.

پ) تراکم بتن

  • سنگدانه‌های بزرگ جدا شده از بتن باید بطور مناسبی با بتن مخلوط شوند.
  • در بتن ریزی‌ عظیم در قالب‌ حجیم، تجهیزات مکانیکی سنگین باید تا حد امکان مورد استفاده قرار گیرند (مانند قرار دادن بیش از یک ویبراتور بر روی یک ماشین برای رسیدن به تراکم یکنواخت)
  • پس از بتن ریزی، بلافاصله هر لایه باید توسط تجهیزات مناسب برای این لایه، فشرده سازی و متراکم شود.
  • لرزاننده نباید برای جابجایی بتن در فواصل زیاد استفاده شود.
  • لرزاننده باید به سرعت به سمت پایین لایه و حداقل تا یکصد و پنجاه میلی متر به لایه سخت نشده قبلی وارد شود.

لرزاننده باید ثابت در داخل بتن ریخته شده در قالب‌ حجیم نگه داشته شود و پس از فشرده سازی کافی، باید آن را به آرامی از بتن خارج کرد. جایگزیــن بســیار مناســبی بــرای سیســتم هــای قالــب بنــدی مــدولار مــی باشــد .

در ایــن روش بــه جــای اســتفاده از پنــل هــای قالــب مــدولار و اتصـال آن بـه کمـک ملزوماتـی ماننـد پیـن و گـوه و کلمپـس ، قالـب بـه صـورت یـک تکــه طراحــی مــی شــود . کمتــر شــدن درزهــای اجرایــی ، افزایــش مقاومـت ، حمـل و نقـل آسـان و عـدم نیـاز بـه مونتـاژ و دمونتـاژ اضافـی از مهـم تریـن کاربردهـای ایـن سیسـتم مـی باشـد .

 

دکمه بازگشت به بالا