اجتماعیبرترین های کسب و کار

از بین بردن بوی فاضلاب در آپارتمان

رفع بوی بد فاضلاب با روش‌های خانگی و قطعی

بوی بد فاضلاب در آشپزخانه و سایر قسمت‌های ساختمان از جمله مشکلاتی است که ممکن است پیش آید. در این مطلب به راهکارهایی جهت رفع بوی بد فاضلاب می‌پردازیم. اگر بوی بد فاضلاب در منزل و محل کار شما بیاید به کل آرامش شما را مختل می‌کند و امکان حضور در محل برایتان سخت می‌شود. بنابراین بهتر است سریعا علت بوی بد فاضلاب آشپزخانه یا سینک ظرفشویی را بیابید و اقدام به رفع بوی بد فاضلاب کنید. در ادامه راهکارهایی را خواهیم گفت که به رفع بوی بد فاضلاب کمک خواهد کرد. برخی از این روش‌ها مثل ریختن آهک در چاه فاضلاب بسیار تخصصی بوده و باید به کمک افراد متخصص در زمینه خدمات لوله بازکنی صورت گیرد.

علت بوی بد فاضلاب در سینک و آشپزخانه چیست؟

دلیل اصلی ایجاد بوی بد فاضلاب باکتری‌های موجود در چاه هستند. گازهای متان و آمونیاک حاصل از تجزیه فاضلاب توسط باکتری‌ها باعث ایجاد بوی بد در محیط می‌شوند. این گازها ممکن است از طریق سیستم لوله کشی فاضلاب وارد طبقات شود. از علت‌های بوی فاضلاب سینک ظرفشویی و بوی بد لوله سینک می‌توان به خشک بودن شتر گلویی، وجود جامدات و فضولات در شتر گلویی، گازهای سپتیک، فاسد شدن پسماند مواد غذایی در لوله، پر شدن چاه و نشت چاه اشاره کرد. همچنین گاهی علت بوی بد در آشپزخانه می‌تواند به علت تجمع مواد غذایی در فاضلاب سینک یا رسوب گرفتگی در لوله‌های ماشین لباسشویی باشد.

گاهی نیز ممکن است بوی بد فاضلاب از دریجه کئلر به مشام برسد، که علت این بو استاندارد نبودن لوله ونت فاضلاب است و کولر نباید در نزدیکی این لوله نصب شود. در برخی خانه‌ها، به خصوص خانه‌های قدیمی ممکن است در هنگام بارندگی بوی فاضلاب در فضا بپیچد، علت این بو می‌تواند بالا آمدن آب چاه فاضلاب باشد.

روش‌های رفع بوی بد فاضلاب

بوی بد فاضلاب اصلا قابل تحمل نیست و به مرور زمان باعث ایجاد سردرد و مشکلاتی برای بدن می‌شود بنابراین هرچه سریع تر باید نسبت به رفع بوی بد آن اقداماتی انجام دهیم. در ادامه به روش‌های خانگی برای رفع بوی بد فاضلاب در آشپزخانه و باز كردن لوله سينك ظرفشويي می‌پردازیم.

سرکه و جوش شیرین برای رفع بوی بد فاضلاب

ترکیب سرکه و جوش شیرین باعث باز شدن چاه می‌شود و اگر گرفتگی شما ناشی از گرفتگی چاه باشد به شما در رفه بوی بد کمک می‌کند. در این روش مقدار 1 پیمانه جوش شیرین در چاه بریزید و بلافاصله به همان میزان نیز سرکه روی آن بریزید و سعی کنید روی چاه را با چیزی بپوشانید تا مواد حاصل از این واکنش به بیرون نیاید. پس از گذشت 1 ساعت به سراغ چاه روید و یک قوری آب گرم در آن بریزید تا این مواد را بشوید. این کار روش موثری در رفع بوی بد فاضلاب به خصوص در آشپزخانه می‌شود.

ریختن آب در شتر گلو برای رفع بوی بد فاضلاب

وظیفه شتر گلو جلوگیری از نفوذ گاز به خارج از طریق نگه داشتن آب است. اگر دستشویی شما دارای شتر گلو بود باید آن را بررسی کنید که آیا آب را نگه می‌دارد یا خیر. اگر آب در آن قرار نداشت، می‌توانید با ریختن آب مانع از خروج گازهای بد بو شوید و این کار را باید مرتبا تکرار کنید و نگذارید خشک شود. فنر زدن لوله فاضلاب در مواقعی که شدت گرفتگی لوله فاضلاب زیاد بوده یک راهکار مناسب به شمار می‌آید.

ترکیب نوشابه و جوش شیرین برای رفع بوی بد فاضلاب

نوشابه ترکیب شیمیایی خاصی دارد که می‌تواند در رفع گرفتگی لوله به شما کمک کند. ترکیبات موجود در نوشابه همراه با جوش شیرین باعث حل شدن و نرم شدن عامل گرفتگی در لوله می‌شود. در این روش یک پیمانه جوش شیرین تهیه کنید و در فاضلاب بریزید و بلافاصله روی آن مقداری نوشابه بریزید و به مدت یک ساعت آن را رها کنید، سپس بعد از یک ساعت آب سرد را در چاه فلضلاب بریزید تا مواد و عامل بو را بشوید. این ترکیب قدرت بالایی برای رفع رسوب‌گذاری و چربی دارد.

ترکیب آب و مخمر برای رفع بوی بد فاضلاب

اگر در لوله شما پسماند و چربی رسوب کرده باشد  مخمر نان می‌تواند آن را ازبین ببرد. در این روش ابتدا آب جوش تهیه کنید و آن را در ظرفی بریزید سپس مقداری مخمر نان در آن بریزید تا در آب حل شود. سپس به آرامی در مسیر لوله فاضلاب آن را بریزید و به آن 24 ساعت زمان دهید تا کار خود را انجام دهد و در آخر آن را با آب بشویید. اگر این روش به رفع گرفتگی و رفع بوی بد کمک نکرد، می‌توانید دو یا 3 بار آن را تکرار کنید.

استفاده از نمک، یخ لیمو برای رفع بوی بد فاضلاب

در این روش در باز کردن لوله موثر است. در این روش مفداری یخ در اطراف لوله بگذارید سپس نمک را درون لوله بریزید و این کار را تا زمتنی که نیاز است می‌توانید تکرار کنید. در آخر نیز می‌توانید از پوست لیمو استفاده کنید تا بوی فاضلاب گرفته شود.

آیا استفاده از بوگیر در رفع بوی بد فاضلاب به شما کمک می‌کند؟

بوگیر تنها یک ماده خوشبو کننده فضا است و استفاده از آن زمانی که گرفتگی لوله و مشکلات این چنینی وجود داشته باشد اثر بخش نیست. استفاده از بوگیر در این شرایط مثل این است که شما به لباس کثیف و بد بوی خود عطر بزنید و  توقع داشته باشید بوی بد آن رفع شود. استفاده از بو گیر در شرایط عادی که دوست دارید فضای منزل یا سرویس بهداشتی شما معطر باشد پیشنهاد می‌شود.

بهترین و ارزانترین راهکار برای از بین بردن بوی بد سرویس بهداشتی

بویی که از فاضلاب‌ها منتشر می‌شود، به علت فعالیت باکتری‌های تجزیه کننده در آن‌ها است.

گاز‌های ناشی از تجزیه فاضلاب مانند متان، امونیاک و … (این گاز‌ها در مجموع گاز‌های سپتیک نامیده می‌شوند) در صورتی که غلیظ باشد، علاوه بر ایجاد بوی بد می‌تواند برای سلامت انسان خطرناک نیز باشند، اما چه می‌شود که این گاز‌ها از سیستم لوله کشی خارج نمی‌شوند؟ در ادامه به ذکر این علل می‌پردازیم.

خشکی شتر گلویی فاضلاب

لوله خمیده‌ای که در مسیر لوله کشی ساختمان‌ها وجود دارد، اصطلاحا شتر گلویی نامیده می‌شود. این قسمت از لوله کشی برای جلوگیری از بیرون آمدن گاز‌های سپتیک به بیرون کار گذاشته می‌شوند. اگر آب در این بخش باشد، گاز‌های بد بو فاضلاب قبل از خروج در آب حل خواهند شد و به داخل فضای ساختمان وارد نمی‌شوند. سعی کنید همواره درون لوله شتر گلویی آب بریزید چرا که نبود آب در قسمت خم لوله کشی باعث انتشار بوی بد خواهد شد.

رسوب فاضلاب در لوله کشی

همانطور که گفتیم شترگلویی یک لوله خمیده است که در ابتدای مسیر لوله کشی فاضلاب قرار می‌گیرد. به دلیل انحنای موجود در این لوله، گاهی مواد زائد در آن حبس و با گذر زمان تبدیل به رسوبات بد بود می‌شوند؛ بنابراین حتما بعد از هربار دفع فاضلاب، درون لوله‌ها با فشار، آب بریزید تا مواد فاضلابی در آن گیر نیافتند.

چاه فاضلاب قدیمی

در ایران، تنها چند شهر بزرگ دارای سیستم لوله کشی فاضلاب هستند و سایر شهرها همچنان از سیستم چاهی استفاده می کنند. در صورتی که در این شهرها هستید و چاه فاضلاب در ساختمان دارید، گاه به گاه این چاه‌ها را تخلیه کنید، زیرا انباشت مواد زائد در آنها موجب انتشار بوی بد فاضلاب در ساختمان می‌شود.

گرفتگی چاه فاضلاب

درصورتی که در ساختمان‌های با چاه فاضلاب زندگی می‌کنید، پس از بررسی موارد بالا اگر همچنان با مشکل بوی فاضلاب درگیر هستید، با کمک متخصصین اقدام به تخلیه چاه فاضلاب کنید.

این چاه‌ها در اعماق زمین جای دارند و افراد غیر متخصص نمی‌توانند گرفتگی آن‌ها را تشخیص دهند.

کلام آخر

در این مطلب سعی شد راهکارهای خانگی برای رفع بوی بد فاضلاب را به شما بگوییم. گاهی اوقات مشکل بزرگ‌تر است و این روش‌ها پاسخ گو نمی‌باشند، بنابراین در این مواقع شما باید به لوله کش تماس برقرار کنید تامشکل شما را حل کند.

با ثبت سفارش در بازار آنلاین “لوله بازکنی ستارخان” به راحتی می‌توانید با بهترین و حرفه‌ای‌ترین لوله بازکنی‌ها در منطقه خود ارتباط بگیرید و کار رفع بوی بد فاضلاب را به آن‌ها بسپارید.

برگرفته شده از: لوله بازکنی خانی

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا