اجتماعیبرترین های کسب و کار

شرایط جدید طلاق از طرف مرد

مطابق با قانون مدنی ایران مرد می تواند زنش را هر موقع بخواهد طلاق دهد اما منظور این نیست که مرد می تواند هر موقع بخواهد زنش را طلاق دهد این امر تنها با اراده مرد و بدون پرداخت حق و حقوق مالی زن  انجام نخواهد شد ، برای این کار لازم است مرد شرایطی را رعایت کند مثل پرداخت مهریه ، نفقه ، اجرت المثل ، نحله و تمام حقوق مالی زن را بپردازد .

 

برای مشاوره شرایط طلاق از طرف مرد

با توجه به قانون مدنی و شرع مقدس اسلام مرد می تواند هر موقع بخواهد همسرش را طلاق دهد این حق را قانون برای مرد قائل شده است مطابق با ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بکند.

اما با توجه به این ماده منظور این نیست که مرد برای طلاق زنش باید حتما دلیل خاصی نزد دادگاه ارائه کند منظور از این جمله در ماده این است که انجام طلاق نیاز به رعایت تشریفات و شرایط خاصی مانند ارائه دادخواست طلاق و پرداخت حقوق مالی به زن دارد که برای وقوع طلاق مرد باید به این شرایط عمل کند نه این که مرد برای طلاق دادن زن نیاز به دلیل محکمه پسند داشته باشد .

طلاق به درخواست مرد

درخواست به سه روش امکان دارد طلاق به درخواست زن ، طلاق به درخواست مرد و طلاق توافقی در روش طلاق به درخواست مرد ، مرد می تواند بدون دلیل و تنها با پرداخت تمام حق و حقوق مالی به زن او را طلاق دهد و اعتراض زن در این مورد هم مانع از جدایی و طلاق از جانب مرد نخواهد شد اما مرد نمی تواند بدون پرداخت حقوق مالی به زن هر موقع خواست او را طلاق دهد .

اما نکته ای که وجود دارد این است که اگر مرد برای طلاق همسرش دلیل یا دلایل محکمه پسند داشته باشد مانند عدم تمکین ، سوءرفتار زن ، اعتیاد زن ، حبس طولانی مدت زن و مواردی که مورد قبول دادگاه برای طلاق زن از طرف مرد است دیگر لازم نخواهد بود که مرد برای طلاق جز زن دیگر حقوق مالی مثل نفقه ، اجرت المثل و نحله را هم پرداخت کند .

شرایط دادخواست طلاق از جانب مرد تفاوت چندانی با بقیه انواع طلاق ندارد مرد ابتدا در سامانه طلاق ثبت نام می کند و وقت مشاوره قبل از طلاق که برای انواع طلاق اجباری است می گیرد اما اگر در سامانه طلاق ثبت نام نکرد می تواند دادخواست طلاق را به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تقدیم می کند سپس باید تمبر باطل کند و کپی برابر با اصل شده سند ازدواج و تمامی مدارک را ضمیمه دادخواست طلاق تقدیم دفتر خدمات الکترونیک قضایی که در آن دادخواست را ثبت کرده می کند تا از آنجا به دادگاه خانواده برای رسیدگی ارسال شود .

در دادگاه کلیه مدارک بررسی می شود و دادگاه برای ایجاد صلح و سازش بین زوجین آن ها را به داوری دعوت می کند و از آن ها می خواهد یک نفر به عنوان داور معرفی کنند اگر این کار را نکردند خود دادگاه برای آن ها داور تعیین می کند البته نظریه داور برای دادگاه جنبه تشریفاتی دارد و تعیین کننده نیست .

اگر با ارجاع به داوری و مشاوره قبل از طلاق که اجباری است باز هم بین زن وشوهر سازش حاصل نشود و شوهر در تصمیم خود برای طلاق زن مصمم باشد ، دادگاه با توجه و بررسی شروط ضمن عقد ازدواج و مندرجات سند ازدواج برای مواردی مانند جهیزیه ، مهریه ، اجرت المثل زوجه ، نفقه زوجه و فرزند یا فرزندان تصمیم گیری وتعیین تکلیف می کند همچنین دادگاه در مورد حضانت و نگهداری فرزند یا فرزندان و نحوه پرداخت هزینه های حضانت ، تصمیم گیری می کند و تصمیمات در خصوص این موارد را ضمن رای مربوط به طلاق اعلام می کند.

ضمن تعریفی که برای ارائه کردیم و گفتیم که چگونه مرد باید دادخواست طلاق بدهد و دادگاه در ضمن رای طلاق در مورد چه مسائلی تصمیم می گیرد این را نیز  باید دانست که مرد برای طلاق همسرش بدون دلیل باید شرایط زیر را رعایت کند :

پرداخت مهریه زن ، اگر مرد استطاعت مالی برای پرداخت مهریه نداشت درخواست اعسار از پرداخت را به دادگاه خانواده رسیدگی کننده به این دعوا می دهد و اگر دادگاه قبول کند پرداخت مهریه اقساطی خواهد شد .

پرداخت نفقه زن که مقدار آن را دادگاه بر اساس شئونات اجتماعی و خانوادگی زن تعیین می کند ، طلاقی که به درخواست مرد انجام می شود طلاق رجعی است یعنی مرد فرصت پشیمان شدن دارد و می تواند به زن در طول مدت عده که سه ماه است رجوع کند زن هم در این مدت سه ماهه عده در منزل شوهر سکونت می کند و پرداخت نفقه اش بر عهده شوهر است اما اگر زن حامله باشد پرداخت نفقه تا پایان مدت زمان وضع حمل بر عهده شوهر است .

پرداخت اجرت المثل ، اگر زن تقاضای کند سه مورد باید برای دادگاه محرز شود :

اولا ثابت شود زن به دستور شوهر کارهایی انجام داده که شرعا به عهده اش نبوده است .

دوما زن برای انجام کارهای خانه قصد تبرع و رایگان کارکردن را نداشته است .

سوما این که کارهای انجام شده عرفا دارای مزد باشد .

بعد از اینکه این سه مورد ثابت شد دادگاه سعی می کند بین زوجین برای مقدار اجرت المثل مصالحه انجام دهد اما اگر به توافق نرسیدند میزان آن را کارشناس رسمی تعیین خواهد کرد و مرد باید آن را پرداخت کند .

پرداخت نحله به زن ، نحله زمانی به زن تعلق می گیرد که طلاق به درخواست مرد باشد و مرد دلیل محکمه پسندی مانند عدم تمکین ، سوءرفتار زن و غیره نداشته باشد اما اگر اجرت المثل به دلیل نداشتن شرایط خاصش به زن تعلق نگیرد دادگاه مبلغی از باب بخشش یا همان نحله بابت سال های زندگی مشترک برای زن تعیین می کند .

پرداخت نصف دارایی شوهر به زن که یکی از شروط دوازده گانه ضمن عقد ازدواج است البته اگر مرد آن را امضا کرده باشد و زن درخواست پرداخت آن را داشته باشد البته برای پرداخت آن طلاق باید به درقانون جدید طلاق از طرف مرد در سال 1402

بر اساس ماده 1133 قانون مدنی طلاق از طرف مرد به این صورت است که مرد می‌تواند هر زمانی که بخواهد زنش را طلاق دهد بنابراین حق طلاق با مرد بوده و به موافقت زن احتیاجی ندارد .

در صورت راضی نبودن زن به طلاق مرد می‌تواند از ماده 1133 استفاده کند و طلاق سرانجام صادر خواهد شد. اگر چه ماده 1133 قانون مدنی حق طلاق را به مرد داده ولی اگر شرایطی قبلاً در عقدنامه تعیین شده باشد در و زن به آن شرایط عمل نکند از ارکان اثبات ادعا برای طلاق باشد. اگر قبل از ازدواج زن بیماری پنهانی داشته باشد که باعث خرابی زندگی شود به‌عنوان فریب شناخته شده و حکم طلاق صادر خواهد شد. طلاق به تشریفات خاصی نیاز ندارد جز اینکه صیغه طلاق باید در حضور لااقل دو نفر مرد عادل جاری شود.

اگر در مورد قانون جدید طلاق از طرف مرد با مشکلاتی مواجه شدید می‌توانید با کمک مشکلتان را حل کنید. در ادامه این موضوع را بیشتر بررسی خواهیم کرد پس تا انتها با ما همراه باشید.

مراحل طلاق از طرف مرد

طبق ماده ۱۱۳۳ مرد بدون نیاز به اثبات خاصی می‌تواند زن را طلاق دهد. در سال‌های گذشته مرد می‌توانست با مراجعه به دفترخانه همسرش را طلاق دهد که این امر باعث افزایش آمار طلاق بود به همین دلیل برای درخواست طلاق مراحلی را تعیین شد که طلاق را زمان‌بر و سخت‌تر کرده است… برای اینکه مرد بتواند همسر خود را طلاق دهد ابتدا باید به وکیل خانواده  مراجعه کرده یا به همراه مدارک مربوطه در دفتر خدمات قضایی به ثبت درخواست طلاق  اقدام کند و بعد از ثبت و ارجاع به دادگاه با توجه به تعداد پرونده‌های ارجاعی جلسه تشکیل می‌شود و دادگاه در نهایت حکم طلاق صادر می‌کند.

مدت زمان طلاق از طرف مرد چقدر است؟

انجام مراحل طلاق از طرف مرد باعث می‌شود که این نوع طلاق از طلاق توافقی طولانی‌تر شود و بسته به شعبه دادگاه طلاق نیز ممکن است تا چندین ماه طول بکشد و حتی بعضاً تا یک سال نیز طول خواهد کشید. طولانی شدن زمان طلاق به این دلیل است که در طلاق از طرف مرد ، زن می‌تواند مراحل اعتراض به‌حکم دادگاه خانواده اعم از تجدید نظر خواهی و یا حتی فرجام خواهی را طی کند و در طول این مدت مرد نمی‌تواند به استناد آن اقدام به ثبت طلاق در محضر نماید.

مدارک لازم برای ثبت درخواست طلاق از طرف مرد

در طلاق از طرف مرد نیز باید مدارکی به دادگاه ارائه شود. در حقیقت مرد با پرداخت حق و حقوق زن، به طور قانونی می‌تواند زن را طلاق دهد. مرد باید با به همراه داشتن گواهی عدم سازش و تأییدیه حقوق مالی زن بعد از طلاق، ثبت طلاق در دفترخانه را انجام دهد. مرد باید کارت ملی، شناسنامه و عقدنامه یا رونوشت آن را به دفتر خدمات قضایی ارائه دهد تا مراحل طلاق انجام گیرد.

هزینه وکیل برای طلاق از طرف مرد

چون در این پرونده‌ها برخلاف پرونده‌های طلاق توافقی، کلیه هزینه‌هایی که برای ثبت دادخواست، هزینه وکیل طلاق و… بر عهده مرد است اگر در مورد هزینه‌های طلاق از طرف مرد به مشاوره نیاز دارید ما به شما برترین وکیل طلاق در شیراز را پیشنهاد می‌کنیم. از جمله هزینه‌هایی که در طلاق از طرف مرد باید پرداخت شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه تنظیم دادخواست طلاق
  • هزینه ثبت دادخواست طلاق در دفاتر الکترونیکی خدمات قضایی
  • هزینه دادرسی پرونده طلاق
  • هزینه داوری در طلاق (در صورت انتخاب داور توسط دادگاه)
  • هزینه ثبت طلاق یک طرفه
  • هزینه وکیل طلاق یک طرفه

شروط لازم برای دادخواست طلاق از طرف مرد

طبق قانون مردی که به طلاق اقدام می‌کند باید اهلیت داشته یعنی اینکه باید طلاق دهنده بالغ، عاقل، قاصد و مختار باشد. به عبارتی شخص غیر بالغ یا دیوانه یا کسی که قصد واقعی نداشته یا با اکراه اقدام به طلاق کند در صورت صدور حکم طلاق این امر شرعی و صحیح نمی‌باشد. بعد از دادخواست طلاق، شرایطی دیگر مطرح‌اند که در ادامه آن‌ها را نام خواهیم برد.

  • پرداخت کامل مهریه
  • پرداخت کامل نفقه

شرایط: تقاضای صدور حکم به حضانت اینجانب …. برای فرزندم را دارم . از لحاظ مالی معسر بوده و تقاضای تقسیط مهریه زوجه‌ام را دارم. ( /مهریه را یکجا پرداخت می کنم ) اجرت المثل کاری همسرم را تا روز طلاق با تعیین مبلغ از طرف دادگاه به صورت یکجا می‌پردازم.

کلام آخر

در این مقاله از وبسایت بهمن هاشمی قانون جدید طلاق از طرف مرد را بررسی کردیم و اطلاعاتی در این باره را در اختیار شما قرار دادیم. اگر در مورد این موضوع با مشکلاتی مواجه هستید و نیاز به مشاور دارید ما به شما وکیل مجرب در شیراز را معرفی می‌کنیم. امیدواریم که مطالب این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

دکمه بازگشت به بالا