فرهنگ و هنر

پیگیری ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تدریس موضوعات دفاع مقدس در دانشگاه‌ها

دانا نیوز/خراسان جنوبی رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: درس دفاع مقدس در دانشگاه‌ها تا پایان امسال تدریس خواهد شد و این موضوع در جلسه معین شورای عالی انقلاب فرهنگی تا تحقق آن دنبال می‌شود.

سردار سرتیپ بهمن کارگر، شب گذشته ۱۸ مردادماه در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی که با حضور استاندار برگزار شد، اظهار کرد: تا پایان امسال پنج موزه دفاع مقدس در استان‌های لرستان، گیلان، زنجان، گلستان و قزوین به بهره برداری می‌رسد. موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس و موزه دفاع مقدس خراسان‌جنوبی نیز تا سال ۱۴۰۳ تکمیل خواهند شد.

به گزارش دانا نیوز، وی افزود: تاکنون ۲۴ باغ موزه دفاع مقدس در کشور به بهره برداری رسیده است. موزه صحرای طبس (محل شکست حمله نظامی آمریکا به ایران) فرصت خوبی برای استفاده گردشگران خارجی است لذا باید تکمیل آن با اعتبارات لحاظ شده به سرانجام برسد.

کارگر با بیان اینکه تجلیل از همسران رزمندگان دفاع مقدس در دستور کار است گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب اگر دفاع مقدس نبود امروز از هویت، سلامت، آزادی و امنیت هم خبری نبود. در آغاز جنگ تحمیلی حتی قدرت ساخت سیم خاردار را نداشتیم که از خارج وارد می شد اما دوران دفاع مقدس را امام خمینی (ره) به عنوان فرمانده کل قوا به خوبی رهبری کردند و به پیروزی‌های زیادی هم رسیدیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه چهره شهرها و روستاهای کشور به لحاظ پیشرفت و توسعه قابل مقایسه با ابتدای انقلاب نیست گفت: همه اینها نشان می‌دهد که می‌توانیم روی پای خود بایستیم. درس دفاع مقدس در دانشگاه‌ها تا پایان امسال تدریس خواهد شد و این موضوع در جلسه معین شورای عالی انقلاب فرهنگی تا تحقق آن دنبال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به قشر جوان و نوجوان توجه ویژه شود، یادآور شد: دفاع مقدس باید از آموزش و پرورش، کودکستان و مدارس شروع شود.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: درباره دفاع مقدس طی پنج سال به اندازه ۲۰ سال کارهای زیادی انجام شده اما هنوز به اندازه ۵۰ سال کار مانده است که باید همه دست به دست هم دهیم و کار را پیش ببریم، در این راستا از سال ۶۹ تا ۹۳ در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ۷۵۰ عنوان کتاب چاپ شده، در حالی که از سال ۹۳ تاکنون بیش از 7 هزار عنوان توسط این بنیاد به چاپ رسیده است.

کارگر افزود: دفاع مقدس کلید وحدت و عزت در کشور است که موجب سربلندی ما در دنیا شده است. دفاع مقدس دنباله انقلاب اسلامی است و امام خمینی (ره) بود که در مردم چنین روحیه‌ای را ایجاد کرد اما متاسفانه به خاطر جناح بازی و کارهای سیاسی و حرف های بیهوده ای که برخی افراد می‌خواهند رای بیاورند تاریخچه انقلاب را خراب می کنند.

سرهنگ غلامرضا فلاحی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی نیز در این نشست از اختصاص ۸۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور برای مدت سه سال خبر داد و گفت: تاکنون از این مبلغ ۲۲۵ میلیارد ریال تخصیص داده شده است.

وی افزود: عملیات اجرایی این طرح سال گذشته آغاز شد و در سفر اول رئیس جمهور ۱۵۰ میلیارد ریال برای این طرح اختصاص یافت که تاکنون ۱۳۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است و در حال حاضر ۳۰ درصد پیشرفت دارد.

وی همچنین خواستار تامین اعتبار این طرح عمرانی استان شد تا هرچه سریعتر و در موعد مقرر به اتمام برسد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه سهمیه سالانه ما تولید ۶۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس است بیان کرد: سال گذشته ۶۳ عنوان کتاب در استان تولید شد که اقدام سنگین و بزرگی بود در سال جاری هم چاپ ۸۱ عنوان در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۲۱ یادمان شهدای گمنام در دست اجراست که ۱۲ مورد با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال تا هفته دفاع مقدس تکمیل می‌شود اظهار کرد: در مجموع ۶۷ یادمان شهدای گمنام در استان داریم که تاکنون ۴۲ نقطه تکمیل شده، ۲۱ نقطه در حال احداث است و چهار نقطه هنوز هیچ اقدامی انجام نشده است.

خراسان جنوبی در تخصیص اعتبار، ویژه دیده شود 

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: امیدواریم سال آینده حضور سخنرانان کشوری را در برنامه پنجم اردیبهشت سالروز شکست آمریکا در صحرای طبس داشته باشیم که در این زمینه کوتاهی شده است.

وی خواستار نگاه ملی به گرامیداشت واقعه شکست آمریکا در صحرای طبس شد و گفت: این واقعه به لحاظ اهمیت می‌تواند به عنوان راهیان نور مورد توجه قرار گیرد. پیشرفته ترین هواپیماها و هلیکوپترهای دشمن در این واقعه بدون حضور نیروهای نظامی ما تنها با یاری خداوند و طوفان شن نابود شدند که این نکته بسیار حائز اهمیت است.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: خراسان جنوبی استانی کم‌برخوردار و دارای ضعف‌های جدی است اما با نگاه جهادی و انقلابی توانسته بسیاری از کارهای را جلو ببرد ولی در بحث اختصاص اعتبارات به استان با توجه به شرایط آن نیاز است با استان‌های برخوردار مقایسه نشود.

وی با اشاره به اینکه نگاه بسته و محدود در گذشته موجب شده سرمایه‌گذاران به این استان وارد نشوند، یادآور شد: در این سال‌ها باید سرمایه‌گذاران زیادی به این استان می‌آمدند. اگر نگاه انقلابی و جهادی را درخود نهادینه کنیم با حداقل‌ها هم می‌توان کارهای بزرگی انجام داد که نمونه آن دفاع مقدس است.

انتهای پیام 

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا