فرهنگ و هنر

نگاهی به اثرات اعجاز قرآن با حروف مقطعه

دانا نیوز/خراسان رضوی یک مفسر قرآن به تبیین اثرات اعجاز قرآن با حروف مقطعه پرداخت.

محمدعلی انصاری امروز، ۳۰ اردیبهشت‌ ماه، در نشستی مجازی با موضوع «اثبات اعجاز قرآن با حروف مقطعه» اظهار کرد: حروف مقطعه از ویژگی‌های منحصر به قرآن کریم است؛ به‌ گونه‌ای که در هیچ متن الهی دیگری چنین چیزی وجود ندارد و در تألیفات بشری نیز نمونه‌ای از آن دیده نشده است.

وی بیان کرد: اینکه حروفی کنار یکدیگر قرار گیرند و به کار گرفته شوند، به لحاظ لغوی و معنایی در هیچ کتاب لغتی وجود ندارد و حرف تکی است. حال اینکه این حروف ترکیب شده از پنج حرف مانند «کهیعص»، ترکیب شده از چهار حرف مانند «المر»، ترکیب شده از سه حرف مانند «الر»، ترکیب شده از ۲ حرف مانند «طه» و «یس» و تک‌حرف مانند «ق»، «ص» و «ن» هستند که در مجموعه سور قرآن کریم آمده‌اند.

این مفسر قرآن تصریح کرد: این حروف از ابتکارات قرآن کریم بوده و همواره معانی بسیار مهمی در دل آن نهفته است و به واسه اهمیت این حروف صاحبان تحقیق، نظریات تفسیری متعددی را پیرامون این مقوله ارائه کرده‌اند.

انصاری اضافه کرد: اما لازم است به این نکته اشاره شود که زمانی ‌که تک‌حرف‌هایی مانند «ق»، «ص» و «ن» پیش از یک آیه می‌آیند، با وجود اینکه به خودی خود معنایی ندارند اما پس از این حروف، کلیت قرآن مطرح می‌شود؛ مانند «یس وَالْقُرْآنِ الْحَکِیمِ»، «ق؛ وَالْقُرْآنِ الْمَجِیدِ» و «ص؛ وَالْقُرْآنِ ذِی الذِّکْرِ».

وی ادامه داد: شاید از برجسته‌ترین استفاده‌هایی که از این حروف مقطعه و از تقارن این حروف با کلیت قرآن می‌شود، مبحث بسیار تکان‌دهنده جدی «تحدی» باشد. اینکه خداوند سبحان به این حروف تک اشاره و آنگاه کلیت قرآن را مطرح می‌کند، به این دلیل است که مخاطبان قرآن ببینند مجموعه این ۶۲۳۶ آیه از ۲۸ تک‌حرف الفبای عرب شکل گرفته که این حروف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و مجموعه‌ای از عظمت قرآن را در زبان عرب رقم می‌زنند.

این مفسر قرآن گفت: خداوند در قرآن کریم این حروف را تجزیه می‌کند و در اختیار انسان و مخاطبان قرار می‌دهد.

انتهای پیام

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا