فرهنگ و هنر

۲ هفته بزرگداشت به یاد فردوسی ترکمن‌ها/ ۱۶ برنامه مردمی به یاد مختومقلی

دانا نیوز/گلستان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از برگزاری مراسم‌های بزرگداشت مختومقلی فراغی در جای‌جای استان گلستان خبر داد و گفت: آیین اختتامیه مراسم نکوداشت شاعر بزرگ ترکمن ۲۸ اردیبهشت ماه جاری برگزار می‌شود.

محمد رعیت صبح امروز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: هر ساله یکی از رخدادهای بزرگ گلستان در حوزه فرهنگ برگزاری مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی، دانشمند، عارف و شاعر بزرگ ترکمن است گرچه ما این شاعر بزرگ را صرفاً متعلق به ترکمن‌ها نمی‌دانیم.

وی با بیان اینکه امسال دویست و نودمین سالروز مختومقلی فراغی در گلستان برگزار می‌شود، بیان کرد: دو هفته بزرگداشت مختومقلی فراغی از سال گذشته به طور گسترده در دستور کار قرار گرفت و در جای جای استان گلستان اعم از شهر و روستا مراسم نکوداشت برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از آغاز مراسم‌های بزرگداشت مختومقلی فراغی از ۱۴ اردیبهشت ماه جاری خبر داد و یادآور شد: مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی ۱۴ اردیبهشت ماه از بندرگز آغاز شده و سپس در رامیان، علی‌آبادکتول، آزادشهر، مینودشت، گنبدکاووس، آق‌قلا، کردکوی، شهر سیجوال، کلاله، گمیشان، بندرترکمن، شهر فراغی، گرگان، روستای «حاجی‌قوشان» گنبدکاووس برگزار خواهد شد.

رعیت با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های دولت مردمی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپردن کارها به دست مردم است، تصریح کرد: مراسم بزرگداشت این شاعر بزرگ ترکمن امسال در ۱۶ نقطه از استان به همت تشکل‌های مردمی فعال و علاقه‌مندان به این چهره فرهیخته برگزار می‌شود و ما نیز در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از این کار مردمی حمایت می‌کنیم.

وی از برگزاری مراسم اختتامیه دو هفته بزرگداشت بر سر مزار مختومقلی فراغی در مراوه‌تپه خبر داد و خاطرنشان کرد: مراسم اختتامیه شاعر پرآوازه ترکمن ساعت ۱۶ عصر روز ۲۸ اردیبهشت ماه با حضور گسترده شاعران و علاقه‌مندان برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، «همبستگی اجتماعی و هویت ایرانی اسلامی» را شعار امسال مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی اعلام کرد و گفت:  محوریت و موضوعات برنامه‌های مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی برگرفته از اشعار، منش و آموزه‌های شاعر بزرگ ترکمن در ابعاد مختلف است که در قالب‌های مختلف فرهنگی و هنری اعم از نقالی، شعرخوانی، نمایش و غیره برای مردم ارائه می‌شود.

رعیت با بیان اینکه در مراسم‌های بزرگداشت مختومقلی فراغی به منظور معرفی چهره عمیق شاعر پرآوازه ترکمن از ظرفیت پژوهشگران و محققان نیز استفاده می‌شود، بیان کرد: امسال سفارت ترکمنستان پیشنهاد کرده گروهی از علاقه‌مندان، پژوهشگران و مسئولان این کشور هم در مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی حضور پیدا کنند.  ما طبق تجربه سالیان گذشته از حضور تمامی دوستداران این چهره فرهیخته ایران اسلامی استقبال می‌کنیم و مقدمات حضور مقامات و مسئولان سایر کشورها را در مراسم بزرگداشت شاعر بزرگ ترکمن فراهم خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: همچنین اقدامات علمی و پژوهشی در وصف مختومقلی فراغی از سوی بخش‌های مردمی پیشنهاد شده و با همکاری برخی از پژوهشگران در حال انجام است.

انتهای پیام

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا