برترین های کسب و کاربین الملل

ویزای فرصت مطالعاتی آمریکا

فرصت مطالعاتی کانادا و امریکا

توضیح درباره فرصت مطالعاتی و مهاجرت به آمریکا:  اگر Support نشوند از طرف دانشگاه یا شرکتی چقدر می تواند تاثیر داشته باشد. فرصت مطالعاتی در واقع (صحبت در خصوص کانادا و آمریکا هست) یکی از سریع ترین روش های گرفتن یک Offer پذیرشی هست که باهاش می توانید برای ویزا اقدام کنید. اما خب یکسری خوبی ها دارد و یکسری محدودیت ها دارد. خوبی هاش این هست که شما نمره زبان نمی خواهید، نمره آزمون GRE نمی خواهید و حتی توی مقطع ارشد هم تموم شده باشه درستون می توانید برای فرصت مطالعاتی هم Apply کنید.

اگر دانشجوی دکترا هستید می توانید برای فرصت مطالعاتی اپلای کنید. اگر دکتراتون تموم شده می توانید برای فرصت Apply کنید. اما این ها باز به یکسری شرایط بستگی دارد باید دقت کنید که در چه شرایطی هستید. اگر دکتراتون تموم شده است به نظر من منطقی تر هست برای فرصت. نکته ای که باید خیلی دقت کنید معمولاً پول خاصی به شما نمی دهند. چون همانطور که راحت هست گرفتن فرصت علتش این هست که شما Position از استاد را نمی خواهید اشغال کنید یعنی در واقع اون دانشجوی دکترا هست که Position ی از استاد اشغال می کند و پولش و Grant ش برایش می رود. در کنار استاد دارید یک کار تحقیقاتی انجام می دهید خیلی سریع به پذیرش می رسید.

معمولاً از گزینه Admission Committee دیگر نمی خواهد عبور کنید اون جواب اولی را که استاد ایمیل بزند به Graduate Office که آقا Offer این را اوکی کنید و یکسری اطلاعات اولیه از شما بگیرند تقریباً پذیرشتون را حتمی می کند با اون می توانید اقدام کنید توی آمریکا (ویزای جی-۱) J-1 visa می گیرد طرف و همراهش اگر همسر داشته باشه ویزای J2 می گیرد، در کانادا هم Work Permit می گیرد و همراهش هم در واقع Open Work .

ویزای فرصت مطالعاتی

برای ویزا گرفتن شما باید نشان بدهید که شما از یک جایی یک جوری در واقع پاتون محکم هست از لحاظ کاری، البته برای همه ویزاها باید این کار را بکنید و برای فرصت مطالعاتی هم همینطور. اگر دانشجوی دکترا هستید که خب خیلی اوکی هست، ولی اگر بعد از دکترا هستید یا قبل از دکترا هستید یعنی بعد از ارشدتون هست این نیاز هست که نشون بدهید که جایی پاتون وصل هست مثلاً یک جایی دارید کار می کنید که خب اونجا خیلی محکم هست و مفصل هست و این ها. به فرض این که شما خواستید این کار را بکنید ویزا را هم گرفتید و رفتید کانادا، چه جوری هست.

حالا این قضیه، ویزایی که به شما می دهند، Work Permit هست چه نوع Work Permit ی هست اصطلاحاً بهش می گویند Employer Specific Work Permit یعنی Employer شما مشخص هست که اون دانشگاه هست، شما نمی توانید برید جای دیگری کار کنید شما فقط می توانید برای اون کار کنید، و نمی توانید کار دیگری هم بکنید فقط همون کار را باید بکنید. چون ویزای شما دقیقاً Work Permit شما دقیقاً برای یک NOC کد (National Occupation Classification Code) یک کار خاص و برای یک کارفرمای خاص صادر شده است و قانوناً هم فقط باید برای همون کار کنید یک. دو، چون حقوقی نمی گیرید از این سابقه کار ما معمولاً پیشنهاد می کنیم یک ساله تون نمی توانید بعداً برای یک روش مهاجرتی خاصی استفاده بکنید به اسم Canadian Experience Class یا تجربه کانادایی. این Canadian Experience Class یا تجربه کانادایی یکی از Stream های یا یکی از شاخه های Express Entry هست که احتمالاً شنیدید. این یکی از بدی هاش هست.

Apply Abroad for Postdoctoral Research Visit

بدی دومش این هست که مثل دانشجو ها شما نمی توانید Postgraduate Work Permit بگیرید یعنی وقتی تموم شد باید برنامه بعدیتون را بدانید وگرنه باید کانادا را ترک کنید. این دو تا نکته اصلی منفی شون؛ حالا نکات مثبتش چی هست، نکته مثبتش این هست که حالا زبان نمی خواست و شهریه ندارید بعد می اید همسرتون Open Work Permit می گیره می تواند تقریباً هر کاری بره انجام بدهد، اگر فرزندی داشته باشید فرزندتون می تواند رایگان تحصیل کند در مدرسه این ها نکات مثبت هست. اما من پیشنهاد می کنم اگر دارید میرید کانادا با Work permitی که با فرصت مطالعاتی بهتون می دهند که حالا بهش Visiting Scholar، Visiting Researcher، Visiting Professor این ها همه را بهش می گویند، اگر اینجوری می روید باید برنامه بعدیتون را بدانید.

فرصت مطالعاتی خارج از کشور

یعنی از وقتی که رسیدید فکر نکنید که یک سال وقت دارید هر کاری که می خواهید بکنید باید برنامه داشته باشید واسش چون اگر می خواهید از یک روش خاصی PR بگیرید باید بدونید و سریع برایش اقدام بکنید شاید بهترین کاری که باهاش می شود کرد این است که طرف بیاد بعد مثلاً بره بگرده دنبال استاد، استاد را حضوراً پیدا بکنه و باهاش صحبت بکنه یا با اون استادی که کار می کند یا با بقیه استادها و مثلاً PDH ش را شروع بکنه اگر وسط PHD باشه….

یا مثلاً PHD ش تمام شده باشه خیلی جاها مثلاً استاد Lecturer شاید بخواهند یا Job Opportunity داشته باشند توی سایتشون.

مسئله اینجاست که اگر شما بخواهید جای دیگری کار بگیرید حالا این باز بحث خیلی مهاجرتی می شود، معمولاً نیاز دارید به LMIA که مخفف (Labor Market Impact Assessment) هست یک در واقع اجازه ای هست که باید کارفرمای شما بگیرد و برای اینکه اون اجازه را بگیرد باید ۱۰۰۰ دلار application Fee باید پرداخت بکنه در واقع یک اطلاعیه شغلی باید چاپ بکند توی Job Bank  و حالا جاهای دیگر و اینکه بگه که این اطلاعیه شغلی بمونه اگر کسی برای اون شغلی که می خواهد به شما بده Apply کنه باید اون Application ش توضیح بدهد که چرا این کار را من به این کانادایی که Apply کرده ندادم چرا به این PR که Apply کرده ندادم یک مقداری داستان دارد. همه کارفرماها قبول نمی کنند که برای شما برای Labor Market Impact Assessment اقدام بکنند و LMIA بگیرند این قضیه هست که واسه سختگیری می شود.

ما می گوییم همیشه Fund نمی دهند برای فرصت و این ها ولی در مواردی دیدیم که استاد گفته که من می دونم هزینه ت را نمی توانی تامین کنی ولی اینجا بهت حقوق می دهیم و خیلی هم نا امید نباش.

درباره ویزا

یکی از ویزا هایی که مورد توجه بسیاری قرار گرفته است را می توان ویزای فرصت مطالعاتی آمریکا دانست. در حالت کلی امکان اخذ این ویزا برای همگان وجود نداشته و تنها تعداد محدودی از مردم می توانند نسبت به اخذ این ویزا اقدام نمایند. در صورتی امکان اخذ ویزای فرصت مطالعاتی آمریکا وجود خواهد داشت که فرد متقاضی استاد دانشگاه، محقق و یا در حالت کلی مدرک دکتر داشته باشد. داشتن پروژه ها و مقاله های علمی نیز به اخذ این ویزا کمک خواهد کرد و در صورت بالا بودن تعداد مقالات معتبر، می توانید به سهولت ویزای فرصت مطالعاتی را دریافت نمایید.

در صورتی که ویزای فرصت مطالعاتی آمریکا را دریافت کرده باشید می توانید به مدت 2 سال در این کشور اقامت داشته باشید و در این مدت امکان انجام دادن پروژه های علمی وجود داشته و می توانید از بهترین امکانات دانشگاه های این کشور بهره مند شوید. در مواقع بسیاری مشاهده شده است که فرد با این ویزا وارد کشور آمریکا شده و در آن مشغول به تحصیل شده است بنابراین امکان تدریس نیز برایتان وجود خواهد داشت.

انواع ویزا

در حقیقت ویزای فرصت مطالعاتی آمریکا در یک نوع J1 صادر می شود. اما شاید نام ویزای J2 نیز به گوشتان خورده باشد. این ویزا به خانواده فرد متقاضی تعلق خواهد گرفت. جالب است بدانید که فرد متقاضی ویزای جی 1 می تواند خانواده خود را نیز به همراه ببرد. امکان درخواست هر دو این ویزا ها در صورت اثبات واجد شرایط بودن فرد متقاضی برای ویزای J1 وجود خواهد داشت.

برای اخذ ویزای فرصت مطالعاتی آمریکا داشتن شرایط خاصی الزامی خواهد بود. به گونه ای که کمتر کسی امکان اخذ این ویزا را خواهد داشت. ابتدا باید بدانید که افسر پرونده باید نسبت به بازگشت شما به کشور مبدا اطمینان داشته باشد و در غیر اینصورت امکان اخذ این ویزا برایتان وجود نخواهد داشت و  به همین دلیل یکی از اصلی ترین شرایط اخذ این ویزا را می توان داشتن تمکن مالی دانست. افراد خاصی شانس بیشتری برای دریافت ویزای فرصت مطالعاتی آمریکا خواهند داشت که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم:

افرادی که بورسیه دولت آمریکا را داشته و یا فارغ التحصیل یکی از رشته های پزشکی آمریکا هستند و همچنین افرادی که تخصصی در زمینه های کشاورزی، معماری، مناطق طبیعی، علوم ارتباطات، روزنامه نگاری، تحقیقات فرهنگی، علم کامپیوتر، وسایل ارتباط جمعی، تکنولوژی، خدمات آشپزی؛ مهندسی، آموزش، زبان شناسی و ادبیات؛ علوم انسانی، زیست شناسی، کتابداری، تفریحات و تناسب اندام، آمار و ریاضیات، فلسفه، مطالعات دینی، روانشناسی، ساخت و ساز؛ علوم اجتماعی، مکانیک، حمل و نقل، تولید، بازاریابی، تحقیقات پزشکی، دندانپزشکی، تاریخ و دندانپزشکی دارند می توانند نسبت به دریافت ویزای فرصت مطالعاتی آمریکا درخواست نمایند.

مراحل اخذ

برای دریافت ویزای فرصت مطالعاتی 4 مرحله زیر را پیش رو خواهید داشت که باید تمامی این مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارید: – انتخاب استاد و دانشگاه: ابتدا باید به جستجو استاد در زمینه تحصیلی خود باشید. پس از یافتن استاد و دانشگاه مناسب، باید نامه از به صورت ایمیل برای وی ارسال نموده و تمایل خود نسبت به دوره های فرصت مطالعاتی را نشان دهید. –

درخواست نامه پذیرش: توجه داشته باشید که کلیه استاد ها با درخواست شما موافقت نخواهند کرد و در صورتی که یکی از استادان با درخواستتان موافقت نمود، باید از استاد درخواست نامه پذیرش نمایید که این نامه باید از طرف دانشگاه ارسال گردد. – نامه کمک مالی: پس از اینکه نامه پذیرش را دریافت کردید باید نامه درخواست فرصت مطالعاتی آمریکا را به دانشگاه مبدا خود ارائه نمایید. پس از بررسی های لازم نامه پشتیبانی مالی برای شما ارائه خواهد شد که پس از این مرحله می توانید به دنبال پیگیری ویزا باشید. – تکمیل فرصت مطالعاتی برای دریافت اجازه خروج از کشور ابتدا باید نامه پذیرش را به همراه ویزای کانادا به وزارت علوم برده و به بخش فرصت مطالعاتی ارائه نمایید. پس از بررسی های لازم اجازه خروج از کشور برای فرد متقاضی صادر خواهد شد.

مدارک لازم

برای دریافت ویزای فرصت مطالعاتی آمریکا ارائه مدارک خاصی از جمله الزامات خواهد بود. توجه داشته باشید که کلیه مدارک ارائه شده به سفارت آمریکا برای درخواست این ویزا باید حتما به زبان انگلیسی ترجمه شده باشند. در حالت کلی مدارک مورد نیاز ویزا را می توان به 3 نوع دسته بندی نمود که در ادامه به هر یک از آنها اشاره کرده ایم:

ارائه اصل پاسپورت جدید و قدیمی

اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه

در صورت داشتن همسر نیاز به ارائه سند ازدواج

تکمیل فرم اطلاعات فردی و خانوادگی

ارائه نامه پذیرش از یک دانشگاه آمریکایی

گواهی اشتغال به تحصیل در صورت دانشجو بودن

ارائه مدرک تحصیلی ترجمه شده

ارائه ریز نمرات آخرید مقطع تحصیلی

نامه ای برای تاییدیه از دانشگاه به عنوان حمایت مالی از فرد متقاضی

ارائه کلیه اسناد مربوط به شغل فرد متقاضی با ذکر تاریخ دقیق و سوابق

مدارک مالی یکی از مهمترین ها خواهد بود و فرد باید تمکن مالی برای زندگی در آمریکا را به اثبات برساند. به این منظور باید تمکن مالی با مهر بانک را به همراه گردش حساب چهار ماهه اخیر ارائه نماید.

تعرفه خدمات

یکی از مهمترین مواردی که توجه همگان را به خود جلب کرده را می توان میزان هزینه هایی دانست که باید برای این ویزا خرج شود. توجه داشته باشید که در طول دوره اقامت در آمریکا، هزینه ها را وزارت علوم پرداخت خواهد کرد اما برای اخذ ویزای فرصت مطالعاتی باید هزینه ای برابر با 160 دلار آمریکا پرداخت نمایید. روند اخذ این ویزا بستگی به سرعت عمل شما خواهد داشت اما پس از اینکه تاییدیه دانشگاه را گرفته باشید سفارت آمریکا حدود 30 روز زمان نیاز خواهد داشت تا با درخواست شما موافقت نماید. در مواردی مشاهده شده که روند بررسی پرونده تا 120 روز نیز ادامه پیدا کرده است.

منبع: ملک پور

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا