فرهنگ و هنر

صحنه‌های جذابی که در برنامه قرآنی شاهد بودیم

برنامه قرآنی «محفل» که این روزها از آنتن شبکه سه سیما پخش می‌شود، با حضور قاریان و حافظان برتر قرآن و همچنین استعدادهای ایران و جهان همراه است. در این برنامه در کنار حاشیه‌هایی که برای ساختارهای جدید تلویزیونی چندان هم دور از انتظار به نظر نمی‌رسد، شاهد خلق صحنه‌هایی جذاب برآمده از نص قرآن بوده‌ایم.

به گزارش دانا نیوز، از برنامه «محفل» به عنوان بزرگ‌ترین پروژه قرآنی صداوسیما یاد می شود. این برنامه برخلاف روند مرسوم هرساله مجموعه‌های افطار شبکه‌ها، گفت‌وگو محور نیست‌ و تلاش کرده است با ساختاری متفاوت به سراغ موضوعات مذهبی و قرآنی برود که در کنار آن آزمون و خطاها، می‌توان نکات و صحنه‌های‌ جالبی را هم از خلال شخصیت‌های که در این برنامه معرفی شده‌اند، پیدا کرد.

سازندگان این برنامه معتقدند با ساخت این برنامه می‌خواسته‌اند این نکته را یادآوری کنند که قرآن زبان بین‌المللی همه‌ی مسلمانان است، به همین دلیل در کنار چهره‌های قرآنی کشورمان، مهمانانی از عراق و سوریه هم به عنوان داور در این برنامه حضور دارند که جزو چهره‌های شناخته‌شده قرآنی هم هستند.  

تهیه‌کننده برنامه رمضانی «محفل» نیز پیشتر بر این موضوع تاکید داشته است که این برنامه تلنت‌شو (برنامه استعدادیابی) نبوده و نقش شرکت‌کنندگان و موضوعات قرآنی در آن پررنگ است. در حقیقت آنها در این برنامه به دنبال کشف ستاره‌ها و سوژه‌های ناب قرآنی بوده‌اند.   

در ادامه برخی صحنه‌های جالبی که در برنامه محفل شاهد بوده‌ایم را مرور می‌کنیم:

صحنه‌های جالبی که در برنامه قرآنی شاهد بودیم/محفل انس با قرآن با فرمی متفاوت

کریم منصوری با سوره یوسف و حال خوبش

کریم منصوری قاری ایرانی که در یکی از قسمت‌های برنامه محفل حضور داشت با تلاوت زنده و ماندگار تیتراژ سریال «یوسف پیامبر(ع)» که نزدیک به ۲۰ سال از ساخت آن می‌گذرد، باعث شگفتی همگان شد. در این برنامه بعد از پخش قرائت کریم منصور، شرکت‌کنندگان هم تلاش کردند به تبعیت از وی این سوره را تلاوت کنند که البته به اذعان خودشان حریف وی نشدند. کریم منصوری با این اجرا  نوستالژی سریال ماندگار یوسف پیامبر در خارج از کشور هم نمایش داده شده بود را زنده کرد و بار دیگر توانایی خود را رخ کشید. این لحظات بر نسبت واقعی یک قاری با قرائت و قرآن ، دور از کسب و کار قرآنی و مد روز بسیاری از فعالان قرآنی تاکید داشت.

صحنه‌های جالبی که در برنامه قرآنی شاهد بودیم/محفل انس با قرآن با فرمی متفاوت

دختر شهید مدافع حرم که حافظ قرآن بود

حضور زینب دختر یکی از شهدای مدافع حرم به عنوان مهمان برنامه محفل برای دقایقی لحظات متفاوتی را روی آنتن خلق کرد و اشک حاضران را درآورد. در لحظه‌ای که از پدرش یاد می‌کرد که مفقودالاثر شده و هیچگاه او را ندیده و تصویری از او در ذهنش نداشته است اما تصاویر و فیلم‌هایش را به یادگار دارد. تلاش مادر برای محقق کردن تنها آرزوی پدر که دخترش زینتش باشد و همت او در جهت تربیت و پرورش فرزندی خلف و شایسته به عنوان حافظ قرآن.

توانایی ذهنی یک شرکت‌کننده 

فیلم منتشرشده از توانایی ذهنی فوق‌العاده شرکت‌کننده برنامه محفل در روزهای اخیر بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داشت. در این ویدیو از برنامه محفل شبکه سه سیما که در شبکه های اجتماعی فراگیر شده، توانایی ذهنی شرکت‌کننده در برنامه در حفظ خط به خط قرآن کریم تحسین داوران و کاربران فضای مجازی را برانگیخته بود. البته این اقدام برنامه با پرسش‌هایی از سوی برخی هم مواجه شده بود که بر لزوم توجه بیشتر بر محتوای قرآنی تاکید دارند.

ماجرای زن جهادی در دلگان

معرفی زن روستایی که توانسته بود ۲۰۰ حافظ قرآن در مناطق محروم سیستان و بلوچستان را تربیت کند، از دیگر صحنه‌های جالب و تاثیرگذاری بود که در محفل تلویزیون خلق شد. عطیه عزیزی که مسلط بر محتوای قرآنی بود و نشان می‌داد فارغ از آموزش‌های بازاری از لطفی که به او شده است، به بهترین و مخلصانه‌ترین شیوه بهره گرفته است، بخش‌های دیگری از این برنامه بوده که لحظات و پیام‌های بسیاری را برای مخاطبانش داشت.

به گزارش دانا نیوز،  برنامه محفل با همکاری شبکه سه و مرکز رسانه‌ای نهضت ساخته شده، تاکنون هفت قسمت از آن پخش شده و در ۳۰ قسمت در ایام رمضان در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا