اجتماعی

مرگ ۳۲۴ ایرانی با این گاز سمی/ این سه استان رتبه اول را دارند

به گزارش دانا نیوز،جعفر میعادفر با بیان این که طی فصول پاییز و زمستان سال ۱۴۰۲ تاکنون ۶۹۱۶ نفر از هموطنان دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شده‌اند، اظهار کرد: از این تعداد ۴۶۵۸ نفر به مراکز درمانی اعزام و ۱۹۳۴ نفر در محل درمان شدند.

دانا نیوز در خبری نوشت:وی افزود: متأسفانه طی این بازه زمانی ۳۲۴ نفر فوت کردند، البته تعداد فوتی‌ها نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۱۷ درصد کاهش یافته است.

میعادفر ادامه داد: بیشترین آمار مسمومیت‌ها مربوط به استان‌های تهران (۱۱۵۹ نفر)، خراسان رضوی (۶۹۸ نفر) و فارس (۴۷۷ نفر) بوده است. همچنین بیشترین فوتی‌ها مربوط به استان تهران با ۶۴ نفر، خراسان رضوی با ۳۴ نفر و اضفهان با ۲۸ نفر بوده است.

رئیس سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: ۵۲ درصد از مسموم‌شدگان زن، ۴۱ درصد مرد و ۷ درصد نیز کودکان زیر ۵ سال بوده‌اند.

میعادفر گفت: ۸۶ درصد مسمومیت‌ها با گاز مونوکسید کربن در اماکن مسکونی، ۳ درصد در مراکز صنعتی و کارگاهی، ۲ درصد داخل خودرو، ۲ درصد در مراکز تجاری، ۲ درصد در چادرهای مسافرتی و ۵ درصد در سایر اماکن رخ داده است.

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان این که ۷۸ درصد علت مسمومیت در منازل مسکونی، نقص در لوله‌کشی آبگرمکن و بخاری است، هشدار داد: مونوکسید کربن یک گاز بی‌رنگ و بی‌بو است که ممکن است افراد متوجه مسمومیت با آن نشوند به همین دلیل مرگ بر اثر گازگرفتگی با گاز کربن مونوکسید را مرگ خاموش می‌نامند.

مونوکسید کربن، گازی بی‌رنگ، بدون بو، نامرئی، بسیار سمی و کشنده است و علائم زودرس مسمومیت با آن شامل سردرد، سرگیجه، تهوع، خستگی و علائم بسیار شبیه به آنفلوآنزاست و علائم دیررس و حاد مسمومیت با مونوکسید کربن کاهش فشار خون، کاهش سطح هوشیاری، تشنج و مرگ است.

۲۳۳۲۱۷

نشر مطالب اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر روابط بین نژادها و مبارزه با تبعیض نژادی در جوامع مختلف.
دکمه بازگشت به بالا